Rätt plats till bensköldsemblem

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Rätt plats till bensköldsemblem

Post by fat_mac »

Hallå
Jag har en röd fin Touring från 60 som tyvärr har blivit omlackad (säkerligen under 80-talet...) av någon okänslig som ersatt all alu/krom med svarta gummi- och plastdelar. Så oxå emblemet på benskölden. Nu har jag inhandlat ett originalemblem från EM och tänkte pilla dit det. Så min fråga är om nån har vetskap om var den ska sitta? Kanske en bild från nån orginal-touring, kanske nån har mått och vinkel?

Tänkte överlämna jobbet till en lackeringsfirma - dom borde vara rätt rutinerade på emblemapplicering.

// Mackan
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

Det där undrar jag också, så om någon vet, så kör!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jamerson</i>
<br />Det där undrar jag också, så om någon vet, så kör!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ska fixa en ritning/bild åt er, hinner kanske inte denna vecka.

har du f-mac hittat nitarna till emblemet också? lite kluriga att köpa på järnhandeln.

Federico
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

Okej. Jag undrar var det ska sitta på en V50, men det kanske inte är så stor skillnad. Har ett gammalt snirkligt emblem, med "inbyggda nitar".
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

de här bilderna kommer från Piaggios Technica bok.

Image

Image

Federico
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

-->Federico: Jag beställde nitar i samband med emblemet från EM. Nitarna är i nån lättmetall. Emblemet tyder "Vespa 150".

Tack för bilderna, frågan är bara hur pass det stämmer överens på en Touring??

Nån som föresten kan ha nån aning om vad en lackeringsfirma kan ta för jobbet att sätta dit ett emblem??

// Mackan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />-->Federico: Jag beställde nitar i samband med emblemet från EM. Nitarna är i nån lättmetall. Emblemet tyder "Vespa 150".

perfekt! tidigare var det lite svårt att hitta nitar.
Nitarna är egentligen vanliga aluminiumnitar men små och inte i något standardmått.

Vespa 50 har garanterat en helt annan placering av emblemen, bensköldens proportioner stämmer inte alls. Touringenskölden är mycket bredare.

har inte hunnit få fram en mall för touringen ännu....

hittade den här bilden; här ser man tydligt hur bred skölden är och hur mycket den skyddar föraren......

Image
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

Jag hittade lite bilder igår på bensköldar och emblem. Dock inte på nån Touring/GL 150 från -60. Frågan är hur mycket modellerna nedan skiljer sig från min? (vänster VBA, höger VBB1T)

Nån som vet?

Image Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Jag hittade lite bilder igår på bensköldar och emblem. Dock inte på nån Touring/GL 150 från -60. Frågan är hur mycket modellerna nedan skiljer sig från min? (vänster VBA, höger VBB1T)

troligtvis samma placering, under förutsättning att emblemet sitter i originalhålen... båda verkar vara omlackade /F

Federico
Post Reply