Motorrenovering++

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Motorrenovering++

Post by arfwidson »

Hålad kolv och sönderslaget chassi fick mig att inreda vardagsrummet
på södermalm till amatörverkstad. En liten beställning från SIP och
en veckas ledighet blev en bra start.

Image

Hålad kolv, deja vu, men varför?

Image


Image

Har något svagt minne av en påkörd trottoarkant och en kraftig smäll...
Såg inte kul ut, motorn va nästan tom på olja,
men med ett tjockt oljigt lager med skit på utsidan.

Image

Något ändrad tändning upptäcktes.

Image

Svänghjulet hade flyttats dock bara ca en krysskilsbredd,
hoppas det var anledningen till hålet i kolven.

Image

Hela vevhuset fullt med aluminiumspån efter två kolvar...

Image

Mer spån.

Image

Vad gör man inte i brist på rotationsfilar sent en kväll.

Image

Vevhusen är nu på svetsning hos en kontakt i Jönköping.
Har jobbat 12 dagar i streck och inte orkat med vespan men ska fortsätta till helgen!
/Samuel
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Mer bilder på verkstan och Malossikonverteringen.

Image

Ett par kvadrat verkstad, detta plus duschen räcker rätt långt.
Inte bara ergonomiskt men va f-n! :wink:

Det blir även 60mm balanserad Mazzucchellivev med anpassad top,
förstärkt cosakoppling, nytt växelkors, nya lager och T5 4:e
växel i motorn.

Bitubo dämpare (målas ev gråvita), halogenlampa med klart glas,
gråvitt tattarlackat chassi (hammarlack), apelsingula breddade fälgar
(klotterfärg Montana) och ny övre kåpa på styret.

Image

Har drömt om en trimcylinder ett tag, hoppas bara jag lyckas hålla den levande!

Image

Spöade på kröken med en scotch-brite, snyggt matt.
Ska få lite genomskinlig avgasfärg på sig med.

Blir gula, breda fälgar för lite getingkänsla.
Fortsättning följer...
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Heisann!

Dette høres ut som et spennendes prosjekt!8)
Men hva slags scooter skal motoren sitte i?


www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Post by SoulBoy »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by arfwidson</i>
<br />Hålad kolv och sönderslaget chassi fick mig att inreda vardagsrummet på södermalm till amatörverkstad.....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Du har ingen sambo va?

/Ronny
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Flyttade till rätt forum istället...

Svint1: Det är till en PX200E från -86, får fortsätta med min Super från
-61 eller GS från -65 efter detta. Blir nog Super med trimmad PX200 motor
men med 10" hjul. Har, även jag, funderingar på en mörkgråmetallic 60-tals
chassi men med PX motor :wink:

/Samuel
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Nej, ingen sambo! Hur kunde du gissa det?
Har iofs fått en sambo nu, det är ju bilder på henne jag lägger ut på nätet!

/Samuel
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Nysvetsade motorhalvor, 0kr :)!

Image


Image


Image
Malossiportningen

Image
Insugsportningen.

Image
Nya lager, undra om det räcker med att frysa ner veven för att få den på plats?

Image
Nya lager, trillade lätt på plats efter frys/ugnterapi.
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

ser snyggt ut!
/H
apeman2006
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Thu 24 May 2007, 10:24
Location: Solna

Post by apeman2006 »

Hej! Jag bytte just en hålad kolv på min px200 -84 men utan att plocka isär och rensa alla spån. Borde jag gjort det tro? Inga synliga skador på cylindern. Det verkar ändå som jag får dålig kompression i början med den nya kolven. Kan det vara att de nya kolvringarna ska "slitas in" eller är det något värre?





<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by arfwidson</i>
<br />Hålad kolv och sönderslaget chassi fick mig att inreda vardagsrummet
på södermalm till amatörverkstad. En liten beställning från SIP och
en veckas ledighet blev en bra start.

Image

Hålad kolv, deja vu, men varför?

Image


Image

Har något svagt minne av en påkörd trottoarkant och en kraftig smäll...
Såg inte kul ut, motorn va nästan tom på olja,
men med ett tjockt oljigt lager med skit på utsidan.

Image

Något ändrad tändning upptäcktes.

Image

Svänghjulet hade flyttats dock bara ca en krysskilsbredd,
hoppas det var anledningen till hålet i kolven.

Image

Hela vevhuset fullt med aluminiumspån efter två kolvar...

Image

Mer spån.

Image

Vad gör man inte i brist på rotationsfilar sent en kväll.

Image

Vevhusen är nu på svetsning hos en kontakt i Jönköping.
Har jobbat 12 dagar i streck och inte orkat med vespan men ska fortsätta till helgen!
/Samuel
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

apeman
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Dels tar det en stund för kolvringarna att slitas in som dom ska (vilket för övrigt är en av dom större anledningarna till att man skall köra in motorn noga), och sen kan ju cylindern vara rejält sliten. Har du mätt upp cylindern?

