Hej,
Mitt första inlägg här! Jag är en 42 årig holländare som sedan 20 år sen bor i Stockholm, jag "raggade upp" min svenska sambo i Florens när jag och min kompis åkte med min Lambretta från Holland till Italien

Det var jag som köpte Vespan till vår son som fyllde 16 och gick ut grundskolan.
Det blir lite av ett far och son projekt hoppas jag, precis som det var för den förra ägaren som hade den med sin far så det kändes nog rätt för säljaren att den skulle fortsätta så.
Han visste i för sig inte så väldigt mkt om Vespan, han var ingen skruvare själv utan lämnade alltid in den på service osv och visste t ex inte heller exakta årsmodellen. Vi är mkt nöjda med köpet, fast den är ju svårare att köra för min son än en modern automatmoppe med elstart, men han lär sig nog.
Själv kan jag ännu inte så mkt om Vespa heller eftersom jag altid varit en "Lambrettista", jag har sedan åtiotalet (Quadrophenia) kvar min '62 Lambretta TV175II som nu har stått stilla ett tag men säkert ska komma till liv nu snart igen med min nyväckta scooterintresse! Jag har aldrig ägt en Vespa, har på åtiotalet bara kört på en kompis snygga gamla och mysig långsamma 125:a och "ful" kantiga 200 PX raketen han hade sedan .
Denna V50 är mkt trevlig att köra, den var mkt svårstartad när den var varm (surade lätt), och det kändes som den fick lite lite bränsle vid fullgas (3/4 gas och fullgas gav endast skillnad i ljud). Toppfart var ca 40km/t, kanske 45 under gynsamma omständigheter.
Nu har jag bytt bränsle slang som var svampig och läckte nästan och eftersom jag är aktiv i föreningen etanol.nu har jag nu också etanolkonverterad den. Borrat upp huvudmunstycket till 0,6 tomgångsmunstycket till 0,5 och chokemunstycket til 0,6 (tror jag, minss inte exakt). Och fyllt tanken med E85 och 2% Castrol R40. Den största förbätringen är att den nu luktar mkt godare från avgasröret (ingen bensin och olje stank) utan en svag ricinolje lukt som modelflygplan och dragracing har
Dessutom har varmstartsproblemet försvunnit och kallstarten är ungefär som innan, det tar väll 4-5 kickar innan den går. Toppfarten har ökad ca 5km/t och det har blivit lite mera bottenvrid. Jag har dock inte riktigt hittad den perfekta tomgångsinställningen, jag får den inte att gå riktigt långsamt på tomgång utan då dör den lätt, så var det f.ö. också på bensin.
Jag har förståss lite frågor om den som ni säkert kan hjälpa mig med:
- Är denna alltså från 67-71:a? Jag har sett att den har "gamla" 9 tums fälgar med fyra bult i mitten av fälgen precis som min kompis gamla 125.:a hade (fast de var nog 8 tum).
- Var hittar man egentligen ramnumret

Då kanske man ka ta reda mera exakt hur gammal den är.
- hastighetsmätarglaset är spräckt, finns de lösa att köpa?
- Vad ska det vara för framlampa i 15/15 watt, 25/25 eller nått annat? Det finns en lampa som bara ger halvljus men på strömbrytaren finns det minst 4 lägen, parkeringsljus lampan verkar saknars och helljus borde väll finnas?.
- Vi vill byta den svarta spegeln mot en kromspegel och vi vill hellre ha en limpa sadel så att man kan sita två på den, man verkar kunna ha kvar pakethållaren genom att flytta översta fästet bakåt. några tips var man kan köpa dessa bäst?
- Växling och koppling skulle kunna gå lättare (min son har inte så startka händer, för mycket dataspelande, finns det bra sätt att förbättra det, justera/smörja kablarna eller teflo kablar som jag läste nånstans?
Det dyker säkert upp fler frågor, jag undrar t ex lite om kompressionsökning som skulle gå alledes utärkt med E85's höga oktantal och bra kyllning men jag kanske bör läsa igenom lite andra inlägg på forumet först.
Hälsn Aryan