Prisboom på V50?
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Prisboom på V50?
Har sett flera annonser på V50 där folk glatt begär 12-15K för en hoj i bra skick men utan att vara utställningsfärdig. Får man verkligen så mycket eller är det fantasisiffror? Tänkte först sälja min V50 eftersom det dröjer 3 år innan dottern fyller moppe men nu börjar man ju undra.
Vad har hänt? Snart samma pris på PX200 och V50...
mvh/HB
Vad har hänt? Snart samma pris på PX200 och V50...
mvh/HB
Hej!
Jag vill inte på något sätt förringa någons nedlagda tid eller "investerade" pengar när det gäller Vespa 50, men ibland undrar man om en del inte är alltför optimistiska när det gäller utsatt försäljningspris. Det är förvisso tokigt dyrt att renovera en Vespa 50 (eller något annat fordon) från grunden om man räknar in allt ifrån material till nedlagd tid, men den som gör en grundlig renovering lurar sig själv om vederbörande tror att den ska få igen varenda krona som är nedlagd. Så är tyvärr inte verkligheten.
Helt klart har det skett en prisstegring på Vespa 50 de senaste åren. För ett par år sedan kunde man utan problem hitta en V50 för 1500-3000 kr, ett fyndpris som blir allt ovanligare. Det senaste året har det funnits en hel del Vespa 50 till salu för mellan 10-15000 kr (och t o m däröver i några enstaka fall). Det vore intressant att få veta hur det gick - om vesporna blev sålda för utsatt pris, förblev osålda eller kanske sålda en bra bit under begärt pris. Personligen skulle jag aldrig i mitt liv ge sådana summor för en Vespa 50, möjligtvis om det rörde sig om en tidig och orörd Vespa 50 i närmast nyskick.
Vid de tillfällen man under det senaste året har fått reda på ett faktiskt försäljningspris, skulle jag bedöma att snittpriset hamnar i intervallet mellan 5500-7500 kr för en Vespa 50 i gott bruksskick (ytterligheter åt båda hållen någon/några tusenlapp/ar under eller över). Sedan kostar det ofta ett antal tusenlappar att få sin Vespa 50 som man vill ha den, eller att få den i bättre skick än vid inköp. Räknar man in alla utlagda pengar kan man hamna riktigt högt, givetvis beroende på hur högt man har lagt "ribban".
Som ett exempel på hur lätt det "springer iväg", kan jag för skojs skull redovisa varenda krona jag har lagt ned på en av mina Vespa 50 från och med inköpet av den år 1998. Om någon förvånas över den höga slutsumman, kan man dessutom ha i åtanke att jag kom oerhört billigt undan för inköpet av själva Vespan samt lackering (350 + 500 kr). Denna Vespa 50 N från -68 är det:

