Förgasare till GS
Förgasare till GS
Hej!
Klantade till det rejält idag när jag skulle sätta dit förgasaren till min GS. Provstarade den utan luftburk när jag äntligen fått fixat till tändningen och gjort ren förgasaren. Startade finfint, jubel och lycka. På med luftburken och skall bara dra fast skruven, sätter skruvmejseln i fel skruv i hastigheten och drar av luftskruven som sitter strax under. Vad gör man? Luftskruven inskruvad till max och den biten som sitter kvar har jag försökt attt börja borra i men vågar inte riktigt. Finns det någon räddning eller måste man köpa ny förgasare om det finns att få tag på överhuvud taget? Tips, råd, någon snälla!!
/Hans
Klantade till det rejält idag när jag skulle sätta dit förgasaren till min GS. Provstarade den utan luftburk när jag äntligen fått fixat till tändningen och gjort ren förgasaren. Startade finfint, jubel och lycka. På med luftburken och skall bara dra fast skruven, sätter skruvmejseln i fel skruv i hastigheten och drar av luftskruven som sitter strax under. Vad gör man? Luftskruven inskruvad till max och den biten som sitter kvar har jag försökt attt börja borra i men vågar inte riktigt. Finns det någon räddning eller måste man köpa ny förgasare om det finns att få tag på överhuvud taget? Tips, råd, någon snälla!!
/Hans
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Hej
Inte det roligaste. Om du dragit av skruven så sitter det säkert rejält hårt och både skruv och förmodligen sätet kring skruvspetsen är förstörda. Kan du hitta en tunn skruvutdragare så kan det vara en lösning men akta så du inte knäcker den för då är det kört.
Ska du hitta en begagnad (nya finns ej) GS-förgasare få det nog bli ebay, rollerladen eller Mauro Pascoli och tyvärr är de sk-tdyra, såg en nu på ebay där de begär 485 USD.
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Hej!
Klantade till det rejält idag när jag skulle sätta dit förgasaren till min GS. Provstarade den utan luftburk när jag äntligen fått fixat till tändningen och gjort ren förgasaren. Startade finfint, jubel och lycka. På med luftburken och skall bara dra fast skruven, sätter skruvmejseln i fel skruv i hastigheten och drar av luftskruven som sitter strax under. Vad gör man? Luftskruven inskruvad till max och den biten som sitter kvar har jag försökt attt börja borra i men vågar inte riktigt. Finns det någon räddning eller måste man köpa ny förgasare om det finns att få tag på överhuvud taget? Tips, råd, någon snälla!!
/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Inte det roligaste. Om du dragit av skruven så sitter det säkert rejält hårt och både skruv och förmodligen sätet kring skruvspetsen är förstörda. Kan du hitta en tunn skruvutdragare så kan det vara en lösning men akta så du inte knäcker den för då är det kört.
Ska du hitta en begagnad (nya finns ej) GS-förgasare få det nog bli ebay, rollerladen eller Mauro Pascoli och tyvärr är de sk-tdyra, såg en nu på ebay där de begär 485 USD.
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Hej!
Klantade till det rejält idag när jag skulle sätta dit förgasaren till min GS. Provstarade den utan luftburk när jag äntligen fått fixat till tändningen och gjort ren förgasaren. Startade finfint, jubel och lycka. På med luftburken och skall bara dra fast skruven, sätter skruvmejseln i fel skruv i hastigheten och drar av luftskruven som sitter strax under. Vad gör man? Luftskruven inskruvad till max och den biten som sitter kvar har jag försökt attt börja borra i men vågar inte riktigt. Finns det någon räddning eller måste man köpa ny förgasare om det finns att få tag på överhuvud taget? Tips, råd, någon snälla!!
/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skulle nog inte testa skruvutdragare där då materialet är för mjukt så luftskruvens del som sitter kvar lär expandera av det.
Det bästa tipset är nog att borra med ett litet (1-1,5mm??) riktigt bra borr mitt i skruven och sen försiktigt trycka in en torxmejsel/bits och skruva ut det med. Det funkar nästan alltid, ta en torxmejsel som bara är knappt större eller lika stort som det borrade hålet. Om du inte har pelarborr så kan det vara idé att gå till mekanisk verkstad som hjälper dig, det är hart när omöjligt att borra det på frihand.
