Min primavera går väldigt illa. Den vill inte varva upp ordentligt. Får upp den i 50 bara ungefär. När man kört i ett par minuter börjar den dö så fort man släpper lite på gasen. Den startar alltid på första kicken, även när den stått flera dagar.
Drar den tjuvluft någonstans kanske?
Den har nya brytarspetsar, kondensator, tändkabel, tändhatt & tändspole. Har gjort rent förgasare och alla munstycken.
Tjuvluft? Vera går illa...
-
- Lärling
Hej!
För något år sedan hade jag ett liknande problem med en Vespa 50. Den betedde sig exakt som du beskriver - alltid lättstartad, men svår att få upp i varv och ganska orkeslös. Då visade det sig vara insugningsröret mot blocket som inte höll tätt. Ny packning och åtdragna skruvar gjorde då susen.
Det känns som om det även skulle kunna vara andra faktorer som gör din Primmy ledsen. Har du kollat:
- Bensinflödet, att slang är hel och att ventilationshål i tanklock ej är igensatt?
- Tändningen, att den står rätt (24 grader före övre dödpunkt för VMA2M och 25 grader för VMA1M).
- Cylinder/kolv/ringar, att dessa inte är slitna eller ger upphov till läckage. Ett kompprov kanske inte är fel? (Bör vara 8.2:1). Packboxarna i vevhuset kanske har gett med sig i värsta fall?
- Ljuddämpare, att denna inte är igensotad.
- Packningar, bytade du till nya packningar i förgasare när du rengjorde den? Är filterringen mellan insugningsrör och förgasare intakt?
Läs gärna följande tråd. Där kanske finns några tips att kolla upp?
http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1929
Lycka till!
/ Fredrik
För något år sedan hade jag ett liknande problem med en Vespa 50. Den betedde sig exakt som du beskriver - alltid lättstartad, men svår att få upp i varv och ganska orkeslös. Då visade det sig vara insugningsröret mot blocket som inte höll tätt. Ny packning och åtdragna skruvar gjorde då susen.
Det känns som om det även skulle kunna vara andra faktorer som gör din Primmy ledsen. Har du kollat:
- Bensinflödet, att slang är hel och att ventilationshål i tanklock ej är igensatt?
- Tändningen, att den står rätt (24 grader före övre dödpunkt för VMA2M och 25 grader för VMA1M).
- Cylinder/kolv/ringar, att dessa inte är slitna eller ger upphov till läckage. Ett kompprov kanske inte är fel? (Bör vara 8.2:1). Packboxarna i vevhuset kanske har gett med sig i värsta fall?
- Ljuddämpare, att denna inte är igensotad.
- Packningar, bytade du till nya packningar i förgasare när du rengjorde den? Är filterringen mellan insugningsrör och förgasare intakt?
Läs gärna följande tråd. Där kanske finns några tips att kolla upp?
http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1929
Lycka till!
/ Fredrik
-
- Lärling
-
- Lärling
Testade att spruta startgas runt insugsrör och överallt jag kom åt runt motorn utan reaktion. Nu kan jag få upp den i 65kmh, och på den senaste turen tokrusade den inget heller. Om den håller sig såhär så borde den klara en besiktning i alla fall, och det är allt som behövs för tillfället, så jag kan plocka bort de fula blinkerserna och köra iväg den för förvaring. Ska ändå klyva den i vinter eller när jag får tid och pengar mellan mina andra projekt och efter det lär den få sprutt så det räcker...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tack för svar. Glömde skriva att den tokrusar ibland när man håller in kopplingen/lägger i friläge. Brukar väl vara ett tecken på tjuvluft?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, det brukar vara det.
Hoppas den går igenom besiktningen!
/ Fredrik
<br />Tack för svar. Glömde skriva att den tokrusar ibland när man håller in kopplingen/lägger i friläge. Brukar väl vara ett tecken på tjuvluft?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, det brukar vara det.
Hoppas den går igenom besiktningen!

/ Fredrik