1998-07-19 Inköp av Vespa 50 350 kr
2003-04-15 Inköp av spackel, grundfärg, fälgfärg 198 kr
2003-04-17 Blästring av 2 fälgar, bakfjäder, fotbroms 100 kr
2003-04-25 Riktning och svetsning av kaross 600 kr
2003-05-27 Blästring och grundmålning av kaross 500 kr
2003-07-28 Inköp av grundfärg, 2 fl 110 kr
2003-08-06 Inköp av div. reservdelar hos EM Scooters 2543 kr
2003-08-11 Inköp av 2 fl grundfärg, 1 fl silverfärg, 1 burk spackel 211 kr
2003-10-06 Svetsning av tank 200 kr
2003-10-13 Inköp av 1 fl grundspackel 50 kr
2003-10-24 Inköp av 1 fl grundspackel o 2 fl grundfärg 180 kr
2003-11-07 Inköp av 2 fl grundfärg, 1 fl spackel, 1 fl klarlack 280 kr
2004-02-02 Lossning av bult och mutter på kick 100 kr
2004-03-03 Inköp av 3 sprayburkar, silver + klarlack 190 kr
2004-03-05 Betalning för lackering inkl färg 500 kr
2004-03-08 Inköp res del EM (kromlist, handtag, kopplingslameller, fotlister mm) 2185 kr
2004-04-05 Inköp res del EM Scooters (fotbromsgummi, kickbult, skruv till framskärm) 107 kr
2004-04-26 Inköp av tändspole och emblem hos EM 420 kr
2004-04-23 Inköp av 4 skruvnipplar hos MC-huset 20 kr
2004-04-23 Inköp av 0,5 m bensinslang hos MECA 35 kr
2004-04-25 Inköp 2 m kromad takrännelist hos Micro, Borås 140 kr
2004-05-24 Inköp av 2 nya däck, Michelin; bensinkran, bälg mm 1118 kr
2004-05-26 Inköp av glödlampa till baklykta 6volt 18 W, Statoil 20 kr
2004-06-21 Inköp av packning t bensinkran + framskärmskam 150 kr
2004-08-12 Inköp av stötdämpare fram, lager framhjul mm hos EM 685 kr
2004-12-29 Köpt beg. hastighetsmätare via Tradera 228 kr
2005-04-28 Div. inköp hos EM: H-mätardrev, lyktsarg, wires, styrlager 487 kr
2005-05-20 Köp av beg. framgaffel via Tradera 450 kr
2005-11-02 Köp av beg. enkelsadel via Tradera 300 kr
2006-05-03 Inköp av värmebeständig färg till avgas Biltema 60 kr
2006-05-20 Inköp av färg och klarlack för omlackering fälgar, stöd mm 70 kr
2006-06-10 Inköp av backspegel hos SIP 100 kr
2006-10-26 Svetsning av detaljer på underrede till enkelsadel 150 kr
2006-11-08 Inköp av styrlås m tillbehör på SIP 100 kr
2007-01-14 Inköp av flottörnål EM 15 kr
2007-03-30 Inköp packningar i förgasaren, brytarspetsar, tändstift, olja SAE 30 100 kr
2007-06-11 Betalning för lackering av sadelplatta, pakethållare och tank inkl färg 300 kr
---------------------
Summa: 13352 kr
Om jag skulle få för mig att sälja den idag, har jag ingen tanke på att ens försöka få tillbaks varje nedlagd krona. Inte heller är det tal om att försöka lägga på all nedlagd tid i priset. Jag har gjort det mesta själv, förutom svetsning, blästring och lackering. Säkerligen har jag lagt ned ett antal hundra timmar på att få den som jag vill ha den, men det är väl knappast någon nyhet att sådant idogt arbete aldrig betalar sig i slutändan (förutom att man själv blir nöjd, givetvis). Jag skulle nog försöka sätta ett försäljningspris på 8-9000 kr om jag skulle sälja den idag (vilket det absolut inte är tal om för övrigt), ett pris det förhoppningsvis är rimligt och verklighetsförankrat att tro någon är villig att betala. Men som sagt, det är bara rent hypotetiskt och inte aktuellt i nuläget...
/ Fredrik
Jag vill inte på något sätt förringa någons nedlagda tid eller "investerade" pengar när det gäller Vespa 50, men ibland undrar man om en del inte är alltför optimistiska när det gäller utsatt försäljningspris. Det är förvisso tokigt dyrt att renovera en Vespa 50 (eller något annat fordon) från grunden om man räknar in allt ifrån material till nedlagd tid, men den som gör en grundlig renovering lurar sig själv om vederbörande tror att den ska få igen varenda krona som är nedlagd. Så är tyvärr inte verkligheten.
Helt klart har det skett en prisstegring på Vespa 50 de senaste åren. För ett par år sedan kunde man utan problem hitta en V50 för 1500-3000 kr, ett fyndpris som blir allt ovanligare. Det senaste året har det funnits en hel del Vespa 50 till salu för mellan 10-15000 kr (och t o m däröver i några enstaka fall). Det vore intressant att få veta hur det gick - om vesporna blev sålda för utsatt pris, förblev osålda eller kanske sålda en bra bit under begärt pris. Personligen skulle jag aldrig i mitt liv ge sådana summor för en Vespa 50, möjligtvis om det rörde sig om en tidig och orörd Vespa 50 i närmast nyskick.
Vid de tillfällen man under det senaste året har fått reda på ett faktiskt försäljningspris, skulle jag bedöma att snittpriset hamnar i intervallet mellan 5500-7500 kr för en Vespa 50 i gott bruksskick (ytterligheter åt båda hållen någon/några tusenlapp/ar under eller över). Sedan kostar det ofta ett antal tusenlappar att få sin Vespa 50 som man vill ha den, eller att få den i bättre skick än vid inköp. Räknar man in alla utlagda pengar kan man hamna riktigt högt, givetvis beroende på hur högt man har lagt "ribban".
Som ett exempel på hur lätt det "springer iväg", kan jag för skojs skull redovisa varenda krona jag har lagt ned på en av mina Vespa 50 från och med inköpet av den år 1998. Om någon förvånas över den höga slutsumman, kan man dessutom ha i åtanke att jag kom oerhört billigt undan för inköpet av själva Vespan samt lackering (350 + 500 kr). Denna Vespa 50 N från -68 är det:

