Nybliven ägare till en TV175, Nu med bilder.
Nybliven ägare till en TV175, Nu med bilder.
Hej på er.
Har precis tagit över en bekants TV175 ser II från 1961.
Den har stått i varmgarage i typ 20 år och nu tog jag över den som ett långsiktigt projekt.
Men hur som helst så såg den inte så tokig ut när jag kikade på den idag och saker och ting sitter inte fast på något sätt och motorn rör sig så fint så när man kickar så det verkar inte helt hopplöst men vi får se när jag fått hem den om några dagar.
Till mina funderingar:
Är det något speciellt jag bör tänka på inför en provstart? Givetvis ska det i fräsch olja, allt ska kollas igenom osv men är det bara att testa sen?
Är det 6 volts batteri i den som standard?
Den är naturligtvis avreggad så jag undrar också om det är kostsamt att registrera på den i framtiden och om det är värt det?
Tack på förhand.
Mvh // Jonas
Har precis tagit över en bekants TV175 ser II från 1961.
Den har stått i varmgarage i typ 20 år och nu tog jag över den som ett långsiktigt projekt.
Men hur som helst så såg den inte så tokig ut när jag kikade på den idag och saker och ting sitter inte fast på något sätt och motorn rör sig så fint så när man kickar så det verkar inte helt hopplöst men vi får se när jag fått hem den om några dagar.
Till mina funderingar:
Är det något speciellt jag bör tänka på inför en provstart? Givetvis ska det i fräsch olja, allt ska kollas igenom osv men är det bara att testa sen?
Är det 6 volts batteri i den som standard?
Den är naturligtvis avreggad så jag undrar också om det är kostsamt att registrera på den i framtiden och om det är värt det?
Tack på förhand.
Mvh // Jonas
Om du ikke gidder å bruke 1700 på å registrere den, kjøper jeg den gjerne for 1700!!:P
Klart du fikser dette og får en fin-fin lambretta på veien!
-lykke til!
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Klart du fikser dette og får en fin-fin lambretta på veien!
-lykke til!
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Ok, några dumma frågor till, hoppas det är ok. 
Vad för bränsle / olje blandning är att rekommendera?
Och är det någon som vet storlek på batteriet (har inte hämtat hojjen ännu) för jag tänkte eventuellt införskaffa ett innan hämtningen. Det borde väl finnas ett prisvärt sådant på t.ex. Biltema?
På denna är det kardandrivning vilket jag inte sett i några manualer jag hunnit kika på, är det vanligt/ovanligt och är det någon som känner till eventuella för och nackdelar med det?
Tack igen.
/ J

Vad för bränsle / olje blandning är att rekommendera?
Och är det någon som vet storlek på batteriet (har inte hämtat hojjen ännu) för jag tänkte eventuellt införskaffa ett innan hämtningen. Det borde väl finnas ett prisvärt sådant på t.ex. Biltema?
På denna är det kardandrivning vilket jag inte sett i några manualer jag hunnit kika på, är det vanligt/ovanligt och är det någon som känner till eventuella för och nackdelar med det?
Tack igen.
/ J
Det där med kardandrivning låter mysko om det är en tv 175 serie 2.
Leta rätt på motornummer och ramnummer så du får klarhet i vad det är.
Några bra länkar:
http://www.scooterhelp.com/serial/lam.s ... cator.html
http://www.scooterhelp.com/serial/lam.s ... mbers.html
http://www.lcgb.co.uk/scooters/index.html
Leta rätt på motornummer och ramnummer så du får klarhet i vad det är.
Några bra länkar:
http://www.scooterhelp.com/serial/lam.s ... cator.html
http://www.scooterhelp.com/serial/lam.s ... mbers.html
http://www.lcgb.co.uk/scooters/index.html
Det var min naivitet som talade när jag tog upp det där om kardan bara för att jag inte såg en öppen drivkedja, så är det när man är novis på detta.
Självklart måste väl den ligga gömd bakom kåpan eller?
Nu till lite roliga saker.
Körde hem hojjen på släp idag och tvättade av den och pumpade däcken osv och blev förvånad över hur bra det mesta såg ut under all smuts.
Så tänkte jag att jag likväl kunde testa att kicka den och tror ni inte maskinen gick igång!! Efter drygt 20 år i dvala!!!
Det är därför jag älskar gamla motorer, dom är enkla, okomplicerade och (ofta) tillförlitliga.
Nåväl, det gick alldeles utmärkt att köra den även om det mesta sitter lite halvdant med tanke på gamla torra bussningar osv men vem bryr sig, den startade ju!!! Bättre utgångsläge kunde jag inte fått.
Eftersom jag är kass på att lägga upp bilder här så får ni kolla via länken istället.
https://lagring.storegate.se/user/Pictu ... 33f5df7d03

