Elektronisk tändning

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Elektronisk tändning

Post by anders2011 »

Har köpt ett 12V-kit som jag tänkte försöka installera i helgen men har lite frågetecken att räta ut...

1. Jag har lite otydliga kopplingsinstruktioner till CDI-boxen, kan jag pröva mig fram eller går den sönder om jag kopplar fel? (jag ska ju koppla in två kablar från svänghjulets tändning (antar att en är spänning och en impuls), en röd att kortsluta med och dessutom finns en fast monterad som går till tändspolen)

2. Jag gillar att göra saker stegvis. Borde inte tändningen fungera om jag endast monterar tändplattan, tändspole och CDI-box (ev bara de två kablarna som kommer från svänghjulet)?

3. Vad är egentligen regulatorns jobb? Vad får regulatorn egentligen för typ av ström och vad levererar den?

4. Hur ställer man in tändningen? Det finns ju inga brytarspetsar att titta på. Måste jag skaffa ett stroboskop?

En länk om någon vill djupdyka: http://scootrs.com/tech.cfm?tip=cdi_old
Lång fråga, tacksam för svar.

//Anders


www.trimaran.nu
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Vad är det för motor du ska konvertera? Gjorde samma sak på min rally 200 för ett tag sedan...
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Det är en touring (VGLA). Är trött på att ha mysbelysning och en motor som inte går på tomgång samtidigt som lyset är på...

Är du nöjd med ditt nya system?

//Anders
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Det skiljer sig säkert på våra prylar då, du byter vev och svänghjul då också?

1. På min var det bara ström in, ström ut och jord...

2. Jo, jag fixade så den gick att köra först. Sedan gav jag mig på resten av elen, lysen tuta och allt sådant...

3. Regulatorn ska väl se till att strömmen håller sig på rätt nivå så att inte lamporna börjar smälla sönder om du varvar upp motorn för mycket. Det kanske är olika, men den får väl växelström och levererar desamma...

4. Jag köpte en billig lampa på Micro för ett par hundra eller 3. Den fyllde sitt syfte...

Ja jag är väl nöjd. Största problemet för mig var att få dit tändplattan. Den behövde modifieras rejält för att passa (vilket inte nämndes alls på sip's hemsida där paketet kom ifrån...
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">1. På min var det bara ström in, ström ut och jord...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ska inte CDI-boxen även ge pulserna till spolen? Vad har den annars för funktion? Min CDI-box ska ha en kabel från spolen på tändplattan, en från en liten box på tändplattan, samt en röd som är kopplad till dödaren. Dessutom ger den utspänning till tändspolen. Bifogar en bild på min spole om någon har monterat en likadan. Den är markerad med vit, blå, grön och röd. Problemet är att kablarna som ska kopplas in är lila, grå och röd... Vill ju inte sabba boxen genom att koppla fel.

Image

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">2. Jo, jag fixade så den gick att köra först. Sedan gav jag mig på resten av elen, lysen tuta och allt sådant...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Alltså lämnade du regulatorn också till efter tändningen fungerat?

//Anders


www.trimaran.nu
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

En CDI-box ska ha följande trådar:
<ul><li> Jord</li><li> AC matningsspänning </li><li> Tändpuls från pickup på plattan </li> <li> Dödare </li></ul>
Eftersom det inte framgår vilken pol som är vilken på din CDI box i förhållande till diagrammet skulle jag bett ScootRS om en riktig beskrivning där färgerna stämmer. Din liknar inte alls den på deras hemsida. Kopplar du fel är risken jätestor att du förstör CDI-boxen. Speciellt om AC hamnar på tändpuls eller dödare.

Regulatorn påverkar inte tändkretsen, det ska vara separat försörjning och i schemat finns inte heller någon påverkan från regulatorn på tändkablarna.

mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by anders2011</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">1. På min var det bara ström in, ström ut och jord...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ska inte CDI-boxen även ge pulserna till spolen? Vad har den annars för funktion? Min CDI-box ska ha en kabel från spolen på tändplattan, en från en liten box på tändplattan, samt en röd som är kopplad till dödaren. Dessutom ger den utspänning till tändspolen. Bifogar en bild på min spole om någon har monterat en likadan. Den är markerad med vit, blå, grön och röd. Problemet är att kablarna som ska kopplas in är lila, grå och röd... Vill ju inte sabba boxen genom att koppla fel.