1998-07-19 Inköp av Vespa 50 350 kr
2003-04-15 Inköp av spackel, grundfärg, fälgfärg 198 kr
2003-04-17 Blästring av 2 fälgar, bakfjäder, fotbroms 100 kr
2003-04-25 Riktning och svetsning av kaross 600 kr
2003-05-27 Blästring och grundmålning av kaross 500 kr
2003-07-28 Inköp av grundfärg, 2 fl 110 kr
2003-08-06 Inköp av div. reservdelar hos EM Scooters 2543 kr
2003-08-11 Inköp av 2 fl grundfärg, 1 fl silverfärg, 1 burk spackel 211 kr
2003-10-06 Svetsning av tank 200 kr
2003-10-13 Inköp av 1 fl grundspackel 50 kr
2003-10-24 Inköp av 1 fl grundspackel o 2 fl grundfärg 180 kr
2003-11-07 Inköp av 2 fl grundfärg, 1 fl spackel, 1 fl klarlack 280 kr
2004-02-02 Lossning av bult och mutter på kick 100 kr
2004-03-03 Inköp av 3 sprayburkar, silver + klarlack 190 kr
2004-03-05 Betalning för lackering inkl färg 500 kr
2004-03-08 Inköp res del EM (kromlist, handtag, kopplingslameller, fotlister mm) 2185 kr
2004-04-05 Inköp res del EM Scooters (fotbromsgummi, kickbult, skruv till framskärm) 107 kr
2004-04-26 Inköp av tändspole och emblem hos EM 420 kr
2004-04-23 Inköp av 4 skruvnipplar hos MC-huset 20 kr
2004-04-23 Inköp av 0,5 m bensinslang hos MECA 35 kr
2004-04-25 Inköp 2 m kromad takrännelist hos Micro, Borås 140 kr
2004-05-24 Inköp av 2 nya däck, Michelin; bensinkran, bälg mm 1118 kr
2004-05-26 Inköp av glödlampa till baklykta 6volt 18 W, Statoil 20 kr
2004-06-21 Inköp av packning t bensinkran + framskärmskam 150 kr
2004-08-12 Inköp av stötdämpare fram, lager framhjul mm hos EM 685 kr
2004-12-29 Köpt beg. hastighetsmätare via Tradera 228 kr
2005-04-28 Div. inköp hos EM: H-mätardrev, lyktsarg, wires, styrlager 487 kr
2005-05-20 Köp av beg. framgaffel via Tradera 450 kr
2005-11-02 Köp av beg. enkelsadel via Tradera 300 kr
2006-05-03 Inköp av värmebeständig färg till avgas Biltema 60 kr
2006-05-20 Inköp av färg och klarlack för omlackering fälgar, stöd mm 70 kr
2006-06-10 Inköp av backspegel hos SIP 100 kr
2006-10-26 Svetsning av detaljer på underrede till enkelsadel 150 kr
2006-11-08 Inköp av styrlås m tillbehör på SIP 100 kr
2007-01-14 Inköp av flottörnål EM 15 kr
2007-03-30 Inköp packningar i förgasaren, brytarspetsar, tändstift, olja SAE 30 100 kr
2007-06-11 Betalning för lackering av sadelplatta, pakethållare och tank inkl färg 300 kr
---------------------
Summa: 13352 kr
Om jag skulle få för mig att sälja den idag, har jag ingen tanke på att ens försöka få tillbaks varje nedlagd krona. Inte heller är det tal om att försöka lägga på all nedlagd tid i priset. Jag har gjort det mesta själv, förutom svetsning, blästring och lackering. Säkerligen har jag lagt ned ett antal hundra timmar på att få den som jag vill ha den, men det är väl knappast någon nyhet att sådant idogt arbete aldrig betalar sig i slutändan (förutom att man själv blir nöjd, givetvis). Jag skulle nog försöka sätta ett försäljningspris på 8-9000 kr om jag skulle sälja den idag (vilket det absolut inte är tal om för övrigt), ett pris det förhoppningsvis är rimligt och verklighetsförankrat att tro någon är villig att betala. Men som sagt, det är bara rent hypotetiskt och inte aktuellt i nuläget...

/ Fredrik
Min bild av det hela är att Vespa 50 blir mer och mer intressant. Många med estetisk inriktning vill gärna åka en "riktig" original-Vespa samtidigt som de inte har eller vll skaffa sig mc-kort. Då är Vespa 50 lösningen.
Samtidigt slutade Vespa 50 tillverkas gör runt 25 år sedan och fina exemplar börjar bli sällsynta. Resten är elementär marknadsekonomi, när efterfrågan överskrider tillgången går priserna upp.
Samtidigt kan vi ju konstatera att en ny Vespa LX kostar uppåt 30 000. Då kan det vara rimligt att betala drygt 10 000 för en fin Vespa 50. Men det är ju upp till den enskilde att göra det valet.
/jens
Samtidigt slutade Vespa 50 tillverkas gör runt 25 år sedan och fina exemplar börjar bli sällsynta. Resten är elementär marknadsekonomi, när efterfrågan överskrider tillgången går priserna upp.
Samtidigt kan vi ju konstatera att en ny Vespa LX kostar uppåt 30 000. Då kan det vara rimligt att betala drygt 10 000 för en fin Vespa 50. Men det är ju upp till den enskilde att göra det valet.
/jens
körkortsfritt är ju den stora förklaringen.
vad har man att välja på:
ny baotian under 10k
vespa 50 12-15k
ny modern märkesscooter 15k+
valet blir enkelt om man gillar äkta retro. och v50 är ju kvalitet även om forumet fylls med problem ibland, men det handlar ju oftast om bristfällig service/underhåll under åren som gått. packboxar har ju en begränsad livslängd.
undrar hur många baotian -07 som finns kvar och fungerar om 40 år?
Federico
ps. härlig lista terrapl!
vad har man att välja på:
ny baotian under 10k
vespa 50 12-15k
ny modern märkesscooter 15k+
valet blir enkelt om man gillar äkta retro. och v50 är ju kvalitet även om forumet fylls med problem ibland, men det handlar ju oftast om bristfällig service/underhåll under åren som gått. packboxar har ju en begränsad livslängd.
undrar hur många baotian -07 som finns kvar och fungerar om 40 år?
Federico
ps. härlig lista terrapl!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />det har ju gnällts en del här över att vesporna varit för billiga och därför försvunnit ur landet.. Det verkar nu som dessa böner blivit hörda, så var är problemet?:twisted:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">...sa han, lika gnälligt och obstinat som vanligt... (Hoppas du tål litet skoj idag, Fritte!)
Mig veterligt berör inte denna tråkiga export Vespa 50, lyckligtvis. Utlänningarna ser väl ingen potentiell inkomstkälla i våra nedtrimmade Vespa 50, kan man väl gissa.
Generellt sett är jag helt emot prisutvecklingen som varit på svenska veteranmopeder de senaste tio åren. Från att ha varit värda i princip ingenting, tror folk att man kan få fantasisummor för en moped om den bara är s k veteran. Det hela blir löjligt och hämmar istället hela veteranmopedhobbyn. Folk håller inne med sina delar istället för att hjälpa andra som har behov av dem. Detta bara för att det har skapats en hype eller hausse kring det här med veteranmopeder.
Men visst, om du tycker det är okej så får du gärna köpa min blå Vespa 50 när det är dags att sälja den. Du kan få den för...låt se nu...13352 kr plus ca 10000 kr i timkostnad...minus slitage...för ca 20000 kr är den din, Fritte! Då ombesörjer jag t o m transporten till Stockholm! Nå, har vi en deal?
/ Fredrik
<br />det har ju gnällts en del här över att vesporna varit för billiga och därför försvunnit ur landet.. Det verkar nu som dessa böner blivit hörda, så var är problemet?:twisted:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">...sa han, lika gnälligt och obstinat som vanligt... (Hoppas du tål litet skoj idag, Fritte!)

