Tung annons

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
primavera133
Administrator
Administrator

Tung annons

Post by primavera133 »

http://www.blocket.se/vi/11969712.htm?ca=11_s

140 kilo??? Har hon tankat blyat, eller? :)

/JM

--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Måste vara sadeln eller mattan som dubblar vikten...resten ser ganska original ut.

Men 1984 måste vara fel.

Annars ser den ju oroligt fin ut!
destovespa
Drömmare
Drömmare

Post by destovespa »

Hejsan!

Nu ska ni inte vara sådana och smäda mitt lilla gullegull… :twisted:

…för det var jag som köpte den. :wink:

Kan tilläggas att det är en -80:a, intagen till Sverige -81. Varför det står -84 i annonsen, var för att Primaveran stod i en butik i tre år innan den köptes. Sedan togs aldrig A-körkortet som krävdes…

Den hade gått 24,6 mil, fabriksny alltså, när den hamnade under mina vingars beskydd. Hon var lite förkyld i början, efter en ordentlig rensning av förgasaren, nytt tändstift, oljebyte och en smeksam inkörning kan jag säga att hon går lika vackert som en italienska över en piazza i Rom… 8) :D
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by destovespa</i>
<br />Hejsan!

Kan tilläggas att det är en -80:a, intagen till Sverige -81. Varför det står -84 i annonsen, var för att Primaveran stod i en butik i tre år innan den köptes. Sedan togs aldrig A-körkortet som krävdes…

Den hade gått 24,6 mil, fabriksny alltså, när den hamnade under mina vingars beskydd. Hon var lite förkyld i början, efter en ordentlig rensning av förgasaren, nytt tändstift, oljebyte och en smeksam inkörning kan jag säga att hon går lika vackert som en italienska över en piazza i Rom… 8) :D
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Grattis, det låter ju som ett bra köp.

Tidigare inlägg syftar på att den inte borde väga mer än drygt hälften av dom 140kg som angavs i annonsen.

// Bobo
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Grattis till inköpet, var ett tag själv lite sugen på en primavera men jag siktar på kortet innan mc-scootern. (Teorin avklarad i lördags, uppkörningen kvar)

V50R*2
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

25 mil på 25 år måste ju vara något slags rekord!?

Posta gärna fler bilder.

//Anders

www.trimaran.nu
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by anders2011</i>
<br />25 mil på 25 år måste ju vara något slags rekord!?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej, denna har bara gått 10 mil på 38 år! :)

Image

/ Fredrik
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Patrik_ »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by destovespa</i>
<br />Hejsan!

Grattis,

Jag har både fluktat och suktat på den annonsen och förvånades över att den låg kvar så pass länge. Om skick och allt stämmer ansåg jag nämligen att det inte var något överpris. Hade den funnits i Sydsverige hade jag köpt den. Din Primavera är på flera sätt en tvilling till min, kanske var det som gjorde att jag blev extra sugen... :)

Lycka till!

/Patrik
destovespa
Drömmare
Drömmare

Post by destovespa »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
Tidigare inlägg syftar på att den inte borde väga mer än drygt hälften av dom 140kg som angavs i annonsen.

// Bobo

Hej, Bobo och alla ni andra!

Jo, det är klart jag fattar, men jag försökte bara vara lite rolig tillbaks och skämta om att man inte skämtar om vikten med en italienska… :wink: Skulle kanske ha varit lite tydligare där.

Men ni kan vara lugna, hon väger fortfarande sina modiga 74kg. Även om vägverket lyckas med bravaden att kombinera en fordonsvikt på 74kg med en tjänstevikt på 70kg och få det till 140kg i totalvikt. Fast det är klart, då kanske de räknar på oblyad bensin :D

En annan kul grej, förutom att den enligt papperen har en tjänstevikt som är anpassad enkom till fjäderlätta ballerinor, är antal godkända passagerare och förare genom åren. Ibland har de tyckt att 0 personer ska framföra den, ibland utan passagerare, ibland har antal passagerare varit en öppen fråga och nu senaste anser de att man ska kunna ta 1 passagerare och det med en tjänstvikt på 70kg!?! Inte ens svältfödda pygméer väger så lite! :x

