förtändnings fråga

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

förtändnings fråga

Post by Vitus »

Har en polini 75cc vilken skall ha 17 grader förtändning.

Har följt EMs råd "Med formeln: svänghjulets diameter gånger pi (3,14) delat på 360 gånger"

Fick då fram att BTC är 2,5cm före TC, verkar detta rimligt ni som trimmat?
I denna kalkulation har jag då omvandlat svänghjulets diameter i mm, detta kanske är hel tokigt?

I polinis lilla folder vilken följde med cylinder står det att BTdC skall vara 1,4mm före TdC....

Är lite kluven någon som kan hjälpa mig reda ut detta, skulle det vara mkt tacksamt!

MVH Niklas
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vitus</i>
<br />Har en polini 75cc vilken skall ha 17 grader förtändning.

Har följt EMs råd "Med formeln: svänghjulets diameter gånger pi (3,14) delat på 360 gånger"

Fick då fram att BTC är 2,5cm före TC, verkar detta rimligt ni som trimmat?
I denna kalkulation har jag då omvandlat svänghjulets diameter i mm, detta kanske är hel tokigt?

I polinis lilla folder vilken följde med cylinder står det att BTdC skall vara 1,4mm före TdC....

Är lite kluven någon som kan hjälpa mig reda ut detta, skulle det vara mkt tacksamt!

MVH Niklas


<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

vilken är svänghjulets dia?

edit: är det 168,5 dia, stämmer 25 mm (bågens längd) 24,9 mm rakt mått
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vitus</i>
<br />Har en polini 75cc vilken skall ha 17 grader förtändning.

Har följt EMs råd "Med formeln: svänghjulets diameter gånger pi (3,14) delat på 360 gånger"

Fick då fram att BTC är 2,5cm före TC, verkar detta rimligt ni som trimmat?
I denna kalkulation har jag då omvandlat svänghjulets diameter i mm, detta kanske är hel tokigt?

I polinis lilla folder vilken följde med cylinder står det att BTdC skall vara 1,4mm före TdC....

Är lite kluven någon som kan hjälpa mig reda ut detta, skulle det vara mkt tacksamt!

MVH Niklas


<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

vilken är svänghjulets dia?

edit: är det 168,5 dia, stämmer 25 mm (bågens längd) 24,9 mm rakt mått
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Stämmer 168,5 mm i diameter.
Gjorde även en annan uträknging med samma svar.
Svänghjulets omkrets 530mm dividerat med 360 grader multiplicerat med 17 vilket även det blev 25mm.

Så jag är inte ute o cyklar med andra ord, förtändningen skall altså vara 25mm före ÖD?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vitus</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vitus</i>
<br />Har en polini 75cc vilken skall ha 17 grader förtändning.

Har följt EMs råd "Med formeln: svänghjulets diameter gånger pi (3,14) delat på 360 gånger"

Fick då fram att BTC är 2,5cm före TC, verkar detta rimligt ni som trimmat?
I denna kalkulation har jag då omvandlat svänghjulets diameter i mm, detta kanske är hel tokigt?

I polinis lilla folder vilken följde med cylinder står det att BTdC skall vara 1,4mm före TdC....

Är lite kluven någon som kan hjälpa mig reda ut detta, skulle det vara mkt tacksamt!

MVH Niklas


<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

vilken är svänghjulets dia?

edit: är det 168,5 dia, stämmer 25 mm (bågens längd) 24,9 mm rakt mått
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Stämmer 168,5 mm i diameter.
Gjorde även en annan uträknging med samma svar.
Svänghjulets omkrets 530mm dividerat med 360 grader multiplicerat med 17 vilket även det blev 25mm.

Så jag är inte ute o cyklar med andra ord, förtändningen skall altså vara 25mm före ÖD?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
precis, märk svänghjulet 24,9 till HÖGER om ÖD:)
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Ojdå hehe blandade ihop begreppen lite där...

25mm till höger om ÖD. ska det ju va såklart.:oops:

Tack Fritte!
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Härligt när man börja förstå den härliga tändningsvärlden....:D
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

Kommer kanske lite sent med mitt inlägg. Men bättre sent än aldrig. Jag tror att Polinis lilla, medföljande broschyr - som anger 1,4 mm före övre dödläget - syftar på KOLVENS avstånd från toppläget. Det är ett gammalt sätt att justera tändningen. Det har funnits verktyg som man skruvade in i tändstiftets hål i topplocket och sedan rörde sig en fjäderbelastad "pinne" uppåt och nedåt med kolven så att man kunde avläsa rörelsen mot en skala i ett "fönster" högre uppe på vektygets sida. - Men 1,4 mm är nog en väldigt kort sträcka att mäta på så vis med ögonmått mot en mm-skala. Men å andra sidan är det ju frågan om en liten cylinder. Och upp nära toppläget är ju rörelsen upp och ned faktiskt väldigt liten. Hm...
Jag skulle rekommendera Vitus (m.fl.)att skaffa sig en gradskiva som man kan fästa på svänghjulet. Då blir graderna lätta att avläsa. Sådana gradskivor har jag sett till salu hos flera "Vespawebshoppar". Har man någon bekant så äger en gradskiva för ändamålet, kan man lätt kopiera den på papper, klistra upp den på kartong och sedan laminera in den i plast och klippa ut den. Sedan återstår det bara att stansa hål som passar ihop med hålen för fläkthjulets skruvar och skära upp en öppning för svänghjulets "inspektionslucka". Billigt och bra!

HR
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Image

Federico
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Tack för all hjälp!


MVH Niklas
Post Reply