Mig veterligt berör inte denna tråkiga export Vespa 50, lyckligtvis. Utlänningarna ser väl ingen potentiell inkomstkälla i våra nedtrimmade Vespa 50, kan man väl gissa.
Generellt sett är jag helt emot prisutvecklingen som varit på svenska veteranmopeder de senaste tio åren. Från att ha varit värda i princip ingenting, tror folk att man kan få fantasisummor för en moped om den bara är s k veteran. Det hela blir löjligt och hämmar istället hela veteranmopedhobbyn. Folk håller inne med sina delar istället för att hjälpa andra som har behov av dem. Detta bara för att det har skapats en hype eller hausse kring det här med veteranmopeder.
Men visst, om du tycker det är okej så får du gärna köpa min blå Vespa 50 när det är dags att sälja den. Du kan få den för...låt se nu...13352 kr plus ca 10000 kr i timkostnad...minus slitage...för ca 20000 kr är den din, Fritte! Då ombesörjer jag t o m transporten till Stockholm! Nå, har vi en deal?

/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />det har ju gnällts en del här över att vesporna varit för billiga och därför försvunnit ur landet.. Det verkar nu som dessa böner blivit hörda, så var är problemet?:twisted:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">...sa han, lika gnälligt och obstinat som vanligt... (Hoppas du tål litet skoj idag, Fritte!)
Mig veterligt berör inte denna tråkiga export Vespa 50, lyckligtvis. Utlänningarna ser väl ingen potentiell inkomstkälla i våra nedtrimmade Vespa 50, kan man väl gissa.
Generellt sett är jag helt emot prisutvecklingen som varit på svenska veteranmopeder de senaste tio åren. Från att ha varit värda i princip ingenting, tror folk att man kan få fantasisummor för en moped om den bara är s k veteran. Det hela blir löjligt och hämmar istället hela veteranmopedhobbyn. Folk håller inne med sina delar istället för att hjälpa andra som har behov av dem. Detta bara för att det har skapats en hype eller hausse kring det här med veteranmopeder.
Men visst, om du tycker det är okej så får du gärna köpa min blå Vespa 50 när det är dags att sälja den. Du kan få den för...låt se nu...13352 kr plus ca 10000 kr i timkostnad...minus slitage...för ca 20000 kr är den din, Fritte! Då ombesörjer jag t o m transporten till Stockholm! Nå, har vi en deal?
/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
nää... har moppe i min smak,

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />det har ju gnällts en del här över att vesporna varit för billiga och därför försvunnit ur landet.. Det verkar nu som dessa böner blivit hörda, så var är problemet?:twisted:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">...sa han, lika gnälligt och obstinat som vanligt... (Hoppas du tål litet skoj idag, Fritte!)

Mig veterligt berör inte denna tråkiga export Vespa 50, lyckligtvis. Utlänningarna ser väl ingen potentiell inkomstkälla i våra nedtrimmade Vespa 50, kan man väl gissa.
Generellt sett är jag helt emot prisutvecklingen som varit på svenska veteranmopeder de senaste tio åren. Från att ha varit värda i princip ingenting, tror folk att man kan få fantasisummor för en moped om den bara är s k veteran. Det hela blir löjligt och hämmar istället hela veteranmopedhobbyn. Folk håller inne med sina delar istället för att hjälpa andra som har behov av dem. Detta bara för att det har skapats en hype eller hausse kring det här med veteranmopeder.
Men visst, om du tycker det är okej så får du gärna köpa min blå Vespa 50 när det är dags att sälja den. Du kan få den för...låt se nu...13352 kr plus ca 10000 kr i timkostnad...minus slitage...för ca 20000 kr är den din, Fritte! Då ombesörjer jag t o m transporten till Stockholm! Nå, har vi en deal?

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
nää... har moppe i min smak,

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />nää...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Varför inte, det är ju bra om gamla saker och ting kostar skjortan, tycker du? Okej, du får den för 18 papp, bara för att det är du! Jag kommer och levererar den någon gång mellan 2012 och 2019, så var hemma då...
Hur går det med Primaveran, förresten? Blir det något åkande av i år?
EDIT: Snygg moppe! (Såg inte bilden förrän jag hade postat). Det är väl en Victoria påhängsmotor på en Biltema-cykel? Victoria-påhängarna är också en av de saker som blivit onödigt dyrt de senaste åren. 5-6000 kr för ett komplett set är inte ovanligt. Hutlöst dyrt!
EDIT II: Är det ett pistolhölster som hänger i ramen?
/ Fredrik
<br />nää...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Varför inte, det är ju bra om gamla saker och ting kostar skjortan, tycker du? Okej, du får den för 18 papp, bara för att det är du! Jag kommer och levererar den någon gång mellan 2012 och 2019, så var hemma då...