Nu förstod jag, efter att ha pratat både med vägverket och en ingenjör på bilprovningen, att Vespor och Lambrettor inte bara tog med sig en italiensk livstil på gatan när de kom till vårt kalla nordiska "ordnung muß sein"-land, utan även gjorde så vad gäller byråkratin… och så har det tydligen varit i alla tider. Men speciellt nu efter 2003, så är dessa skönheter inte längre EG-godkända fast de är tillverkade i ett EG/EU-land… De är inte en moppe och inte en MC… Lösningen är att alla visslar och ser ut som det regnar, eller för att citera ingenjören på bilprovningen "Besikta den och åk hur f-n du vill med den, för det är ändå inget som stämmer med de där… och stoppar polisen dig, får du väl göra som italienarna och dra ned solglasögonen, le och säga 'Ciaaao!' De vet ändå inte mer än vi."

Men detta gör ju bara åkningen till en ännu större njutning… 8)

Det har ju efterlysts någon bild, så därför tänkte jag hörsamma det och bjuda på ett par. Väl bekomme!

Image

Image

Tilläggas bör att tutkåpan är bytt efter bilderna är tagna. Hade en lite skavank i nederkant. Är det någon som vet hur man får loss blinkersinsatserna på ett smidigt sätt?
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Patrik_ »

Oj så fin den är *avundsjuk* :)

Jo, blinkersarna är monterade på detta sätt:
Glaset är skruvat i en "båge" som syns genom glaset.
Denna är i sin tur fastsatt i en sarg som gömmer sig under handtagsgummit.
Rulla upp gummit försiktigt så ser du infästningen. Du kan behöva vrida denna så att hålet i infästningen kommer mitt för skruven. Skruva ur skruven och därefter dra blinkersarmaturen rakt ut. (Detta är givetvis endast nödvändigt att göra vid felsökning, reparation e dyl).

Samma typ av blinkers fanns även monterade på Rally.

/Patrik
Terraplane Blues

Vilket enastående fint skick - bara att gratulera! Lova att vara rädd om den... :)

/ Fredrik
destovespa
Drömmare
Drömmare

Post by destovespa »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik_</i>
<br />Oj så fin den är *avundsjuk* :)

Jo, blinkersarna är monterade på detta sätt:
Glaset är skruvat i en "båge" som syns genom glaset.
Denna är i sin tur fastsatt i en sarg som gömmer sig under handtagsgummit.
Rulla upp gummit försiktigt så ser du infästningen. Du kan behöva vrida denna så att hålet i infästningen kommer mitt för skruven. Skruva ur skruven och därefter dra blinkersarmaturen rakt ut. (Detta är givetvis endast nödvändigt att göra vid felsökning, reparation e dyl).

Samma typ av blinkers fanns även monterade på Rally.

/Patrik

Tack, för hjälpen! Den ena har lagt av nämligen och det är inte lampan eller kabelfästet till hållaren.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Nej, denna har bara gått 10 mil på 38 år! :)

/ Fredrik

10 mil… Pyttsan! Nu fick jag av initierade källor reda på att den inte alls hade gått 10 mil utan 96 mil, vilket betyder att min leder ligan fortfarande med 9,1km/år mot 25,3km/år, eller som att min skulle ha varit av årsmodell 1902 om den skulle ha kommit upp i motsvarande 96 mil, så än så länge är det rekord… Men det lär väl bli snabbt slaget på det här forumet :wink:

Jo, jag ska försöka vara så rädd jag kan om den. :) Tänkte behålla den i original, men letar efter en pakethållare som kan passa. Har inte bestämt mig ännu om det blir fram eller bak. Någon som kan hjälpa till med en åsikt om för eller nackdelar med fram- eller bakpakethållare?

