Gaah! Vad är problemet?! (V50)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Sweden
Contact:

Gaah! Vad är problemet?! (V50)

Post by jamerson »

Okej. Det verkar som att kondensatorn är kass på min Vespa. Den går fint ett tag, men sedan (när den blivit varm?) så dör den. Tänder inte alls, men om man väntar en stund så går den igång.

Det här är väl klassiskt fel på kondingen. Men: kondingen är helt ny, i princip. Så vad är det som äter upp kondingen?

Min tändplatta är ett hopkok som heter duga. Inre tändspole från en gammal Ciao och originalkonding till V50. Vespan i sig är en spansk 75-kubikare. Yttre tändspole vet jag inget om.

Givetvis är lösningen på mitt problem att köpa nytt. Rubbet. Men som det är nu finns inte pengar till det. Så om det går att lösa problemen med vad jag har, så vore det fint.

När jag snackade med en Rolf på EMscooters så sa han att för att byta till elektronisk tändning (utan brytare) så skulle jag behöva byta vevparti. Vilket vevparti ska man ha? Är det konstorleken som skiljer för detta? Hur stor är den lilla och den stora konen?

Är det SIP som gäller om man ska köpa konverteringskit? Vilket kit ska man ha och vad kostar det?

Nu är det många frågor här, men jag håller på att bli tokig!

/pelle
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jamerson</i>
<br />Okej. Det verkar som att kondensatorn är kass på min Vespa. Den går fint ett tag, men sedan (när den blivit varm?) så dör den. Tänder inte alls, men om man väntar en stund så går den igång.

Det här är väl klassiskt fel på kondingen. Men: kondingen är helt ny, i princip. Så vad är det som äter upp kondingen?

Min tändplatta är ett hopkok som heter duga. Inre tändspole från en gammal Ciao och originalkonding till V50. Vespan i sig är en spansk 75-kubikare. Yttre tändspole vet jag inget om.

Givetvis är lösningen på mitt problem att köpa nytt. Rubbet. Men som det är nu finns inte pengar till det. Så om det går att lösa problemen med vad jag har, så vore det fint.

När jag snackade med en Rolf på EMscooters så sa han att för att byta till elektronisk tändning (utan brytare) så skulle jag behöva byta vevparti. Vilket vevparti ska man ha? Är det konstorleken som skiljer för detta? Hur stor är den lilla och den stora konen?

Är det SIP som gäller om man ska köpa konverteringskit? Vilket kit ska man ha och vad kostar det?

Nu är det många frågor här, men jag håller på att bli tokig!

/pelle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

är inte 100 på att du måste byta vev. ET3 tändning borde passa på din vev. det är PK XL systemet som har den stora konan.

kan du inte börja med att byta till en riktig tändplatta. det ser ut som ett Primaverasvänghjul på din 75:a. kanske passar en Primaveratändning med utanpåliggande spole, men en ny sådan kanske kostar lika mycket som elektroniskt.

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Det låter som att inre tändspolen borde vara problemet.
Den kan uppföra sig precis så om den blir kass.
Kondensatorn borde inte strula om den är ny.

Du behöver inte byta vev för att få på ET3-tändning.
En PK50S tändning (obs ej XL etc) passar också.

Ett annat tips är att hitta en komplett V50 eller PV-tändning, dom brukar vara lätta att hitta.
Kolla på http://shorl.com/buhyprivukala
VH,
Calle
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Sweden
Contact:

Post by jamerson »

Tack för svaren. Ni lugnar ner mig lite.

Tändspolen är nygammal, den inre. Det är alltså en helt oanvänd specialspole till någon gammal ciao. Men den kan givetvis strula ändå...

Nu är jag ute och letar efter nya tändningar. Men jag undrar lite med svänghjulet:
Hur känsligt är det med magneterna och var de sitter. Jag menar om jag nu har ett Primaverasvänghjul, kan jag då sätta "vad som helst" under det? Eller måste jag köpa ett nytt svänghjul också?

En annan fråga är vilket vevparti jag har. Var mäter man om man har det stora eller det lilla? Och hur stora är de respektive?

/pelle
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jamerson</i>
[brEn annan fråga är vilket vevparti jag har. Var mäter man om man har det stora eller det lilla? Och hur stora är de respektive?

/pelle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

kolla här! http://www.scooterhelp.com/tips/parts/sf.cranks.html

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Tjena!