Hur går det med Primaveran, förresten? Blir det något åkande av i år?
EDIT: Snygg moppe! (Såg inte bilden förrän jag hade postat). Det är väl en Victoria påhängsmotor på en Biltema-cykel? Victoria-påhängarna är också en av de saker som blivit onödigt dyrt de senaste åren. 5-6000 kr för ett komplett set är inte ovanligt. Hutlöst dyrt!
EDIT II: Är det ett pistolhölster som hänger i ramen?
/ Fredrik
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Sålde min v50 för 13500:- för några månader sedan...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Oj, då måste den ha varit något alldeles speciellt? Eller det kanske var Fritte som köpte den?
/ Fredrik
<br />Sålde min v50 för 13500:- för några månader sedan...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Oj, då måste den ha varit något alldeles speciellt? Eller det kanske var Fritte som köpte den?

/ Fredrik
Att prisbilder förändras med tiden är ju inte unikt för Vespa 50. För Lambretta, speciellt serie 3 och speciellt i UK, har den varit mycket mer dramatisk.
Exempel: I mitten på 90-talet besökte jag Weston Scooter Parts, som drev Lambretta-museum och scooterfirma i Weston-super-Mare i England. De hade då en perfekt renoverad Lambretta DL200 Electronic till salu för 2200 pund. Idag är en sådan maskin värd mellan 5 och 7000 pund. Och jag ångrar givetvis bittert att jag inte köpte den
Jag tycker att 12-15000 för Terras pärla skulle vara ett helt ok pris.
/jens
Exempel: I mitten på 90-talet besökte jag Weston Scooter Parts, som drev Lambretta-museum och scooterfirma i Weston-super-Mare i England. De hade då en perfekt renoverad Lambretta DL200 Electronic till salu för 2200 pund. Idag är en sådan maskin värd mellan 5 och 7000 pund. Och jag ångrar givetvis bittert att jag inte köpte den

Jag tycker att 12-15000 för Terras pärla skulle vara ett helt ok pris.
/jens
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Att prisbilder förändras med tiden är ju inte unikt för Vespa 50. För Lambretta, speciellt serie 3 och speciellt i UK, har den varit mycket mer dramatisk.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja vad som är populärt och dyrt skiftar med tiden, när jag köpte min SX200 så var den ingen populär modell, det skulle vara GP/DL då de var mycket tuffare. Det var 1991.
Tillgången på bra exemplar av V50 verkar inte så stor och om man nu har en V50 som man lagt ner kärlek och pengar på så visst är det härligt att den har fått ett ordentligt värde!
Ja vad som är populärt och dyrt skiftar med tiden, när jag köpte min SX200 så var den ingen populär modell, det skulle vara GP/DL då de var mycket tuffare. Det var 1991.
Tillgången på bra exemplar av V50 verkar inte så stor och om man nu har en V50 som man lagt ner kärlek och pengar på så visst är det härligt att den har fått ett ordentligt värde!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">2004-04-25 Inköp 2 m kromad takrännelist hos Micro, Borås 140 kr<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Var har du använt den?
Skulle vara skoj att veta!
...edit; såg på dina andra bilder, det är på golvslutet va?
Var har du använt den?
Skulle vara skoj att veta!
...edit; såg på dina andra bilder, det är på golvslutet va?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Att prisbilder förändras med tiden är ju inte unikt för Vespa 50. För Lambretta, speciellt serie 3 och speciellt i UK, har den varit mycket mer dramatisk.
Exempel: I mitten på 90-talet besökte jag Weston Scooter Parts, som drev Lambretta-museum och scooterfirma i Weston-super-Mare i England. De hade då en perfekt renoverad Lambretta DL200 Electronic till salu för 2200 pund. Idag är en sådan maskin värd mellan 5 och 7000 pund. Och jag ångrar givetvis bittert att jag inte köpte den
Jag tycker att 12-15000 för Terras pärla skulle vara ett helt ok pris.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Undrar om Lambretta varit lika eftertraktad om de fortsatt att producera nya modeller in på 70-80 talet. Man har ju sett de spanska 80-tals maskinerna (prototyper) som ser förskräckliga ut. Inte säkert att Italienarna hade gjort lika fula saker men nog hade de sett ut som en 80-tals Servetta.
Lambretta DL200 electronic är ju mer ovanlig än vespa SS90, kanske fel att jämföra den med Vespa 50 som det finns mängder av. LI 150 III har väl inte samma prisstegring.
Jag tycker att 15.000 för en fin V50 är rätt pris. Det är ju inte billigare att renovera en Vespa bara för att den är 50cc. Tycker också att en V50 borde vara dyrare om den är äldre och fortfarande fin, en med gamla hjul/embem m.m. är ju mer intressant att lägga pengar på än en 83:a.
Federico
<br />Att prisbilder förändras med tiden är ju inte unikt för Vespa 50. För Lambretta, speciellt serie 3 och speciellt i UK, har den varit mycket mer dramatisk.
Exempel: I mitten på 90-talet besökte jag Weston Scooter Parts, som drev Lambretta-museum och scooterfirma i Weston-super-Mare i England. De hade då en perfekt renoverad Lambretta DL200 Electronic till salu för 2200 pund. Idag är en sådan maskin värd mellan 5 och 7000 pund. Och jag ångrar givetvis bittert att jag inte köpte den