Image

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">2. Jo, jag fixade så den gick att köra först. Sedan gav jag mig på resten av elen, lysen tuta och allt sådant...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Alltså lämnade du regulatorn också till efter tändningen fungerat?

//Anders


www.trimaran.nu
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Kopplar du fel är risken jätestor att du förstör CDI-boxen. Speciellt om AC hamnar på tändpuls eller dödare.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ok, tack. Då vet jag att jag inte ska chansa... Jag har inte köpt den på ScootRS utan på BD Scooters (fast det är ju ett ScootRS-kit), fast det verkar som om CDI-boxen inte hör till ursprungskittet... Ska prata med dom och se om de kan förtydliga.

Enligt ScootRS beskrivning så är det ju ingen jord som ska kopplas in...

//Anders


www.trimaran.nu
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Den cdi-box som dom säljer på EM verkar ha en liknande färgmärkning (fast det der ut som 2 gröna istället för grön+blå). Någon som har kopplat in en sådan och kan berätta vad som är vad?

Image

//Anders


www.trimaran.nu
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by anders2011</i>
<br />Den cdi-box som dom säljer på EM verkar ha en liknande färgmärkning (fast det der ut som 2 gröna istället för grön+blå). Någon som har kopplat in en sådan och kan berätta vad som är vad?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
Grön = matningsström (den ena av de gröna kopplar man till dödarkabeln som jordas för att stoppa motorn)
Röd = Tändningspuls från pickup
Vit = Jord direkt från tändplattan

VH/Calle
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Hmm... det ligger onekligen nära till hands att chansa på att min blåa och gröna motsvarar de två gröna på cdi-boxen ovan. Fast det är ju som sagt tråkigt att ha sönder den pga en chansning, å andra sidan börjar jag tveka på att jag kommer få någon info från säljaren :-(

//Anders


www.trimaran.nu
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Kan mycket väl vara så. Den här ser ut att komma från samma fabrik.
Men anslutningarna sitter olika på den som sitter på Lambrettan och den på bilden.
http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=289
Lohia är väl LML?
/P

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by anders2011</i>
<br />Hmm... det ligger onekligen nära till hands att chansa på att min blåa och gröna motsvarar de två gröna på cdi-boxen ovan. Fast det är ju som sagt tråkigt att ha sönder den pga en chansning, å andra sidan börjar jag tveka på att jag kommer få någon info från säljaren :-(

//Anders


www.trimaran.nu
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Problemet är ju bara att jag troligen sabbar den om jag sätter igång och chansar. Samtidigt som jag är otroligt sugen att få montera på det...

9$ är väl otroligt billigt för en cdi-box!? Den på EM kostar 500 kr. Jag kan ju beställa 20 stycken och chansa tills det blir rätt ;-)

//Anders


www.trimaran.nu
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Jag var visst lite trött igår kväll. Mitt svar på punkt ett blandade jag ihop cdi'n och regulatorn :)
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

EDITERAT!

Med 4 poler räcker det ju med 4!=24 st för att du ska hitta rätt kombination. Och statistisk borde du hitta rätt efter hälften :D

Det borde (inga garantier!!!) vara så att jorden har noll i resistans mot den externa kabelskon på tråden. Dödare och 12V AC är sammankopplade och har noll i resistans sinsemellan och sen är det sista stiftet Tändpuls

mvh/Henrik B

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by anders2011</i>
<br />Problemet är ju bara att jag troligen sabbar den om jag sätter igång och chansar. Samtidigt som jag är otroligt sugen att få montera på det...

9$ är väl otroligt billigt för en cdi-box!? Den på EM kostar 500 kr. Jag kan ju beställa 20 stycken och chansa tills det blir rätt ;-)

//Anders


www.trimaran.nu
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Tack för info! Robert på BD Scooters har lovat skicka detaljer nästa vecka, jag hoppas att det löser sig utan chansningar efersom det inte verkar helt trivialt.

Fortsättning följer...

//Anders


www.trimaran.nu
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

På PX etc har kablarna/spolarna från tändplattan denna resistans mot jord:

vit = 0 ohm
grön = 300 - 500 ohm
röd = 70 - 140 ohm

Kanske kan du lista ut vart kablarna skall dras med dessa uppgifter?
Post Reply