huggande koppling

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

huggande koppling

Post by lambrittan »

Hade problem med att min koppling i min px högg från stillastående, ville lixom inte slira fint och jämt utan den ryckte och hade sig.

eftersom den kopplingen tidigare suttit i en motor med högre effekt och var lite halvsliten köpte jag allt nytt, korg, lameller, mässingsbussning, fjädrar.. allt utom den delen på bilden nedan.

först funkade det fint med den nya kopplingen, men sedan började den hugga o gör det nu igen! vafan kan det bero på?
den sk backplaten på bilden nedan verkade inte vara sliten lr ha några grader på tänderna..
oljan är julas gräsklipparolja sae30..

nån som har nått tips vad det kan va?

Image

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />Hade problem med att min koppling i min px högg från stillastående, ville lixom inte slira fint och jämt utan den ryckte och hade sig.

eftersom den kopplingen tidigare suttit i en motor med högre effekt och var lite halvsliten köpte jag allt nytt, korg, lameller, mässingsbussning, fjädrar.. allt utom den delen på bilden nedan.

först funkade det fint med den nya kopplingen, men sedan började den hugga o gör det nu igen! vafan kan det bero på?
den sk backplaten på bilden nedan verkade inte vara sliten lr ha några grader på tänderna..
oljan är julas gräsklipparolja sae30..

nån som har nått tips vad det kan va?

Image

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är det en "original" PX-koppling?
Isåfall vill dom ju gärna hugga lite särskilt när man stått med handtaget intryckt ett tag vid ett rödljus t.ex.
Cosa-kopplingen däremot har aldrig huggit för mej iallafall dessutom är den lätt som en hydraulisk, körde länge med ett avbrutet handtag och kopplade med två fingrar utan att det kändes ens lite jobbigt.

// Bobo
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Hur är bussningen och glidbrickan? Om de är slitna så kan det också hugga en del.

/C
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Låter skumt i och med att den fungerade fint när du satte dit den. Löper wiren som den ska i höljet och går armen i kopplingskåpan lätt? Antar att du rengjorde och smörjde när du ändå hade det isär.

Om wiren löper det minsta lilla trögt och man släpper kopplingen hastigt har jag varit med om att det kan bli ryck av den typen du beskriver, speciellt om returfjädern är vek.

mvh/HB
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Är det en "original" PX-koppling?
Isåfall vill dom ju gärna hugga lite särskilt när man stått med handtaget intryckt ett tag vid ett rödljus t.ex.
Cosa-kopplingen däremot har aldrig huggit för mej iallafall dessutom är den lätt som en hydraulisk, körde länge med ett avbrutet handtag och kopplade med två fingrar utan att det kändes ens lite jobbigt.

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ja det är en original px, kan tyvär inte ha cosa koppling eftersom jag ändrat utväxlingen och har rakskuret.. men varför skulle den hugga om man haft handtaget inne ett tag?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!

Hur är bussningen och glidbrickan? Om de är slitna så kan det också hugga en del.

/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

jo dom delarna är nya. dom såg faktiskt lite slitna ut på den gamla kopplingen. där hade den stora bussningen snurrat på "axeln" (det ska den väl inte?) nu sitter den stumt på.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Låter skumt i och med att den fungerade fint när du satte dit den. Löper wiren som den ska i höljet och går armen i kopplingskåpan lätt? Antar att du rengjorde och smörjde när du ändå hade det isär.

Om wiren löper det minsta lilla trögt och man släpper kopplingen hastigt har jag varit med om att det kan bli ryck av den typen du beskriver, speciellt om returfjädern är vek.

mvh/HB
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

wire och hölje löper fint och är nytt (typ 70mil). armen i kåpan är isärtagen och smord vidrenoveringen av motorn för typ 70 mil sen.. dock så kom den från en nergången cosa 200 (kopplingskåpan alltså) men jag märkte inte att den skulle kärvat lr liknande när jag monterade.. skumt..

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Är det en "original" PX-koppling?
Isåfall vill dom ju gärna hugga lite särskilt när man stått med handtaget intryckt ett tag vid ett rödljus t.ex.
Cosa-kopplingen däremot har aldrig huggit för mej iallafall dessutom är den lätt som en hydraulisk, körde länge med ett avbrutet handtag och kopplade med två fingrar utan att det kändes ens lite jobbigt.

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ja det är en original px, kan tyvär inte ha cosa koppling eftersom jag ändrat utväxlingen och har rakskuret.. <font color="red"><font size="2">men varför skulle den hugga om man haft handtaget inne ett tag?</font id="size2"></font id="red">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vet inte anledningen men att originalkopplingen hugger ibland på det viset har jag upplevt själv och även hört från flera andra PX-ägare, vore kul att höra om ngn annan vet anledningen.

// Bobo
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Vet inte anledningen men att originalkopplingen hugger ibland på det viset har jag upplevt själv och även hört från flera andra PX-ägare, vore kul att höra om ngn annan vet anledningen.
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ja det vore intressant!

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Mannen med resterna från Lambrittans "NEDGÅNGNA COSA200" :Dsvarar:

Åtgärdade en dylik T5koppling igår. Vi pratar gamla kopplingen Px/t5/gammelcosa) och denna satt på Ninas Touring som alltid haft kängurubensin i tanken, hoppar vid varje rödljus. Även när ny bussning & Schims varit monterat..

Okulärbesiktning visade att bussningen var ojämt sliten. Satt som berget och jag fick slipa bort den. När jag sedan mäter runt axeltappen så är dian större precis över krysskilsspåret. Anledningar kan vara för stor tolerans på krysskil, skit i spåret, hårdhänta kryskilsspårsdragare e.tc. Slipade ner axeln till nominellt mått och polerade till den. MOnterade ny bussning, nytt shims och plockade ihop. VILKEN SKILLNAD!!
Går kanoners nu och blir svår att tävla emot i slowride!

Plockade även isär en 200koppling med samma problem en gång, då satt det en M8 mutter inkilad <b>I</b> en av de 7 fjädrarna!!!

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />Mannen med resterna från Lambrittans "NEDGÅNGNA COSA200" :Dsvarar:

Åtgärdade en dylik T5koppling igår. Vi pratar gamla kopplingen Px/t5/gammelcosa) och denna satt på Ninas Touring som alltid haft kängurubensin i tanken, hoppar vid varje rödljus. Även när ny bussning & Schims varit monterat..

Okulärbesiktning visade att bussningen var ojämt sliten. Satt som berget och jag fick slipa bort den. När jag sedan mäter runt axeltappen så är dian större precis över krysskilsspåret. Anledningar kan vara för stor tolerans på krysskil, skit i spåret, hårdhänta kryskilsspårsdragare e.tc. Slipade ner axeln till nominellt mått och polerade till den. MOnterade ny bussning, nytt shims och plockade ihop. VILKEN SKILLNAD!!
Går kanoners nu och blir svår att tävla emot i slowride!

Plockade även isär en 200koppling med samma problem en gång, då satt det en M8 mutter inkilad <b>I</b> en av de 7 fjädrarna!!!

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

slår vad om att nergången kommer vara "a thing of the past" vad det gäller cosans framtid :wink:

ja alltså den gamla bussningen hade snurrat runt axeln, shimset kändes vasst och tunt som ett rakblad. den nya bussningen var en riktigt tight fit att få på axeln.. normalt?
kilspåret fint, kilen fin.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Post Reply