Ja, och amerikanarna var aldrig på månen heller.
Här finns det en 49
http://www.vespaking.com/product_info.p ... ucts_id=94
/P
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
<br />För tre veckor sedan fanns en likadan Vespa till salu på marknaden. Jag mejlade några gånger med säljaren Maido Kukk - en est bosatt i Sverige - för att få klarhet i denna bastard, som han påstod var en ACMA 150 årsm. -60. Han begärde 22.000 SEK för vespan som han ett par månader tidigare hade hämtat från Vietnam, där det lär finnas massor av liknande.
Min teori är att vespans märkliga chassi - en alldeles uppenbar blandras mellan den gamla typens chassi (fr.1957 bakåt!)med den vackrt böjda sidoprofillinjen börjande under framsadeln och ända ner till vespans bakändan och den nyare chassitypen (ingen förgasarlucka nedanför sadeln, centralmattan osv. - inte alls är någon halvtokig renoverares hantverk, utan det är tänkbart att ACMA-fabriken i Paris har planerat denna kaross någon tid innan tillverkningen av vespor upphörde i Frankrike 1962. Ev. kan det hända att Piaggio aldrig accepterade skapelsen. Efter 1962 har säkert någon köpt upp pressar och annan tillverkningsutrustning från ACMA-fabriken och kanske skeppat ut allt till den gamla franska kolonin Vietnam och där återupptagit en vissproduktion, i förhoppningen att Piaggios jurister inte skulle komma och fråga efter tillstånd så långt borta från Europa. Maido Kukk hade också hört att vietnameserna sålde (tillverkade?) massor av vespor åt ameriknarna under vietnamkrigets dagar.
Att sedan den nu aktuella vespamodellen har styrstång av rörtyp och lyktan nere på framskärmen tror jag bara är ett infall av de nuvarande tillverkarna i hopp om att kunna rida på en nostalgisk 50-tals modevåg!? Motorn verkar vara av PX-typ. Kanske från Indien?
Vad tror ni andra vespanördar om min teori?
HR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">