lite trög vev....

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Vitus
Entusiast
Entusiast

lite trög vev....

Post by Vitus »

Har nu efter mkt slit fått ihop min V50 motor efter renoveringen.

Tycker att vevslängen är relatvivt trög o dra runt, är detta normalt?

Kan det bero på att motorn ej har nån inre smörjning för tillfället altså bränsleblandning och växellådsolja?

Är en italiensk standardvev + ny primärutv kan detta även spela in i trögheten?

/Niklas
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Jag hade samma problem när jag monterade "italiensk vev" och ny primär. Veven löpte trögt som f-n, så jag delade allt och satte ihop igen. Har du tur räcker det att du spänner upp allt igen, d v s alla blockbultar och muttern på det lilla primärdrevet. Sen kan även vara själva veven som har hamnat fel i lagren. Prova att banka litet lätt med gummihammare/mjuk träbit på axlarna och känn efter när veven löper fritt. Dra sedan åt alla blockbultar samt primärmutter efter korsprincipen, litet åt gången, varv efter varv (detta för att inte överspänna blocket på någon punkt). Känn under tiden efter hur det inverkar på vevens tröghet allt eftersom du spänner. Värt att testa...

/ Fredrik
Vitus
Entusiast
Entusiast

Post by Vitus »

Tack för ett snabbt svar!
Skall testa med att lossa på blockbultarna i eftermiddag o testa om det funkar.

Hur lätt skall egentligen en ny vev gå i en "torr" motor?

Får ju runt veven när jag snurrar på koppklingskorgen dock trögare än innan men behöver inte ta i så ådran i pannan börjar bulta :), vad kan hända egentligen om man skulle sparka igång motorn i detta skick?

MVH Niklas
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Detta är ett ganska vanligt fel eftersom man pressar ihop motorhalvorna och har man inte värmt blocket tillräckligt kan det sluta med belastning på lagren och trög vev.

Enligt piaggios servicemanual ska man ha en kil mellan vevpartihalvorna som spänner ut dessa. Själv kör jag med en skruvmejsel modell större. När blocket sedan är ihop tar man bort mejseln så får man de där 1/100 mm glapp som ska vara i vevlagret.

I bland är det en packbox som hamnat fel eller vikt sig och då är det bara att dela igen. och i värsta fall byta packbox. Smörj alltid packboxens tätytor med fett/olja innan du monterar veven.

Regel#1: det är ingenting som "sliter till sig" utan går det trögt är det något som är fel och bör åtgärdas. Om lagren ligger under tryck kan kulorna inte surfa på oljan och du får grymt lagerslitage och i värsta fall vevlagernyp om du kör i alla fall.

/HB
Vitus
Entusiast
Entusiast

Post by Vitus »

Tack igen!
Riktigt snabba svar idag, beror på värmen måntro....:P

Var nånstans i vevpartiet är det klokast att sätta skruvmejseln?
Skall dimensionen på kilen/skruvmejseln vara i samma storlek som glappet mellan vevhalvorna?
Eller vilket utrymme har man att spela med när det gäller kilen/skruvmejselns storlek i förhållande mellan glappet mellan vevhalvorna?

Packboxen fettades in ordentligt så förhoppningsvis är det ej felet.

Kommer inte att köra med veven i detta skick, men alltid intressant o höra vad som kan hända :)
Efter allt slit med denna motor lämnar jag inget förrän total perfektion är uppnådd :D
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Du har helt rätt, med 30 grader i det oisolerade garaget är det inte riktigt mekväder - däremot utmärkt ut-å-köraväder :D

Du roterar vevlagret så kolvstången är i botten och kilar in mejseln/kilen på motsatt sida av veven. Du kan knacka in den med en liten hammare men inga brutala släggslag. Kilen bör vara av järn eller annan mjukare metall. Se till att den sitter ordentligt och inte ramla r loss när du knackar ihop motorhalvorna.

Veven ska gå i princip helt fritt, du ska i alla fall kunna rotera den genom att rulla med tummen på vevhalvorna trots att de är lite oljiga.