Har tagit ut liknande delar genom att skära en slits i toppen av den avbrutna delen och sen skruvat ut den med en fin skruvmejsel, det är dock inte så lätt att få till en slits där men det går med tandläkargrejor i roterande filen.
Är det f.ö. GS150 el GS160?
Lycka till!
/Calle
Det bästa tipset är nog att borra med ett litet (1-1,5mm??) riktigt bra borr mitt i skruven och sen försiktigt trycka in en torxmejsel/bits och skruva ut det med. Det funkar nästan alltid, ta en torxmejsel som bara är knappt större eller lika stort som det borrade hålet. Om du inte har pelarborr så kan det vara idé att gå till mekanisk verkstad som hjälper dig, det är hart när omöjligt att borra det på frihand.
Har tagit ut liknande delar genom att skära en slits i toppen av den avbrutna delen och sen skruvat ut den med en fin skruvmejsel, det är dock inte så lätt att få till en slits där men det går med tandläkargrejor i roterande filen.
Är det f.ö. GS150 el GS160?
Lycka till!
/Calle
Samma förslag som Calle, men skruva i en skruvurdragare (ett vänstergängad självgängande verktyg, populärt kallat "grisknorr") i det borrade hålet och gänga ut den skadade delen.
CLAS OHLSON:
Skruvutdragarsats. Innehåller 5 st. skruvutdragare av kromvanadiumstål i plastfodral. Diam./spetsdiam.: 11/7, 9/5, 7/3, 5/2 och 4/1,5 mm. Tysk tillv. 89:-
Nr. 20-1514

CLAS OHLSON:
Skruvutdragarsats. Innehåller 5 st. skruvutdragare av kromvanadiumstål i plastfodral. Diam./spetsdiam.: 11/7, 9/5, 7/3, 5/2 och 4/1,5 mm. Tysk tillv. 89:-
Nr. 20-1514
Hej!
Tack för svaren.
Har provat alternativen, inget funkade tyvärr. Får gå till en verkstad alternativt leta upp en förgasarspecialist och se om jag kan få hjhälp där. Kan man sätta dit någon annan förgasare? Om det går, någon som rekommenderas? Jag menar alltså nytillverkad förgasare. Jag vill bara ut och köra just nu. Det är en VS5 från 1961.
/Hans
Tack för svaren.
Har provat alternativen, inget funkade tyvärr. Får gå till en verkstad alternativt leta upp en förgasarspecialist och se om jag kan få hjhälp där. Kan man sätta dit någon annan förgasare? Om det går, någon som rekommenderas? Jag menar alltså nytillverkad förgasare. Jag vill bara ut och köra just nu. Det är en VS5 från 1961.
/Hans
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Jag lider med dig! Det är ju maximalt GS-väder just nu.
Man skulle säkert kunna sätta dit en vanlig PHBL25 dell orto , men det är rejält trångt, om man får till ett insugningsrör som kröker eller hitta ett vinklat insugsgummi. Dessutom måste den nog sitta med insuget bakåt och då mister du bälg/chokefunktionen.
UB23 förgasaren har ju sitt luftflöde vertikalt till skillnad från de flesta förgasare som är gjorda för horisontell montering.
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Hej!
Tack för svaren.
Har provat alternativen, inget funkade tyvärr. Får gå till en verkstad alternativt leta upp en förgasarspecialist och se om jag kan få hjhälp där. Kan man sätta dit någon annan förgasare? Om det går, någon som rekommenderas? Jag menar alltså nytillverkad förgasare. Jag vill bara ut och köra just nu. Det är en VS5 från 1961.
/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Man skulle säkert kunna sätta dit en vanlig PHBL25 dell orto , men det är rejält trångt, om man får till ett insugningsrör som kröker eller hitta ett vinklat insugsgummi. Dessutom måste den nog sitta med insuget bakåt och då mister du bälg/chokefunktionen.
UB23 förgasaren har ju sitt luftflöde vertikalt till skillnad från de flesta förgasare som är gjorda för horisontell montering.
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Hej!
Tack för svaren.
Har provat alternativen, inget funkade tyvärr. Får gå till en verkstad alternativt leta upp en förgasarspecialist och se om jag kan få hjhälp där. Kan man sätta dit någon annan förgasare? Om det går, någon som rekommenderas? Jag menar alltså nytillverkad förgasare. Jag vill bara ut och köra just nu. Det är en VS5 från 1961.