Jag tycker att 12-15000 för Terras pärla skulle vara ett helt ok pris.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Undrar om Lambretta varit lika eftertraktad om de fortsatt att producera nya modeller in på 70-80 talet. Man har ju sett de spanska 80-tals maskinerna (prototyper) som ser förskräckliga ut. Inte säkert att Italienarna hade gjort lika fula saker men nog hade de sett ut som en 80-tals Servetta.
Lambretta DL200 electronic är ju mer ovanlig än vespa SS90, kanske fel att jämföra den med Vespa 50 som det finns mängder av. LI 150 III har väl inte samma prisstegring.
Jag tycker att 15.000 för en fin V50 är rätt pris. Det är ju inte billigare att renovera en Vespa bara för att den är 50cc. Tycker också att en V50 borde vara dyrare om den är äldre och fortfarande fin, en med gamla hjul/embem m.m. är ju mer intressant att lägga pengar på än en 83:a.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Jag tycker att 12-15000 för Terras pärla skulle vara ett helt ok pris.
/jens<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tack, jättesnällt omdöme från dig, men så länge det går att köpa en hyfsat fin Vespa 50 för ca 5000 kr, känns 12-15000 kr alldeles för dyrt. Jag tror man skall ha en stor portion tur - och rätt köpare - om man lyckas sälja sin Vespa 50 för de pengarna. Det hade varit kul att få se en bild på Bustamentes V50 som gick för 13500 kr.<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Tillgången på bra exemplar av V50 verkar inte så stor och om man nu har en V50 som man lagt ner kärlek och pengar på så visst är det härligt att den har fått ett ordentligt värde!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag skulle hållt med dig om det svenska V50-beståndet var hotat av export via utländska uppköpare, men så länge de inte drabbas av detta tråkiga fenomen tycker jag att prisstegringen är enbart negativ. Bara på Blocket skulle jag tippa att det har funnits 40-50 säljannonser med Vespa 50 detta halvår, så beståndet har troligtvis mött efterfrågan med råge (med tanke på att de dyra verkar förbli osålda eller borttagna). Prisstegringen på bl a Vespa 50 sprider sig som ringar på vattnet och kommer i slutändan även drabba övriga veteranmopeder, vilket jag som sagt inte gillar alls. Det ska vara enkelt, billigt och kul att kunna skaffa en veteranmoped och köra runt på i något av de vanligt förekommande veteranmopedrallyna. På den fronten är det inte marknadspriser längre, utan istället upphaussade och fabricerade priser som hämmar hela hobbyn. Alla tror de ska kunna tälja guld med träkniv...<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Var har du använt den?
Skulle vara skoj att veta!
...edit; såg på dina andra bilder, det är på golvslutet va?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Japp, en meter på varje sida, från den kromade sköldbågen till slutet av golvbrädan. Är av det självhäftande typen och sitter kalasbra - ser dessutom riktigt stiligt ut, tycker jag!
EDIT: Såg Federicos inlägg för sent...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Jag tycker att 15.000 för en fin V50 är rätt pris. Det är ju inte billigare att renovera en Vespa bara för att den är 50cc. Tycker också att en V50 borde vara dyrare om den är äldre och fortfarande fin, en med gamla hjul/embem m.m. är ju mer intressant att lägga pengar på än en 83:a.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Håller med dig om vad du skriver till viss del. Jag skulle verkligen kunna betala 15000 kr för en Vespa 50, men då är det endast aktuellt med en extremt fin och orörd Vespa 50 mellan 1966-71. Men då bör den vara i det närmaste "mint condition", med nästintill perfekt originallack och moderat använd. Så länge det går att hitta orörda originalare för runt 5000 kr, ser jag ingen anledning till att betala rena fantasipriser. Miss Peel här på forumet köpte ju en jättefin original -67:a för 5500 kr härförleden (och den var ute på budgivning under ett antal veckor). Sjuttio- och åttiotalarna är alltför vanliga fortfarande för att kunna ta ut 10-15000. Jag hjälpte en forumskamrat att köpa en fantastiskt fin Vespa 50 från 1978 för några månader sedan. Lågmilare och i ett kalasfint orört originalskick köptes den för ett par tusenlappar under 10000 kr. Den låg också ute på budgivning ett par veckor, men ingen ville alltså betala 10000 kr eller däröver. Välkommen till verkligheten!
/ Fredrik
<br />Jag tycker att 12-15000 för Terras pärla skulle vara ett helt ok pris.
/jens<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tack, jättesnällt omdöme från dig, men så länge det går att köpa en hyfsat fin Vespa 50 för ca 5000 kr, känns 12-15000 kr alldeles för dyrt. Jag tror man skall ha en stor portion tur - och rätt köpare - om man lyckas sälja sin Vespa 50 för de pengarna. Det hade varit kul att få se en bild på Bustamentes V50 som gick för 13500 kr.<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Tillgången på bra exemplar av V50 verkar inte så stor och om man nu har en V50 som man lagt ner kärlek och pengar på så visst är det härligt att den har fått ett ordentligt värde!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag skulle hållt med dig om det svenska V50-beståndet var hotat av export via utländska uppköpare, men så länge de inte drabbas av detta tråkiga fenomen tycker jag att prisstegringen är enbart negativ. Bara på Blocket skulle jag tippa att det har funnits 40-50 säljannonser med Vespa 50 detta halvår, så beståndet har troligtvis mött efterfrågan med råge (med tanke på att de dyra verkar förbli osålda eller borttagna). Prisstegringen på bl a Vespa 50 sprider sig som ringar på vattnet och kommer i slutändan även drabba övriga veteranmopeder, vilket jag som sagt inte gillar alls. Det ska vara enkelt, billigt och kul att kunna skaffa en veteranmoped och köra runt på i något av de vanligt förekommande veteranmopedrallyna. På den fronten är det inte marknadspriser längre, utan istället upphaussade och fabricerade priser som hämmar hela hobbyn. Alla tror de ska kunna tälja guld med träkniv...<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Var har du använt den?
Skulle vara skoj att veta!
...edit; såg på dina andra bilder, det är på golvslutet va?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Japp, en meter på varje sida, från den kromade sköldbågen till slutet av golvbrädan. Är av det självhäftande typen och sitter kalasbra - ser dessutom riktigt stiligt ut, tycker jag!

