Oljeläcka vid kickstartaxeln

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bosse
Nybörjare
Nybörjare

Oljeläcka vid kickstartaxeln

Post by Bosse »

Klantat mig genom att repa kickstartaxeln på min NSU Prima så att olja småläcker förbi packboxen. Svarva och slipa är kanske möjligt men då måste jag troligen ersätta packboxen med någon mindre. Vet någon om man kan lyckas med att lackera axeln med någon oljeresistent lack eller dylikt? Axeln är ju inte utsatt för något större slitage.
Bosse
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Jag lät stålspruta en axel till en båtmotor en gång, axeln sattes i en svarv och sprutades med smält stål. Därefter svarvades och polerades den ner till urprunglig storlek.
Det här var på 80-talet hos en firma i Saltsjöbaden som jag tror är nerlagd men det borde gå att hitta ngn på nätet som behärskar tekniken.

Vill du vara mindre drastisk så prova med epoxilim, se bara till att det är ordentligt rent först.

// Bobo
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Kolla med Markverkstaden i Skövde, dom gör en hel del jobb ala termisk sprutning!

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
LD125
Nybörjare
Nybörjare

Post by LD125 »

Går det att svarva är det nog att föredra framför termisk sprutning, kostnadsmässigt alltså.. Packboxen hittar du säkert på Momentum eller Jacking.

Som temporär lösning kanske det funkar med nån form av kemisk metall? (det finns varianter som är starkare än plastic padding fabrikatet)
Bosse
Nybörjare
Nybörjare

Post by Bosse »

Kemisk metall är väl det jag funderar på att prova, eller epoxilim som någon föreslog.Säkrast är väl att köpa en ny axel från Tyskland men dom är snuskigt dyra.Finns det möjligen någon som har en gammal Primaväxellåda ( Prima III) till övers?
//Bosse
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Tips på en person/firma i Skåne som lägger på nytt material och justerar storlek för ungefär 300SEK.
Adress, finns på soulscooter.com/mek Jan Månsson

Resultatet blir i princip alltid bättre och hållbarare än original

VH/Calle
Post Reply