/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Hej!
Tack för svaren.
Har provat alternativen, inget funkade tyvärr. Får gå till en verkstad alternativt leta upp en förgasarspecialist och se om jag kan få hjhälp där. Kan man sätta dit någon annan förgasare? Om det går, någon som rekommenderas? Jag menar alltså nytillverkad förgasare. Jag vill bara ut och köra just nu. Det är en VS5 från 1961.
/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om du har material kvar i skruven för ett nytt försök så skulle jag rekommendera att du provar en skruvutdragare som arbetar efter principen som Calle beskrev. Nackdelen med "grispeckar" är att de är koniska och låter materialet expandera så att det blir svårare att få ut. Och går en "grispeck" av på plats så har du problem eftersom de är tillverkade av ett mycket hårt stål. Den andra typen av utdragare finns bl a av märket Ridgid Lon-Grip. För den minsta (nr 1) borrar du ett hål med en 3 mm borr och knackar i utdragaren. Gå in på en bra järnaffär och kolla om de har detta verktyg.
/Patrik
<br />Hej!
Tack för svaren.
Har provat alternativen, inget funkade tyvärr. Får gå till en verkstad alternativt leta upp en förgasarspecialist och se om jag kan få hjhälp där. Kan man sätta dit någon annan förgasare? Om det går, någon som rekommenderas? Jag menar alltså nytillverkad förgasare. Jag vill bara ut och köra just nu. Det är en VS5 från 1961.
/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om du har material kvar i skruven för ett nytt försök så skulle jag rekommendera att du provar en skruvutdragare som arbetar efter principen som Calle beskrev. Nackdelen med "grispeckar" är att de är koniska och låter materialet expandera så att det blir svårare att få ut. Och går en "grispeck" av på plats så har du problem eftersom de är tillverkade av ett mycket hårt stål. Den andra typen av utdragare finns bl a av märket Ridgid Lon-Grip. För den minsta (nr 1) borrar du ett hål med en 3 mm borr och knackar i utdragaren. Gå in på en bra järnaffär och kolla om de har detta verktyg.
/Patrik
Om jag köper en sådan här http://cgi.ebay.at/Kreidler-Zuendapp-Pu ... dZViewItem som är till en Puch och byter ut alla munstycken mot de jag har i min förgasare så borde det väl fungera? Den är ju lite billigare än 485$. Den har samma beteckning och ser ut som min trasiga.
/Hans
/Hans
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Just på detta exet ser ju flottörhuset lite konstigt ut för vespabruk men du kan kanske använda ditt gamla? Som sagt, ser ju rätt ut annars och du får en extra trottel & nål (antar jag) som kan vara bra att ha i reserv.
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Om jag köper en sådan här http://cgi.ebay.at/Kreidler-Zuendapp-Pu ... dZViewItem som är till en Puch och byter ut alla munstycken mot de jag har i min förgasare så borde det väl fungera? Den är ju lite billigare än 485$. Den har samma beteckning och ser ut som min trasiga.
/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Om jag köper en sådan här http://cgi.ebay.at/Kreidler-Zuendapp-Pu ... dZViewItem som är till en Puch och byter ut alla munstycken mot de jag har i min förgasare så borde det väl fungera? Den är ju lite billigare än 485$. Den har samma beteckning och ser ut som min trasiga.
/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Här finner ni reservdelar till de gamle förknasarna
http://www.racecar.co.uk/dellorto/
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
http://www.racecar.co.uk/dellorto/
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Min egen erfarenhet är att det är extremt viktigt vilken vinkel man har på flottörhuset. Ofta sitter det en styrklack men inte alltid. Hör annars av dig så kan jag mäta upp på min GS-förgasare hur mycket det ska luta. Jag slet som ett djur med att få min att gå bra och råkade väl mest av en slump sätta den rätt så småningom. Tydligen har det att göra med flottörnivån och att den ska styra nålen rätt.
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Jag köpte den och får hoppas på det bästa. Förgasaren är komplett med trottel och nål och passar inte det flottörhuset så gör jag som du skrev Henrik och byter ut mot mitt befintliga.
Tack alla för goda tips och råd! Återkommer med en uppdatering när jag fått förgasaren.