EDIT: Såg Federicos inlägg för sent...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Jag tycker att 15.000 för en fin V50 är rätt pris. Det är ju inte billigare att renovera en Vespa bara för att den är 50cc. Tycker också att en V50 borde vara dyrare om den är äldre och fortfarande fin, en med gamla hjul/embem m.m. är ju mer intressant att lägga pengar på än en 83:a.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Håller med dig om vad du skriver till viss del. Jag skulle verkligen kunna betala 15000 kr för en Vespa 50, men då är det endast aktuellt med en extremt fin och orörd Vespa 50 mellan 1966-71. Men då bör den vara i det närmaste "mint condition", med nästintill perfekt originallack och moderat använd. Så länge det går att hitta orörda originalare för runt 5000 kr, ser jag ingen anledning till att betala rena fantasipriser. Miss Peel här på forumet köpte ju en jättefin original -67:a för 5500 kr härförleden (och den var ute på budgivning under ett antal veckor). Sjuttio- och åttiotalarna är alltför vanliga fortfarande för att kunna ta ut 10-15000. Jag hjälpte en forumskamrat att köpa en fantastiskt fin Vespa 50 från 1978 för några månader sedan. Lågmilare och i ett kalasfint orört originalskick köptes den för ett par tusenlappar under 10000 kr. Den låg också ute på budgivning ett par veckor, men ingen ville alltså betala 10000 kr eller däröver. Välkommen till verkligheten!

/ Fredrik
Det går fortfarande att hitta billiga Vespa 50 om man är beredd att lägga ned litet arbete med dem. Som referens kan jag plita ned vad jag har gett för mina Vespa 50 när jag har köpt dem:
<u>1998-07-19 Vespa 50 N 1968</u>: komplett men i mkt dåligt bruksskick. Ommålad två ggr. Mätarställning 13110 km. Ramnummer V5A1T *231377* . Inköpt i Glimmingehus för <b>350 kr</b>.
<u>2004-08-21 Vespa 50 N 1969</u>: komplett i bra orört originalskick förutom sliten originallack. Mätarställning 8849 km. Ramnummer V5A1T *261733*. Inköpt i Uddevalla för <b>3500 kr</b>.
<u>2005-06-15 Vespa 50 N 1969</u>: komplett (förutom avgas) i slitet bruksskick. Ommålad en gång. Mätarställning 17741 km. Ramnummer V5A1T *267308*. Inköpt i Torna Hällestad för <b>1900 kr</b>.
<u>2005-07-30 Vespa 50 N 1966</u>: komplett i mkt bra orört originalskick förutom sliten originallack. Mätarställning 4683 km. Ramnumer V5A1T *120952*. Inköpt i Hultsfred för <b>2800 kr</b>.
<u>2006-07-14 Vespa 50 R 1975</u>: okomplett i slitet bruksskick (endast kaross, tank, styre, motor, framgaffel, fälgar). Ommålad en gång. Ramnummer V5A1T *865439*. Inköpt i Tranås för <b>1200 kr</b>.
<u>2006-08-10 Vespa 50 R 1977</u>: okomplett (saknar motor, broms- och kopplingshandtag samt baklykta) i slitet och dåligt bruksskick. Mätarställning 19455 km. Ommålad två ggr. Ramnummer V5A1T *901583*. Inköpt i Malmö för <b>1500 kr</b>.
/ Fredrik
<u>1998-07-19 Vespa 50 N 1968</u>: komplett men i mkt dåligt bruksskick. Ommålad två ggr. Mätarställning 13110 km. Ramnummer V5A1T *231377* . Inköpt i Glimmingehus för <b>350 kr</b>.
<u>2004-08-21 Vespa 50 N 1969</u>: komplett i bra orört originalskick förutom sliten originallack. Mätarställning 8849 km. Ramnummer V5A1T *261733*. Inköpt i Uddevalla för <b>3500 kr</b>.
<u>2005-06-15 Vespa 50 N 1969</u>: komplett (förutom avgas) i slitet bruksskick. Ommålad en gång. Mätarställning 17741 km. Ramnummer V5A1T *267308*. Inköpt i Torna Hällestad för <b>1900 kr</b>.
<u>2005-07-30 Vespa 50 N 1966</u>: komplett i mkt bra orört originalskick förutom sliten originallack. Mätarställning 4683 km. Ramnumer V5A1T *120952*. Inköpt i Hultsfred för <b>2800 kr</b>.
<u>2006-07-14 Vespa 50 R 1975</u>: okomplett i slitet bruksskick (endast kaross, tank, styre, motor, framgaffel, fälgar). Ommålad en gång. Ramnummer V5A1T *865439*. Inköpt i Tranås för <b>1200 kr</b>.
<u>2006-08-10 Vespa 50 R 1977</u>: okomplett (saknar motor, broms- och kopplingshandtag samt baklykta) i slitet och dåligt bruksskick. Mätarställning 19455 km. Ommålad två ggr. Ramnummer V5A1T *901583*. Inköpt i Malmö för <b>1500 kr</b>.
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />är det inte så att priset stiger i.om att terraplane köper på sig hela tillgången?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Du har avslöjat mig, erikh! *Svälj!*
År 2012 beräknar jag äga 85 procent av Sveriges V50-bestånd och då kan ni endast puttra omkring på några sura Baotian, eller vackert åka buss som alla andra, muhahahaha...
(Faktum är att jag även har sålt några...
)
/ Fredrik
<br />är det inte så att priset stiger i.om att terraplane köper på sig hela tillgången?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Du har avslöjat mig, erikh! *Svälj!*