Lycka till med perfektionen :-)

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vitus</i>
<br />Tack igen!
Riktigt snabba svar idag, beror på värmen måntro....:P

Var nånstans i vevpartiet är det klokast att sätta skruvmejseln?
Skall dimensionen på kilen/skruvmejseln vara i samma storlek som glappet mellan vevhalvorna?
Eller vilket utrymme har man att spela med när det gäller kilen/skruvmejselns storlek i förhållande mellan glappet mellan vevhalvorna?

Packboxen fettades in ordentligt så förhoppningsvis är det ej felet.

Kommer inte att köra med veven i detta skick, men alltid intressant o höra vad som kan hända :)
Efter allt slit med denna motor lämnar jag inget förrän total perfektion är uppnådd :D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vitus
Entusiast
Entusiast

Post by Vitus »

Jag bockar och bugar.

Skall ner och göra ett försök direkt, återkommer med resultatet.

MVH Niklas

Ps. undrar om det finns nåt bättre forum än ssk-forumet :D Ds.
Vitus
Entusiast
Entusiast

Post by Vitus »

Får det inte att fungera:twisted::twisted:

Testat med kil mellan vevhalvorna under tiden jag drog åt centrum muttrarna korsvis, men lika trög vev efteråt.

Klöv återigen motorn, packboxen satt där den skulle hel och fin.

Efter ihopsättandet av motorblocken, mätte jag runt lagret på veven vilket satt jämnt i blocket.

Veven löper hur fint som helst innan jag drar åt centrumbultarna ordentligt, då den blir trög...

Blockhalvorna är kloss ann mot varandra utan några bultar idragna, veven löper fint.

Drar jag åt bultarna i centrum för hårt?
Fattar inte riktigt detta....

Hjälp!

/Niklas
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Skumt, och du har rätt packning mellan vevhushalvorna? Vi talar ju om ett par 100-dels millimeter så allt räknas. Kolla så alla ramlager bottnat som de ska på veven. Kan du vrida veven alls med kilen i och blir det lättare när kilen dras ur? Kan du avgöra om det är gummi mot metall eller tajta lager (metall-metall) som gör att det går trögt?

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vitus</i>
<br />Får det inte att fungera:twisted::twisted:

Testat med kil mellan vevhalvorna under tiden jag drog åt centrum muttrarna korsvis, men lika trög vev efteråt.

Klöv återigen motorn, packboxen satt där den skulle hel och fin.

Efter ihopsättandet av motorblocken, mätte jag runt lagret på veven vilket satt jämnt i blocket.

Veven löper hur fint som helst innan jag drar åt centrumbultarna ordentligt, då den blir trög...

Blockhalvorna är kloss ann mot varandra utan några bultar idragna, veven löper fint.

Drar jag åt bultarna i centrum för hårt?
Fattar inte riktigt detta....

Hjälp!

/Niklas
Vitus
Entusiast
Entusiast

Post by Vitus »

Har inte haft isär vevhalvorna köpt ny antar att det är rätt packning i....

Svårare att vrida veven med kilen i.

Om inte vev lagret satt rätt borde väl inte blockhalvorna gå ihop så lätt?

Svårt o avgöra om det är metall mot metall eller gummi mot metall, rasslar/gnisslar inget så borde väl vara metall mot gummi?

Tycker det hela är väldigt skumt, då blockhalvorna verkligen sitter ihop utan kraft av bultar, o veven rör sig fint.

När jag drar i bultarna så verkar det ju rimligt att motorblockspackningen är det enda som komprimeras och orsakar stoppet...? verkar dock väldigt skumt.

Hur hårt skall bultarna dras egentligen, kan felet vara att jag tar i för hårt?

Tack för all hjälp hitintills
MvH Niklas
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Det är inte så att du helt enkelt drar muttern på det lilla primärdrevet för hårt? Då kan det säkerligen lätt bli så att veven ligger och trycker något mot kopplingssidan. Om det kan vara så, prova att lossa muttern och spänn den bara så mycket att veven löper fint. Primärdrevet låses ju ändå medelst låsbricka.

