Renoverar en Piaggio Grand Sport -62

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
MrBrownstone
Drömmare
Drömmare

Renoverar en Piaggio Grand Sport -62

Post by MrBrownstone »

Har provat att söka på forumet men hittade inte informationen jag söker. Släpper därför lite frågor spom jag hoppas ni kan hjälpa mig med svar på.
Har införskaffat en Piaggio Vespa Grand Sport -62. Nu är den inte helt hundra så jag tänkte försöka fixa lite. Det jag undrar är:

Var i Stockholm är det bäst att lämna in den för att byta en kopplingsvajer?

Det är betongstänk på lacken. Går detta att få bort utan att skada original-lack?

Nyckeln är på vift. Går det att få tag på en ny? Eller kan man bara montera av tändningen och "tjuvkoppla"?

Tacksam för hjälp.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Kopplingsvajer byter man själv för tusan. Annars uppsök Vespa-Service.
GS-nyckel finns just nu på eBay. 5 pund.
/P
MrBrownstone
Drömmare
Drömmare

Post by MrBrownstone »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Kopplingsvajer byter man själv för tusan.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo det förstås men nu är problemet att jag inte har meckat med vespa förut. Jag har bara kört plastraketer som går över 300 km/h. Därför vet jag inte om jag vågar mig på det. Kan du och erbjuder dig kan jag betala dig för att göra det...
lill anders
Nybörjare
Nybörjare

Post by lill anders »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by MrBrownstone</i>
<br />Har provat att söka på forumet men hittade inte informationen jag söker. Släpper därför lite frågor spom jag hoppas ni kan hjälpa mig med svar på.
Har införskaffat en Piaggio Vespa Grand Sport -62. Nu är den inte helt hundra så jag tänkte försöka fixa lite. Det jag undrar är:

Var i Stockholm är det bäst att lämna in den för att byta en kopplingsvajer?

Det är betongstänk på lacken. Går detta att få bort utan att skada original-lack?

Nyckeln är på vift. Går det att få tag på en ny? Eller kan man bara montera av tändningen och "tjuvkoppla"?

Tacksam för hjälp.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">betong stänk bråttom tvätta bort blöt upp rikligt med vatten sen blir det att polera upp fläckarna lycka till:D
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by MrBrownstone</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Kopplingsvajer byter man själv för tusan.
/P

Jo det förstås men nu är problemet att jag inte har meckat med vespa förut. Jag har bara kört plastraketer som går över 300 km/h. Därför vet jag inte om jag vågar mig på det. Kan du och erbjuder dig kan jag betala dig för att göra det...

He he, det er nok bare å brette opp armene og kaste seg uti det! :D
Slike småting som å bytte wire, MÅ du nesten kunne gjøre selv...

Sjeldent at wirer ryker når scooteren står i garasjen. Skjer som oftest langt langt borte fra verkstedet...
Derfor jeg i allefall alltid har med litt enkelt verktøy og reserve-wire...

Men for å komme igang bør du gå gjennom www.scooterhelp.com som er en fantastisk side å begynne med.

Riktignok er ikke alt like lett, men øvelse gjør mester. -bruk tid på å gjøre deg kjent med scooteren din!

Gratulerer med en GS forresten!!

Skulle du uansett ikke få det til, så ta noen bilder av problemet, legg det ut på forumet her, så får du alltids noen gode råd!

Lykke til!

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Om du bytar vajer och vajerhöljet verkar slitet. DRA INTE UT VAJERHÖLJET!!! Det tog mig ca 2 dygn och oändligt många svordomar att få dit det nya utan att koppla ihop det med det gamla vajerhöljet första gången jag entusiastiskt skulle renovera en V50.

Gör såhär istället:
http://www.scooterklubben.com/mektips/e ... tvajer.asp

Ska du däremot bara byta vajer är det bara att fetta in den nya vajern och trycka dit den. Spänn den inte för hårt, då bränner du kopplingen.

Lycka till.

/JM

--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
Post Reply