problem med min nya touring

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Safetyhakan
Drömmare
Drömmare

problem med min nya touring

Post by Safetyhakan »

Hejsan,

I går bytte jag min driftsäkra P 200 mot en touring -62. När jag skulle köra hem den så kom jag bara 2 mil, sen dog den (ungefär som vid soppatorsk) efter lite felsökning konstaterade jag att hela motorn och djud-dämparen full med bensin.

Har ingen instruktionsbok eller någon annan dokumentation, men något med förgasaren - flottören borde det vara.

Undrar om någon har haft något motsvarande fel och kan ge tips.

Håkan i Lund
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Jag har hört talas om att motorn och följaktligen ljuddämparen skulle kunna fyllas med soppa om flottören kajkar och veven råkar stå i precis fel läge (=öppen), men bara när scootern står stilla. Skulle tro att motorn dog av något annat (kan föralldel vara flottörrelaterat) och därefter rann bensinen ner medan du felsökte.

Ta isär förgasaren, rengör, gärna med tryckluft (finns att köpa på burk) och byt till en ny flottörnål. Det behövs inte mycket slitage på gummispetsen för att det ska läcka.

/JM

--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Råkade ut för precis samma sak när min P200E hade varit inne för reparation. Det var mycket riktigt flottören som inte tätade och efter byte och renblåsning av förgasaren gick den som den skulle igen. Jag har flottörnålar så hör av dig om du behöver akut nu under helgen.

mvh/Henrik i Lund

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Safetyhakan</i>
<br />Hejsan,

I går bytte jag min driftsäkra P 200 mot en touring -62. När jag skulle köra hem den så kom jag bara 2 mil, sen dog den (ungefär som vid soppatorsk) efter lite felsökning konstaterade jag att hela motorn och djud-dämparen full med bensin.

Har ingen instruktionsbok eller någon annan dokumentation, men något med förgasaren - flottören borde det vara.

Undrar om någon har haft något motsvarande fel och kan ge tips.

Håkan i Lund
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Safetyhakan
Drömmare
Drömmare

Post by Safetyhakan »

Tackar för tipsen, ska plocka bort o blåsa förgasaren ren.

vilka grejer tycker du/ni att jag ska byta? beställer i morn o har nytt till midsommar hoppas jag.....

Håkan i Lund
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Nu bor ju Henrik kanske inte så långt från Dig, har han en flottörnål som löser problemet kan Du säkert köpa den av honom. Sannolikt behöver Du inte fler bitar än den, eftersom sätet till flottörnålen håller bättre. När man lyfter flottörlocket ser man om flottören har tagit in bensin pga läckage och felet då ligger där (skvalp då man skakar den) men det är inte lika sannolikt.

Dag
Safetyhakan
Drömmare
Drömmare

Post by Safetyhakan »

Med MYCKET god hjälp av Henrik är allt fixat, inreggad för första gången sen -82 utan problem och går som en pärla

Tack Henrik
Håkan i Lund
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Jag vill se en bild!
Safetyhakan
Drömmare
Drömmare

Post by Safetyhakan »

jag ska försöka, kommer snart i så fall
Håkan i Lund
Safetyhakan
Drömmare
Drömmare

Post by Safetyhakan »

här kommer den

Image
Håkan i Lund
SS180
Drömmare
Drömmare

Post by SS180 »

Kul att du fått ordning på din nya Vespa.
Din gamla P200 går fortfarande bra.

/Patrik i Lund
Post Reply