/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Jag köpte den och får hoppas på det bästa. Förgasaren är komplett med trottel och nål och passar inte det flottörhuset så gör jag som du skrev Henrik och byter ut mot mitt befintliga.
Tack alla för goda tips och råd! Återkommer med en uppdatering när jag fått förgasaren.
/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nu har jag fått hem förgasaren från Tyskland. Såg väldigt fin ut, nästan som ny. Synd att man inte kan köra med det coola insugningsröret i polerad aluminium. Kanske kan ha det till något annat. Till helgen blir det montering av förgasare och min nya Abarth-replika. Återkommer med rapport och säkert några frågor till.
/Hans


/Hans


-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Lycka till, glöm inte att kolla bestyckningen i förgasarna, eftersom den nya suttit på ett annat fordon kan det sitta andra munstycken i och du vill ju inte börja din GS-karriär med att nypa kolven. Generellt ska man gå upp i munstycke när man monterar trimblås men det kanske räcker med att lyfta nålen ett hack extra.
mvh/Henrik B
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Nu har jag fått hem förgasaren från Tyskland. Såg väldigt fin ut, nästan som ny. Synd att man inte kan köra med det coola insugningsröret i polerad aluminium. Kanske kan ha det till något annat. Till helgen blir det montering av förgasare och min nya Abarth-replika. Återkommer med rapport och säkert några frågor till.
/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
mvh/Henrik B
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Nu har jag fått hem förgasaren från Tyskland. Såg väldigt fin ut, nästan som ny. Synd att man inte kan köra med det coola insugningsröret i polerad aluminium. Kanske kan ha det till något annat. Till helgen blir det montering av förgasare och min nya Abarth-replika. Återkommer med rapport och säkert några frågor till.
/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Hej!
Har du möjlighet att kolla vinkeln vore jag tacksam. Den startar och går bra ett tag, sen kan den dö helt plötsligt. När jag lossat på locket till flottörhuset så verkar det som flottören kärvar lite. Har ändrat lite på vinkeln några gånger men det vill sig inte ännu.
En annan sak, den fyrtatktar väldigt mycket, då får den väl för mycket bensin eller för lite luft. Har provat att köra utan det hemmagjorda luftfiltret av några varv med myggnät i nylon som satt på när jag köpte den men det hjälpte inte. jag tänkte att det kanske var igensatt. Förgasaren är vad jag tror standardbestyckad. Jag flyttade över de gamla munstyckena till den nya förgasaren. Trottelnålen sitter i det högsta läget, den satt så på den gamla förgasaren så jag lät den vara i det läget.
Tacksam för alla förslag.
/Hans
Har du möjlighet att kolla vinkeln vore jag tacksam. Den startar och går bra ett tag, sen kan den dö helt plötsligt. När jag lossat på locket till flottörhuset så verkar det som flottören kärvar lite. Har ändrat lite på vinkeln några gånger men det vill sig inte ännu.
En annan sak, den fyrtatktar väldigt mycket, då får den väl för mycket bensin eller för lite luft. Har provat att köra utan det hemmagjorda luftfiltret av några varv med myggnät i nylon som satt på när jag köpte den men det hjälpte inte. jag tänkte att det kanske var igensatt. Förgasaren är vad jag tror standardbestyckad. Jag flyttade över de gamla munstyckena till den nya förgasaren. Trottelnålen sitter i det högsta läget, den satt så på den gamla förgasaren så jag lät den vara i det läget.
Tacksam för alla förslag.
/Hans
henrikborjeson wrote:Min egen erfarenhet är att det är extremt viktigt vilken vinkel man har på flottörhuset. Ofta sitter det en styrklack men inte alltid. Hör annars av dig så kan jag mäta upp på min GS-förgasare hur mycket det ska luta. Jag slet som ett djur med att få min att gå bra och råkade väl mest av en slump sätta den rätt så småningom. Tydligen har det att göra med flottörnivån och att den ska styra nålen rätt.
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Jag köpte den och får hoppas på det bästa. Förgasaren är komplett med trottel och nål och passar inte det flottörhuset så gör jag som du skrev Henrik och byter ut mot mitt befintliga.
Tack alla för goda tips och råd! Återkommer med en uppdatering när jag fått förgasaren.
/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
___________________
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)