Nu till lite roliga saker.
Körde hem hojjen på släp idag och tvättade av den och pumpade däcken osv och blev förvånad över hur bra det mesta såg ut under all smuts.
Så tänkte jag att jag likväl kunde testa att kicka den och tror ni inte maskinen gick igång!! Efter drygt 20 år i dvala!!!

Det är därför jag älskar gamla motorer, dom är enkla, okomplicerade och (ofta) tillförlitliga.
Nåväl, det gick alldeles utmärkt att köra den även om det mesta sitter lite halvdant med tanke på gamla torra bussningar osv men vem bryr sig, den startade ju!!! Bättre utgångsläge kunde jag inte fått.
Eftersom jag är kass på att lägga upp bilder här så får ni kolla via länken istället.
https://lagring.storegate.se/user/Pictu ... 33f5df7d03
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Ser trevlig ut. Kan vara kul att veta att sidokåpan (den som syns) kommer från en serie-1:a (luftintaget). Ser den andra likadan ut?
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det var intressant och japp den andra är likadan. Var det något som ibland var så eller var det kanske ett sätt att ersätta skadade kåpor kanske?
<br />Ser trevlig ut. Kan vara kul att veta att sidokåpan (den som syns) kommer från en serie-1:a (luftintaget). Ser den andra likadan ut?
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det var intressant och japp den andra är likadan. Var det något som ibland var så eller var det kanske ett sätt att ersätta skadade kåpor kanske?
Säkert utbytt. Den kanske blev kvar i diket, samtidigt som kopplingshandtaget fick en rejäl smäll. Urkapningen kring kicken borde se hemmagjord ut. Om det inte finns någon är den säkert lite skadad av kicken. TV serie 1 har rak underkant på högerkåpan (annan motor, kicken sitter längre fram)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Indiana</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Ser trevlig ut. Kan vara kul att veta att sidokåpan (den som syns) kommer från en serie-1:a (luftintaget). Ser den andra likadan ut?
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det var intressant och japp den andra är likadan. Var det något som ibland var så eller var det kanske ett sätt att ersätta skadade kåpor kanske?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Indiana</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Ser trevlig ut. Kan vara kul att veta att sidokåpan (den som syns) kommer från en serie-1:a (luftintaget). Ser den andra likadan ut?
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det var intressant och japp den andra är likadan. Var det något som ibland var så eller var det kanske ett sätt att ersätta skadade kåpor kanske?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skoj projekt, kan garanterat bli en underbar Lambretta när den blir färdig!
Helt korrekt kåpor kan vara lite svårt att få tag på, men ibland har man tur.
Tror att det byggdes en modell i Indien med samma kåpor under senare år...de kan man hitta ibland, sen finns ju de där hemmabankade i Vietnam också, oljefat -> sidokåpa...
-> Kanske kan du byta dina kåpor mot rätt modell, dina borde vara mkt mer eftertraktade.
Lycka till!
/Calle
Helt korrekt kåpor kan vara lite svårt att få tag på, men ibland har man tur.
Tror att det byggdes en modell i Indien med samma kåpor under senare år...de kan man hitta ibland, sen finns ju de där hemmabankade i Vietnam också, oljefat -> sidokåpa...
-> Kanske kan du byta dina kåpor mot rätt modell, dina borde vara mkt mer eftertraktade.
Lycka till!
/Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det var min naivitet som talade när jag tog upp det där om kardan bara för att jag inte såg en öppen drivkedja, så är det när man är novis på detta.
Självklart måste väl den ligga gömd bakom kåpan eller?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Se här, din motor ser näs´tan lika dan ut innuti, bara lite olik runt kopplingsplungen:
http://www.lcgb.co.uk/workshop/engine.html
Skoj att den gick igång!

Se här, din motor ser näs´tan lika dan ut innuti, bara lite olik runt kopplingsplungen:
http://www.lcgb.co.uk/workshop/engine.html
Skoj att den gick igång!