Hastighetsmätare

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling

Hastighetsmätare

Post by Bustamente »

Någon som har eller vet något om denna?

http://ww3.sip-scootershop.com/pages/de ... d43b3affab

Image

Undrar om den skulle sitta ok på en touring -61... Ser väldigt lik orginalet ut, förutom att den går till 120... Har tröttnat på att min hakar upp sig och står och slår fram och tillbaka...
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Ja, den ser identisk ut med den till min Touring(Alla kanske), med den skillnaden du säger om 20 km/h i skillnad. Sorry, kan inte säga mer än så...:)
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Har just en kamrats Touring inne på service som ska få en likadan mätare monterad och kan meddela att inte ett skit passar. Den medförljande wire passar inte i drevet, och muttern däroppe passar inte på mätaren. Sen passar inte mätaren i styret då den är för hög.
Jättebra att dom meddelar detta på sin hemsida. :cry:

Troligen är det en bajaj-look-alike som dom kränger till intet ont anande scooterister.
Dom är ju lite högre i styret liksom. Möjligt att dessa passar på sprint men det har jag inte provat.

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Hasse Riska »

En annan sak som inte stämmer är km-räknarens läge. På original Veglia-mätare ligger raden med streck på nedre botten på en rät linje nertill i det inre fänstret, medan Km-räknaren är placerad högre upp mellan den raden och siffrorna på det övre planet.
"Allt är inte guld som glimmar!"

Har du f.ö. tänkt på att skicka din gamla mätare på service till "Göran i Trosa", Han är en baddare på mätare! http://goto.glocalnet.net/krymla/

HR
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Visst är det en Bajajmätare...fast med ny tavla.
KM-siffrorna är garanterat samma som på Bajaj Nice.
Se här:
http://soulscooter.com/bilder/07_04_28_ ... 050417.htm
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />Sen passar inte mätaren i styret då den är för hög.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Just att den är för hög ser riktigt fult ut. uuuh. Jag tror inte att de gamla svarta bajajmätarna som EM-scooters sålde var för höga, kanske finns det olika modeller

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

ja höjden blir fel när man bygger om en Bajajmätare att se Vespa ut då bajajmätaren har en mätartavla utan den övre delen och när man lägger på denna behöver höjden ökas om man skall använda samma hus.

Det finns minst två olika leverantörer till Bajaj av hastighetsmätare av 'touringform' men båda har lösningen med enkel mätartavla.
Vanligaste leverantören är Rainbow som gör riktigt bra hastighetsmätare, fast inte ser det ut som en Veglia inte.

Den hastighetsmätare som diskuterars här ser inte ut som en Rainbow..utan den andra som jag glömt namnet på, dock även denna av bra kvalite (bajaj exportkvalite - inget eftermarknadsjunk gjort på en indisk bakgård - inte för att allt från indiska bakgårdar är kasst...ja ni fattar ;) )

/C
Tom
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tom »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Har tröttnat på att min hakar upp sig och står och slår fram och tillbaka...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det verkar nästan för enkelt för att vara sant, men...

Om du inte gjort det redan, försök smörja den rörliga delen som vajern fäster i vid hastighetsmätaren med exempelvis symaskinsolja. Häll lite olja vid kanten av "röret" och vrid runt det för hand så oljan har en chans att spridas. Det fick min kraftigt vajande hastighetsmätarvisare att återgå till normalt beteende och sluta slå fram och tillbaka.

Dessutom är det trevligt att behålla originalet om det i övrigt är i gott skick!
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

OK, då vet man att det inte är någon idé att fundera på en sådan.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Har du f.ö. tänkt på att skicka din gamla mätare på service till "Göran i Trosa", Han är en baddare på mätare! http://goto.glocalnet.net/krymla/

Det funderar jag på nu när jag fått reda på det. Helt klart ett alternativ. Får kolla upp det. Hade dock varit kul att den gick till 120. Man har ju koll upp till 100 sen får man gissa hur snabbt det går. Ingen katastrof men någon fungerande mätare måste jag ha. Kan inte uppskatta hur snabbt jag kör...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Dessutom är det trevligt att behålla originalet om det i övrigt är i gott skick!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är i övrigt inte i gott skick. Hela scootern är i väldigt patinerat skick. Ännu större anledning att behålla orginalet eftersom en ny mätare skulle "skära sig" rejält mot resten av scootern...

Det står väl mellan att försöka fixa orginalet eller göra en egen digital... Sistnämnda väldigt bra men dessvärre väldigt fult...
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Här är f.ö. mätaren monterad, ser ju lite skumt ut men knappast någon katastrof...

http://scootrs.com/images/downloads/sco ... 00x600.jpg

//Anders

www.trimaran.nu
Vespresso
Nybörjare
Nybörjare

Post by Vespresso »

Att mätaren är hög som en kiosk är sant!
Det beror på att det sitter en gummipackning mellan glaset och kromringen som är 5-6 mm tjock.
Jag tog bort packningen och vek in kanterna på ringen, hey presto samma höjd som originalet.
Att fästet inte stämmer med skruvhålet i styret beror nog på att det finns två modeller en för VBB-GS och en VLB Rally.
Beställ rätt så ska det inte vara något problem. Det finns wire som passar (mätarens hål är 2,8- 3,0) på Sip.
Att det står 120 istället för 100 passar mig då jag har ambitioner ;).

Vespresso
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vespresso</i>
<br />Att mätaren är hög som en kiosk är sant!
Det beror på att det sitter en gummipackning mellan glaset och kromringen som är 5-6 mm tjock.
Jag tog bort packningen och vek in kanterna på ringen, hey presto samma höjd som originalet.
Att fästet inte stämmer med skruvhålet i styret beror nog på att det finns två modeller en för VBB-GS och en VLB Rally.
Beställ rätt så ska det inte vara något problem. Det finns wire som passar (mätarens hål är 2,8- 3,0) på Sip.
Att det står 120 istället för 100 passar mig då jag har ambitioner ;).

Vespresso

Så du har den monterad nu? Nöjd? Du har inte någon bild hur det ser ut med borttagen packning?
Vespresso
Nybörjare
Nybörjare

Post by Vespresso »

Hej Bustamente,

Den sitter på min Vespa nu, jag tar en bild imorgon.
Jag köpte en nyproducerad ("original") mätare för 1000kr ifrån scootercenter i Köln,
när jag skulle byta glas (fick en saftig repa) så stod det 120km under glaset på min 100km mätare.
Så jag vet inte vad som är bäst/värst att betala 1000kr för en mätare som ser original ut men inte visar rätt hastighet.
Alternativt betala $44 på ScootRS eller 80,75€ på Sip för en mätare som visar rätt men inte har km-mätaren på rätt ställe.

Vespresso
Vespresso
Nybörjare
Nybörjare

Post by Vespresso »

Hej,
Här kommer en bild på sagda mätare monterad och utan extra gummiring under glaset.
Image
Här är en bild på en original replica mätare.
Image
I mina ögon inte så stor skillnad.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Verkligen schysst att du tog dig besvär att fota och lägga upp. Nu blev jag helt virrig. Vet inte vad man ska satsa på. Fästen och sådant som döljs inne i lykthuset är ju inga problem, det går ju alltid att fixa. Får nog börja med att plocka loss min pendlande mätare och titta och fundera lite...
Post Reply