Har köpt två runda backspeglar till den. Köpte först en, men ledsnade snabbt på att vissa bilar även svischade förbi som galningar på höger sida och då kör jag ändå som en syditalienare… Men nu börjar jag tycka att jag borde ha fyrkantiga istället, eftersom lyktan är fyrkantig… Så är det någon som är sugen på två runda old style-backspeglar, i princip oanvända, kan ni alltid slänga iväg ett mail.
Terraplane Blues

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>

/ Fredrik<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">10 mil… Pyttsan! Nu fick jag av initierade källor reda på att den inte alls hade gått 10 mil utan 96 mil, vilket betyder att min leder ligan fortfarande med 9,1km/år mot 25,3km/år, eller som att min skulle ha varit av årsmodell 1902 om den skulle ha kommit upp i motsvarande 96 mil, så än så länge är det rekord… Men det lär väl bli snabbt slaget på det här forumet :wink:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Vad är det för initierade källor? :) Den har i själva verket gått mellan 5-10 mil enligt ägarinnan, vilken jag har pratat med två gånger nu (så sent som i förrgår sista gången). Hennes far köpte den ny till henne 1969 och hon vurpade lätt på provturen och vågade aldrig mer köra den. Hennes far har kört och hämtat posten med den på markvägen som går från gården till postlådan då och då. Det är allt. Jag och Ingrid har gjort en deal, så troligtvis i höst kan jag leverera exakt körsträcka som ny ägare... :wink:

/ Fredrik
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Patrik_ »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">åsikt om för eller nackdelar med fram- eller bakpakethållare?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ett problem med pakethållare är att de ofta kan skava på lacken. Speciellt gäller detta frontmonterade - och det vore väl synd om det skulle bli märken på frontskölden - som kanske är den snyggaste och mest tongivande delen på en Vespa?

Pakethållare som man monterar baktill kan vara fast monterade på ett sätt som inte gör åverkan på lacken lika mycket. Men även om de måste spännas mot lackade delar är det kanske bättre att få eventuellt slitage i nederkant på bakkåpor eller på partiet mellan emblem och baklykta. Det kanske kan gå bra att klistra på en vävtejp eller liknande på gummidelar som ska ligga mot lacken?

Kantiga backspeglar låter som rätt val!

Om du inte listat ut det ännu så sitter blinkersrelät under verktygslådan under sadeln - i framkant "under gångjärnet". Det är antagligen inte relät det är fel på men det kan vara bra att veta.

/Patrik
destovespa
Drömmare
Drömmare

Post by destovespa »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by destovespa</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>

/ Fredrik<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">10 mil… Pyttsan! Nu fick jag av initierade källor reda på att den inte alls hade gått 10 mil utan 96 mil, vilket betyder att min leder ligan fortfarande med 9,1km/år mot 25,3km/år, eller som att min skulle ha varit av årsmodell 1902 om den skulle ha kommit upp i motsvarande 96 mil, så än så länge är det rekord… Men det lär väl bli snabbt slaget på det här forumet :wink:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Vad är det för initierade källor? :) Den har i själva verket gått mellan 5-10 mil enligt ägarinnan, vilken jag har pratat med två gånger nu (så sent som i förrgår sista gången). Hennes far köpte den ny till henne 1969 och hon vurpade lätt på provturen och vågade aldrig mer köra den. Hennes far har kört och hämtat posten med den på markvägen som går från gården till postlådan då och då. Det är allt. Jag och Ingrid har gjort en deal, så troligtvis i höst kan jag leverera exakt körsträcka som ny ägare... :wink:

/ Fredrik

Hahaha… Jag måste ha hört fel, när jag frågade. :oops: Ok, du vinner! :) Det var ju det jag sade om det här forumet. Snart dyker upp en hoj som gått negativ sträcka! :D :wink:
destovespa
Drömmare
Drömmare

Post by destovespa »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik_</i>
Om du inte listat ut det ännu så sitter blinkersrelät under verktygslådan under saden - i framkant "under gångjärnet". Det är antagligen inte relät det är fel på men det kan vara bra att veta.

/Patrik

Tack, för att du löst mysteriet! Jag har faktiskt undrat vad det har varit för relä. Felsökningen går vidare med blinkersen…
Post Reply