År 2012 beräknar jag äga 85 procent av Sveriges V50-bestånd och då kan ni endast puttra omkring på några sura Baotian, eller vackert åka buss som alla andra, muhahahaha...

(Faktum är att jag även har sålt några...

/ Fredrik
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Att det kostar attt renovera V50 kan jag skriva under på. Sällan ser man scootrar med så mycket slitage och patentlösningar, förmodligen eftersom de inte behöver besiktas. Det jag reflekterade över var att många "halvbra originalare" kröp över 10K i annonserna. Körkortsfrihet låter som en rimlig förklaring + priserna på EU-moppar.
I vilket fall kommer jag att behålla min V50, risken är att jag inte hittar någon ny till rimligt pris om två år när det är dags för dottern att börja köra.
mvh/HB
I vilket fall kommer jag att behålla min V50, risken är att jag inte hittar någon ny till rimligt pris om två år när det är dags för dottern att börja köra.
mvh/HB
Jag tycker även priserna på Skoteretter stigit bara det senaste halvåret, åtminstone på Blocket, upp mot 8000-10.000:-. Där måste ju det vara, precis som med V50, körkortslösheten som är den stora "boven" i prisbilden. För inte är väl det lilla plåtskrället värt 10.000:-? (jag köpte min för ett år sedan för 3000:-, fynd?)
/ Tomas
___________________
www.themodesty.net
www.parklife.se
/ Tomas
___________________
www.themodesty.net
www.parklife.se
Sådant här inträffar och har inträffat med olika fordon.
För säg tio år sedan fanns det fortfarande ganska många Vespor och Lambrettor som stod och samlade damm i garage, källare och lador och som gick att köpa loss för mycket rimliga pengar.
Nu är detta mycket mer sällsynt, speciellt efter TF:s härjningar
/jens
För säg tio år sedan fanns det fortfarande ganska många Vespor och Lambrettor som stod och samlade damm i garage, källare och lador och som gick att köpa loss för mycket rimliga pengar.
Nu är detta mycket mer sällsynt, speciellt efter TF:s härjningar

/jens
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Sådant här inträffar och har inträffat med olika fordon.
För säg tio år sedan fanns det fortfarande ganska många Vespor och Lambrettor som stod och samlade damm i garage, källare och lador och som gick att köpa loss för mycket rimliga pengar.
Nu är detta mycket mer sällsynt, speciellt efter TF:s härjningar
/jens<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, jag är f-n värre än Cippolino!
När jag har hunnit handla upp tillräckligt mycket av V50-beståndet, kan ni se fram emot priser som - i bästa fall - börjar från 100.000 kr för ett renoveringsobjekt... 
Skämt å sido, det går fortfarande att hitta billiga scootrar om man vänder sig utanför den s k scooterscenen. En annons i er lokala dagstidning och jag lovar att ni får mängder med svar. Jag vill dock poängtera att jag inte har köpt mina vespor på detta vis, utan via bekantskapskretsen, Blocket och Tradera. Jag är alltså ärlig och snäll innerst inne...
...nej, fel smilie... 
/ Fredrik
<br />Sådant här inträffar och har inträffat med olika fordon.
För säg tio år sedan fanns det fortfarande ganska många Vespor och Lambrettor som stod och samlade damm i garage, källare och lador och som gick att köpa loss för mycket rimliga pengar.
Nu är detta mycket mer sällsynt, speciellt efter TF:s härjningar

/jens<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, jag är f-n värre än Cippolino!


Skämt å sido, det går fortfarande att hitta billiga scootrar om man vänder sig utanför den s k scooterscenen. En annons i er lokala dagstidning och jag lovar att ni får mängder med svar. Jag vill dock poängtera att jag inte har köpt mina vespor på detta vis, utan via bekantskapskretsen, Blocket och Tradera. Jag är alltså ärlig och snäll innerst inne...


/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Den omtalade lokalpressen!
Tyvärr rätt kört om lokalpressen, som för min del, heter Södermalmsnytt
Där är det dyrare än på blocket.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Där ser man, jag som trodde det var Östermalm och Danderyd som var de fashionabla och dyra områdena i Stockholm. Södermalm har väl mer jordnära och konstnärliga typer som dricker rödvin och håller på Bajen?
/ Fredrik
<br />Den omtalade lokalpressen!
Tyvärr rätt kört om lokalpressen, som för min del, heter Södermalmsnytt

Där är det dyrare än på blocket.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Där ser man, jag som trodde det var Östermalm och Danderyd som var de fashionabla och dyra områdena i Stockholm. Södermalm har väl mer jordnära och konstnärliga typer som dricker rödvin och håller på Bajen?
/ Fredrik