Vad för detta för modell?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Vad för detta för modell?

Post by subitus »

Hej allihopa! skulle behöva erat råd (newbie som man e)

Killlen har ägt vespan i 2år och nämner att han har faktura samt tullpapper!? (via mail)

-Ja, jag vet! jag får snacka med honom över telefon. men ville bara ha lite kött på benen. dvs om jag nu skall ringa överhuvudtaget.

Tycker det luktar lite indien/asien import?
Är asien vesporna rena replikor eller är dom renoverade orginal?
Något speciellt man skall tänka på om man sticker å kollar?

Länk:
http://www.blocket.se/vi/11949096.htm
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

110cc är i alla fall inte troligt. Be om ramnummer och motornummer.
Allt behöver ju inte vara uselt.
/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by subitus</i>
<br />Hej allihopa! skulle behöva erat råd (newbie som man e)

Killlen har ägt vespan i 2år och nämner att han har faktura samt tullpapper!? (via mail)

-Ja, jag vet! jag får snacka med honom över telefon. men ville bara ha lite kött på benen. dvs om jag nu skall ringa överhuvudtaget.

Tycker det luktar lite indien/asien import?
Är asien vesporna rena replikor eller är dom renoverade orginal?
Något speciellt man skall tänka på om man sticker å kollar?

Länk:
http://www.blocket.se/vi/11949096.htm


<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

de kromdetaljer som sitter på är asien-prylar, de gamla sitter inte fast på samma sätt.

man ser inte heller om det är en 8 eller 10" Vespa. Framskärmen är inte en Touringframskärm, den är inte skarvad på mitten.

de vespor som kommer från asien kan nog vara allt från 100% original 60-talare till ombyggda bajajer. man brukar kunna se om det är ovanligt stort avstånd mellan tutkåpa och framskärm, isåfall kan man misstänka något.

Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Kanske den skall föreställa en GS 160? Precis som Federico säger så är alla kromdetaljer sådana som kommer på vietnamesiska Vespor. Försökte kolla fotställets gummistassar, men man ser inte om de är gula. Gula=Vietnam. Golvmattan ser också vietnamesisk ut. Det skall ju vara lister.

Bäst är nog att någon som vet kollar in den, motorn kan också ha spännande lösningar.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Det brukar väl vara VBB?
Tillverkades väl typ över en miljon av dem (VB-serien).
/P
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Den har handskfack bakom benskölden vilket väl inte fanns -63? Eller kom det med andra serien av GS160?

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Kanske den skall föreställa en GS 160? Precis som Federico säger så är alla kromdetaljer sådana som kommer på vietnamesiska Vespor. Försökte kolla fotställets gummistassar, men man ser inte om de är gula. Gula=Vietnam. Golvmattan ser också vietnamesisk ut. Det skall ju vara lister.

Bäst är nog att någon som vet kollar in den, motorn kan också ha spännande lösningar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

GS160 har högre bakkåpor och kantig ytterform på luftintaget i kåpan

Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Garanterat en ScootRS eller Saigon SC-import.

En asienvespa kan, och brukar vara, ombyggda Bajaj (Sprint-modellen). Dom kan också vara hemmabankade otyg som får håret att resa sig på vilken entusiast som helst.

Motorn är väl det stora frågetecknet. Hur ser den ut invändigt? 110cc är det ju inte tal om, förmodligen är den på 150cc.

Lite mycket pengar för något som inte är äkta, om du frågar mig.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by subitus</i>
<br />Hej allihopa! skulle behöva erat råd (newbie som man e)

Killlen har ägt vespan i 2år och nämner att han har faktura samt tullpapper!? (via mail)

-Ja, jag vet! jag får snacka med honom över telefon. men ville bara ha lite kött på benen. dvs om jag nu skall ringa överhuvudtaget.

Tycker det luktar lite indien/asien import?
Är asien vesporna rena replikor eller är dom renoverade orginal?
Något speciellt man skall tänka på om man sticker å kollar?

Länk:
http://www.blocket.se/vi/11949096.htm


<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Första lagen om tvåtaktstrimning:

1: Snabb
2: Tillförlitlig
3: Billig

Välj -två- ovanstående egenskaper.
************************
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Finns det någon sida på nätet att kolla motor och ramnummer på.
Skall tydligen vara import från vietnam sen renoverad i Danmark:P

Vet inte hur man klär in det i snälla ord men det
känns förbannat långsökt.....någon har nog blivit tutad i den affären:?

Men men...värt att kolla upp...
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Post by SoulBoy »

Kolla på www.scooterhelp.com

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by subitus</i>
<br />Finns det någon sida på nätet att kolla motor och ramnummer på.
Skall tydligen vara import från vietnam sen renoverad i Danmark:P

Vet inte hur man klär in det i snälla ord men det
känns förbannat långsökt.....någon har nog blivit tutad i den affären:?

Men men...värt att kolla upp...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Den är väldigt lik den i annonsen...
http://www.ricambi.dk/vietnam1.htm
Förr fanns det fler bilder men de var tydligen tvungna att ta bort dem.
/P
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

50,000 DKK inkl moms, det är ju 60.000 svenska !!! Den som köpt en scooter till det priset kan nog hålla sig för skratt när han kommer på sin första träff och hör vad andra betalt för sina scootrar.

Dessutom, chansen att ett möbelföretag ska klara service & garanti är väl minst sagt begränsad om inte felet ligger i sadelstoppningen :wink:

mvh/Henrik B

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Den är väldigt lik den i annonsen...
http://www.ricambi.dk/vietnam1.htm
Förr fanns det fler bilder men de var tydligen tvungna att ta bort dem.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Post Reply