Hej.
Har tittat på smallframes och scooterhelp om urtagning av motorn.
Måste man ta ur tanken och förgasaren?
Insugningsröret kommer man ju åt att skruva av från blocket, när v50:n står på en ölback och cylinderkåpan är av. Så varför ta av tank, förgasare och insugningsrör innan som på webbsidorna?
Är det någonting jag förbiser här?
Ta ur motorn- v50- tank och förgasare väck?
-
- Dekaltrimmare
-
- Dekaltrimmare
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chainsaw Kid</i>
<br />Precis min tanke: Rengöra, skruva isär, fort som Sören i med en plugg i blocket och en plastpåse på insugsröret, lossa resten- och ur med spisen.
Tack, Dag.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
var försiktig med pinnbultarna som håller insuget när du drar dit det igen. har mekat ett antal smallframes där pinnbultarna var eller varit på väg att ge sig, tvärr är dom i klenaste laget. samma sak med pinnbultarna som håller avgaskröken på cyllen, också sånt som brukar vara kass i gängorna eller i västa fall gå av.
Federico
<br />Precis min tanke: Rengöra, skruva isär, fort som Sören i med en plugg i blocket och en plastpåse på insugsröret, lossa resten- och ur med spisen.
Tack, Dag.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
var försiktig med pinnbultarna som håller insuget när du drar dit det igen. har mekat ett antal smallframes där pinnbultarna var eller varit på väg att ge sig, tvärr är dom i klenaste laget. samma sak med pinnbultarna som håller avgaskröken på cyllen, också sånt som brukar vara kass i gängorna eller i västa fall gå av.
Federico
När jag nu ser mitt senaste inlägg i skrift finner jag en förklaring nödvändig; Visst är original en tjusning men inte alltid möjlig (eller nödvändig). Den önskan att köra Vespan med glädje jag förespråkat i föregående inlägg har anammats av så många förare att reparationer av ekonomisk kaliber sannolikt övervägt även under Vespans ,skall vi kalla det, "aktiva" tid. Härför må kanske även ekonomisk försvarbara icke-originallösningar välsignas, bara vi får fler Vespor rullande. För den ekonomiskt obesvärade finns alltid alternativet att borra upp och gänga in en överdimensionshylsa (gängspiral) med innerdiameter och gänga motsvarande originalet( Helicoil).
Dag
Dag
Håller med, förbättra det man kan. det är ju mycket man kan ersätta på en Vespa med icke vespadelar.
Tycker dock att det finns en gräns för vad man kan göra för att "förbättra" eller ekonomirenovera. rena utseendedetaljer föredrar jag att behålla original. Skulle t.ex. aldrig svetsa på en förstärkning mellan ramtunneln och sadeldelen för att få en stabilare ram, kör då hellre med en flexande originalram. - ja ni hajjar vad jag menar...... har också lite svårt för rena ihopplock av delar, Vespa med cykelbaklyse från Monark å sånt.. Men om en skruv har piaggio stämpel eller inte, vem bryr sig...
angående pinnbultarna tänkte jag mest på att det som var en tidsbesparande åtgärd helt plötsligt kunde bli timmar av extraarbete. hur många timmar tar det att gänga om och sätta i nya pinnbultar jämfört med att demontera förgasaren från insuget.... vissa skruvar har en sån magisk begränsning för hur många gånger man kan skuva av och på en mutter, de går alltid sönder när solen skiner och man vill ut å köra, inte meka
Federico
Tycker dock att det finns en gräns för vad man kan göra för att "förbättra" eller ekonomirenovera. rena utseendedetaljer föredrar jag att behålla original. Skulle t.ex. aldrig svetsa på en förstärkning mellan ramtunneln och sadeldelen för att få en stabilare ram, kör då hellre med en flexande originalram. - ja ni hajjar vad jag menar...... har också lite svårt för rena ihopplock av delar, Vespa med cykelbaklyse från Monark å sånt.. Men om en skruv har piaggio stämpel eller inte, vem bryr sig...
angående pinnbultarna tänkte jag mest på att det som var en tidsbesparande åtgärd helt plötsligt kunde bli timmar av extraarbete. hur många timmar tar det att gänga om och sätta i nya pinnbultar jämfört med att demontera förgasaren från insuget.... vissa skruvar har en sån magisk begränsning för hur många gånger man kan skuva av och på en mutter, de går alltid sönder när solen skiner och man vill ut å köra, inte meka
Federico
-
- Dekaltrimmare
Nja, motorn skall ju ändå ur/klyvas, och 5-56 + Biltemas minisvets gör underverk med envisa muttrar och skruvar. Vad jag sett hittills på 36-åringen är att den verkar förhållandevis oskruvad, så jag hyser visst hopp. Och får jag en vecka mindre körning nu i vår så får det vara så- jag har ju för bövelen kört vespa hela vintern, med undantag av 4-5 dagars abstinens under snöstorm. Men det har blivit en del varsam fösning över plogvallar och snödrivor här nere i Skåne.