/ Fredrik
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Är båda ramlagrena spårkullager? Isf räcker det inte med att dom snurrar lätt när motorn är kall utan det ska vara ett spel så att dom snurrar lika lätt när motorn är varm. Kulan ska alltså ligga i mitten av spåret.

lifes a drag till you rode one
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

<br />Har inte haft isär vevhalvorna köpt ny antar att det är rätt packning i....

Jag menade packningen som ligger mellan motorblocks-halvorna. Har ibland sett maskiner som tätats med silikon istället för papperspackning och då kan det bli tajt.

Är det gummi mot metall så kolla var det tar i, kan brukar kunna känna på packboxen att den vibrerar när man roterar vevpartiet om den ligger emot som du beskriver.

mvh/HB
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Jag hade precis samma problem.Det var ett tag sedan så minnesbilden är inte helt klar. Men jag minns att det skilde lite på lagersätena mellan orginalveven och sip-veven.Veven gick stumt mot vevhuset på kopplingssidan. Kolla med ett skjutmått. Det löste sig till slut med Terras knep,dra muttern på primärdrevet släpp sen litelite på den och knacka försiktigt tillbaka veven.Testa sen hur hårt du kan dra innan det böjar kärva.

Ola.G
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Det finns en hel del smallframemekaniker som tycker det är okej att veven går trögt vid ihopsättning och rullar igång den vid första start för att sedan låta motorn justera sig själv.

Dock inget jag har provad, är mer in på linjen de andra är på med justering redan innan uppstart.
Vitus
Entusiast
Entusiast

Post by Vitus »

Tack för all respons!

Om jag ska vara ärlig så vet jag ej vad ett spårkullager är, men alla trimdelar är köpta på EM så det är SKF lager.

Har original packning mellan blocken inget silikon.

Lossade på bulten på primärdrevet fortfarande lika trögt...

Som jag tidigare skrivit är blocken helt kloss ann mot varandra utan bultar
Verkar som det handlar om nån mikrometer när packningen komprimeras som gör att veven "trögar" sig när centrumbultarna dras åt.

Kan det vara så som jag skrivit innan att jag drar för hårt?
Behöver man dra åt dessa bultar så hårt det går, eller blir det läckage direkt då?

Tack återigen alla hjälpsamma scooterister!

MVH Niklas
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Det finns en hel del smallframemekaniker som tycker det är okej att veven går trögt vid ihopsättning och rullar igång den vid första start för att sedan låta motorn justera sig själv.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag läste en artikel om det där i tidningen "Hus och Hockey" och enligt den är det exakt lika vanligt att använda den tekniken som det är att vara tvungen att byta packboxar vart annat år och hävda att det är normalt på gamla vespor. :D

lifes a drag till you rode one
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Spårkullager är det man oftast menar när man säger kullager, dvs kulor som sitter i en gördel och som löper i ett enkelt spår i yttre och inre ringen. Sen finns det t. ex axialkullager som man har i styrlagren där ringarna ligger ovan och under istället för yttre och inre. mvh/HB

<br />Tack för all respons!

Om jag ska vara ärlig så vet jag ej vad ett spårkullager är, men alla trimdelar är köpta på EM så det är SKF lager.

...MVH Niklas
Vitus
Entusiast
Entusiast

Post by Vitus »

Då har man lärt sig nåt nytt idag med :Di kullagrernas värld.

Kan ju berätta hur det slutade med min tröga vev

Gjorde en kombinerad manöver, med kil i veven, lossad mutter på primären, samt 2 bladmått o,1 mmn nerstuckna i vardera sida i vevhuset.

Detta gjorde veven betydligt lättare dock inte helt perfekt, får se vad som sker när jag sparkar igång henne...

Återigen tack för att tips o råd särskilt terra o HB.

MVH Nklas
Post Reply