Någon som har tips på hur man får någon bromverkan frambromsen på en SS180? Jag har bytt backar och försökt justera vajern, men bromsen fungerar sämre nu än innan jag bytte backar.
På besiktningen tyckte besiktningsmannen att jag skulle fila ned backarna. Ska man behöva göra det?
Bromsar
Tag isär bromsen och skrubba upp trummans glidyta med grov smärgelduk så att den blir matt och fin. Gör samma sak med bromsbeläggen, och sedan kan du skära in (andningsmask är ett hett tips här) ett par tre diagonala spår (1.5mm breda) tvärsöver belägget i varje bromsback. Det gör att bromsdammet inte ligger kvar mellan belägg och glidyta.
Sedan ser du till att smörja (med FÖRNUFT) allt som rör sig i bromsmekanismen. Det gäller även vajer och handtag.
Sätt ihop. Njut.
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by SS180</i>
<br />Någon som har tips på hur man får någon bromverkan frambromsen på en SS180? Jag har bytt backar och försökt justera vajern, men bromsen fungerar sämre nu än innan jag bytte backar.
På besiktningen tyckte besiktningsmannen att jag skulle fila ned backarna. Ska man behöva göra det?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Första lagen om tvåtaktstrimning:
1: Snabb
2: Tillförlitlig
3: Billig
Välj -två- ovanstående egenskaper.
************************
Sedan ser du till att smörja (med FÖRNUFT) allt som rör sig i bromsmekanismen. Det gäller även vajer och handtag.
Sätt ihop. Njut.
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by SS180</i>
<br />Någon som har tips på hur man får någon bromverkan frambromsen på en SS180? Jag har bytt backar och försökt justera vajern, men bromsen fungerar sämre nu än innan jag bytte backar.
På besiktningen tyckte besiktningsmannen att jag skulle fila ned backarna. Ska man behöva göra det?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Första lagen om tvåtaktstrimning:
1: Snabb
2: Tillförlitlig
3: Billig
Välj -två- ovanstående egenskaper.
************************
använd kopparfett när du smörjer delar i bromsen...
Framhjulslager som är dåliga kan göra att nya belägg blir dåligt inslitna.
Kontrollera också om vajerhöljet är elastiskt, du ser det enklast vid böjen, om det rör sig där när du bromsar - byt till bra stabilt vajerhölje.
Om inte hävarmen rör sig helt fritt (med beläggan demonterade) demontera den och axeln, slipa bort beläggningar och rost, smörj upp och montera igen. En kärv hävarm/axel kan ta en hel del av den kraft avsett för bromsen.
VH/C
Framhjulslager som är dåliga kan göra att nya belägg blir dåligt inslitna.
Kontrollera också om vajerhöljet är elastiskt, du ser det enklast vid böjen, om det rör sig där när du bromsar - byt till bra stabilt vajerhölje.
Om inte hävarmen rör sig helt fritt (med beläggan demonterade) demontera den och axeln, slipa bort beläggningar och rost, smörj upp och montera igen. En kärv hävarm/axel kan ta en hel del av den kraft avsett för bromsen.
VH/C
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
- Location: Finland
Lite komplettering till Gurans goda råd. På 50-60-talen använde vi en vätska som heter trikloretylen (numera visst förbjuden?!) för att tvätta bromsbelägg och trummor med innan vi tog till smärgelduken, som inte behöver vara speciellt grov, 120-150 räcker bra. Vaselin användes för smörjningen på den tiden. Mycket bättre är grafitsmörjmedel, som aldrig börjar rinna, droppa, torka eller bränna fast. Det används i maskiner med mycket höga arbetstemperaturer, t.ex. för flygmotorer. Tyvärr ganska dyrt.
HR
HR
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
<br />Lite komplettering till Gurans goda råd. På 50-60-talen använde vi en vätska som heter <font size="4">trikloretylen</font id="size4"> (numera visst förbjuden?!) för att tvätta bromsbelägg och trummor med innan vi tog till smärgelduken, som inte behöver vara speciellt grov, 120-150 räcker bra. Vaselin användes för smörjningen på den tiden. Mycket bättre är grafitsmörjmedel, som aldrig börjar rinna, droppa, torka eller bränna fast. Det används i maskiner med mycket höga arbetstemperaturer, t.ex. för flygmotorer. Tyvärr ganska dyrt.
HR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Finns bromsrengöring på t.ex Biltema nuförtiden, skulle gissa att det är mest butangas för den luktar lite härsket men funkar fint till allt möjligt.
// Bobo
<br />Lite komplettering till Gurans goda råd. På 50-60-talen använde vi en vätska som heter <font size="4">trikloretylen</font id="size4"> (numera visst förbjuden?!) för att tvätta bromsbelägg och trummor med innan vi tog till smärgelduken, som inte behöver vara speciellt grov, 120-150 räcker bra. Vaselin användes för smörjningen på den tiden. Mycket bättre är grafitsmörjmedel, som aldrig börjar rinna, droppa, torka eller bränna fast. Det används i maskiner med mycket höga arbetstemperaturer, t.ex. för flygmotorer. Tyvärr ganska dyrt.
HR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Finns bromsrengöring på t.ex Biltema nuförtiden, skulle gissa att det är mest butangas för den luktar lite härsket men funkar fint till allt möjligt.
// Bobo