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by apeman2006</i>
<br />Hej! Jag bytte just en hålad kolv på min px200 -84 men utan att plocka isär och rensa alla spån. Borde jag gjort det tro? Inga synliga skador på cylindern. Det verkar ändå som jag får dålig kompression i början med den nya kolven. Kan det vara att de nya kolvringarna ska "slitas in" eller är det något värre?


</blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Första lagen om tvåtaktstrimning:

1: Snabb
2: Tillförlitlig
3: Billig

Välj -två- ovanstående egenskaper.
************************
Last edited by Hedge on Tue 26 Jun 2007, 12:46, edited 1 time in total.
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

[quote]<i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Dels tar det en stund för kolvringarna att slitas in som dom ska (vilket för övrigt är en av dom större anledningarna till att man skall köra in motorn noga), och sen kan ju cylindern vara rejält sliten. Har du mätt upp cylindern?

Mvh

Guran

Kan det vara anledningen till att min Touring är rätt seg och slö? Ägaren innan bytte kolv och ringar...

/Riccardo
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

apeman2006 wrote:Hej! Jag bytte just en hålad kolv på min px200 -84 men utan att plocka isär och rensa alla spån. Borde jag gjort det tro?
Nej, spån och rester från kolven är ju bra för veven och den nya kolven. Man kan även använda sig av sand om man vill ha en helt rasad motor lika snabbt som med kolvrester i vevhuset.

:wink:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

The shajt goes on... :smile:

Image
Garaget ihopplockat inför dejt på midsommarafton.


Image

Custade dämpare.


Image

Målad och monterad framgaffel. Trummorna borstade och skyddslackade, temat blir gråvit med svarta- och borstade/lackade metalldetaljer + racegula fälgar.


Image

Ihopsatt motor, tror inte det blev några delar över. Nu på 220 ccm istället. Inte nöjd med kvalitén på vevslängen, upptäckta att den var lövtunn på ett ställe/kant kunde bryta loss metall med fingrarna. Kom på det efter jag monterade den så jag fick grada väldigt försiktigt. Antar att balanseringen gått åt helvete nu. :x


Image

Vitt äggskals hammarlack och GUL klotterfärg.


Image

Äggskalsstruktur för att få en mer trashig ride (eller bara slapp?), gillar bucklor/smuts/repor i lagom mängd. Gillar inte krom!!! Yta är ointressant om det inte speglar innehållet => rått/användbart och tåligt! (Hmm... en vespa som ser ut som ett smashat rått ägg ser inte så tåligt ut eller? ;)

Väntar på en ny gasrulle från Vespaservice, den förra var svårt misshandlad. Dax att ta itu med chassit... blir en amatör lack utan att ta bort varje mutter. Måste få den klar ASAP, blir hammarlack där rosten angripit.


Image

Är barnsligt förtjust i glasblästrat rosttrögt stål, fick bli en kompromiss... scotchbritad (utseende) och klarlackad (underhållet).

/Samuel
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Kanske extratankar till långfärd?

http://www.flickr.com/photos/arfwidson/692908187/

Med ngt snyggt fäste, en på varje sida bak ovanför kåporna?

/Samuel
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Cool!

En riktig scooterrun-scooter!

Ser fram emot slutgiltigt resultat!

Keep on keepin' on!
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Nu är bastarden startad, andra kicken så gick den igång.
Testade bara på tomgång men det lät bra! :grin:
Måste ha i motorolja och ställa in förgasaren innan det blir något mer...

Garaget

Image


Bastarden

Image


Fram

Image


Nytt emblem

Image


Bak

Image


Rökarn

Image


Nästa del

Image


Camouflage

Image


Då är det bara att montera halogenlampa, trimma in bromsar och fugge samt besiktiga.

Dax att ta en öl!!
:grin:
/Samuel
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Nice med gula fälgar. Piggar upp en ju annars ganska ordinär vit färg på scootern. Eller är det pärlemor-färg på lacken? Ser lite skumt ut i kvällsljuset...

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Ingen pärlemor... bara en fusklack, påbättrad med hammarlack.
Hade inte ork att lacka hela, vet inte om det skulle vara värt det heller. Så snygg är den inte! Får jobba med mina GS och Super chassin istället.

/Samuel
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Har du ingen sidokåpa på den? Tittade till den lite igår när jag var nere med Kejj i garaget. Ser snabb ut :)
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Jorå, men nu är den inne för hösten, ska åka och jobba i Afghanistan fram till i vår.

Inkörd och fin, ska nog höjja kompet lite för att den ska varva ut ordentligt!

/S
Post Reply