Jag har en Vespa Touring 1959.
För ett par månader sedan Borrade jag om cylindern och satte i ny kolv och allt funkade bra i c:a 150-200 mil. Den här veckan har den börjat krångla. Den startar på andra till tredje kicken när den stått över natten. När man kört ett tag och stannat och försöker få igång den kicken så är det kört i 9 fall av 10. Man får springa långt innan den startar. Så idag när jag var på väg in till stan så small det till 2ggr och den tvärdog. När jag kollade hade jag ingen gnista på stiftet.
1. Ställde om brytarn flera gånger men inget resultat.
2. Bytte tändkabeln men inget resultat.
Tändspole, brytare och kondensator byttes i samband med borrning.
Någon som har en idé?
Vespan bara dog
Precis sådär va min Touring också. När den va kall starta den jättelätt. Varm klippt omöjligt. Skitkul när man bytt stift, tändkabel, konding, brytare, tändspole och till sist lindat om matarspolen för tändspolen utan någon skillnad. Eftersom man inte är nån atlet, på det sättet alltså, och tröttnat på att springa samt kicka sig blå kom den, annonsen. Fem år efter försäljning nämde jag debaklet för en polare i den lokala sammanslutningen av motorheads varvid han helt lugnt påpekar att det måste va ånglås. Självklart. Nu kan jag ju tyvärr inte prova det. När du har återfått gnistan och är ute o åker nästa gång, prova att stänga av soppakran när du är några hundra meter från målet så att soppan tar slut i flottörhuset. När du har fikat klart o ska ut o starta din varma Vespa när alla står o tittar på, slår man på soppakran och vips så har man kall soppa i flottörhuset och den borde starta utan problem. Ånglås kan i värsta fall uppstå redan under färd vilket jag fick uppleva på min Lambretta Ld då jag hade monterat sån vanlig transparant tunn soppaslang då det vart ångbubblor redan i slangen vilket medförde att motorn gick magert, blev för varm och värmenöp. Felet avhjälptes med stålomspunnen gummislang som har bättre skydd mot strålningsvärme samt dessutom sitter originalmonterat, kanske inte utan anledning. Har en känsla av att bensin har en lägre kokpunkt idag än förr då den va vackert röd och innehöll hela 3.5g bly per gallon[8] Montör J
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Ta loss tändhatten och håll kabeln 0.5mm från motorgods och kolla om du har gnista. Om inte så kolla brytaravståndet så det inte är för stort - max 0.4mm och jag brukar köra 0.3. Anledningen är att upphöjningen på svänghjulets axel är nästan 180 grader lång och om brytarna är öppna för länge hinner inte tändspolen laddas tillräckligt under den korta tid de är stängda. Har du gnista från kabeln är det stift och/eller tändhatt som är defekt. Mät annars med en ohmmeter att brytarna verkligen kortsluter i stängt läge, resistansen ska vara max 0.1 ohm med kalibrerad ohmmeter.
Ett annat vanligt Touringfel är att gnistan försvinner när lamporna tänds eftersom man delar jordsladd från kopplingsbox ner till tändplatta, kolla så inte denna har någon förlustresistans.
Om du börjar med detta så kan man leta vidare sedan om det inte räcker.
mvh/Henrik B
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jörgen</i>
<br />Jag har en Vespa Touring 1959.
För ett par månader sedan Borrade jag om cylindern och satte i ny kolv och allt funkade bra i c:a 150-200 mil. Den här veckan har den börjat krångla. Den startar på andra till tredje kicken när den stått över natten. När man kört ett tag och stannat och försöker få igång den kicken så är det kört i 9 fall av 10. Man får springa långt innan den startar. Så idag när jag var på väg in till stan så small det till 2ggr och den tvärdog. När jag kollade hade jag ingen gnista på stiftet.
1. Ställde om brytarn flera gånger men inget resultat.
2. Bytte tändkabeln men inget resultat.
Tändspole, brytare och kondensator byttes i samband med borrning.
Någon som har en idé?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ett annat vanligt Touringfel är att gnistan försvinner när lamporna tänds eftersom man delar jordsladd från kopplingsbox ner till tändplatta, kolla så inte denna har någon förlustresistans.
Om du börjar med detta så kan man leta vidare sedan om det inte räcker.
mvh/Henrik B
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jörgen</i>
<br />Jag har en Vespa Touring 1959.
För ett par månader sedan Borrade jag om cylindern och satte i ny kolv och allt funkade bra i c:a 150-200 mil. Den här veckan har den börjat krångla. Den startar på andra till tredje kicken när den stått över natten. När man kört ett tag och stannat och försöker få igång den kicken så är det kört i 9 fall av 10. Man får springa långt innan den startar. Så idag när jag var på väg in till stan så small det till 2ggr och den tvärdog. När jag kollade hade jag ingen gnista på stiftet.
1. Ställde om brytarn flera gånger men inget resultat.
2. Bytte tändkabeln men inget resultat.
Tändspole, brytare och kondensator byttes i samband med borrning.
Någon som har en idé?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">