Ingen fara hur magneterna sitter på en brytartändning, vad som är viktigt är hur kilspåret sitter i förhållande till utbuktningen som reglerar brytaröppningen.

Mät tätytan vid packboxen; 19mm är gammla smala typen av vev.
(Alltså den som sitter på V50/PV/PK50s etc.)
VH,
Calle
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 69
Joined: Fri 12 Sep 2003, 21:53
Location: Sweden
Contact:

Post by n u l l »

Hur långt kommer den på genomkall motor, ett par kvarter?
Bella R200 -55
Bella R204 -60
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Sweden
Contact:

Post by jamerson »

Ett par kvarter, lite mer kanske.

Ungefär så. Har du någon annan (billig?!) lösning på gång?
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Sweden
Contact:

Post by jamerson »

Jag skulle kunna utveckla lite.
Efter att ha fixat tändning och förgasare (motorn kändes så genomarbetad när jag köpte Vespan att jag lät den vara) så körde jag två dagar med Vespan. En dag till jobbet, kanske tre-fyra kilometer inalles, andra dagen bort till EMscooters och hem, kanske lika långt, ungefär, lite längre.

Dagen därpå kom jag till Chalmers, kanske 500-1500 meter. Nästa dag ungefär lika långt, skulle jag tro. Sedan dess har jag inte vågat fortsätta.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Det finns en enkel förklaring. Du fastnade i snödrivorna! Vespa 50 är ingen snöskoter.

Hälsn
/jens
som bor med utsikt över Chalmers

scooterdaddy - gammal är äldst
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Sweden
Contact:

Post by jamerson »

Fan. Så måste det ha varit! Tack, då behöver jag ju inte meka mer.

Som nybliven scooterista är det svårt att hålla sig tills det töar!
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Chainsaw Kid »

Jo, man får ju en djävulsk abstinens. Jag har ju åkt bil till jobbet två dagar nu (rejäla snödrev i Skåne) och är närapå ett psykiskt vrak, pga vespaberoendet.
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Bara för att man har ny konding, spole osv betyder inte det att grejerna fungerar kanon. Sånt där massproduceras och det finns säkert massor utav måndagsexemplar.
Speciellt kondingar.
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Sweden
Contact:

Post by jamerson »

Det kanske är läge att bara köpa en ny konding till att börja med då!
Det är inte som med minnen till datorer att det finns olika serier för kvalitetssäkring, antar jag...

Det vore naturligtvis flott om det är det enda felet!
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Du får väl mäta upp kondingen, du kan ju även koppla lös den och kolla om det är den som är felet på så vis har jag för mig, men ngn mer insatt får gärna uttala sig i hur det visar sig.
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Sweden
Contact:

Post by jamerson »

Ska mäta upp kondingen. Går det att göra själv?

En annan fråga: Ska man ha hårdare stift än B7HS i en sån här maskin. Den är rätt stark, kan tänka mig att det är många hästar. Gör åtminstone 80 (hastighetsmätare går inte längre). Kanske ska upp på 8-9.

Hur påverkar stiftet övriga delar i tändningen? Kan de slita ut varandra. Jag har förstått att om konding och tändspole inte är synkade, så sliter det ut brytarna fortare än annars. Något om materialvandring.
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 69
Joined: Fri 12 Sep 2003, 21:53
Location: Sweden
Contact:

Post by n u l l »

Jag kom ca så långt när jag hade ett rejält stopp i soppaflödet.
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Sweden
Contact:

Post by jamerson »

Kom du så långt gång på gång, alltså?
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 69
Joined: Fri 12 Sep 2003, 21:53
Location: Sweden
Contact:

Post by n u l l »

Jepp, på ett ungefär.
Försökte jag starta om den på en gång gick den inte, och hade jag puttat hem den och stått och kliat mig i huvudet lite, gick den igen och ungefär lika långt.
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Sweden
Contact:

Post by jamerson »

Nu har jag en ny konding. Fick den på "kredit" från EMscooters. Grymma killar! "Funkar det så kommer du hit och betalar. Annars kommer du ju tillbaka och köper fler grejer"

Ska plocka den på plats i morgon och kolla soppaflödet. Funkar inte det är det dags för mycket nytt till tändningen, antar jag. Trist, men vad fan.

Kan det inte töa snart?!
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Sweden
Contact:

Post by jamerson »

Jaha, så var jag ute med min nya konding. Allt funkade hur bra som helst. Åkte ner på Avenyn och drack lättöl, åkte hem.

I dag skulle jag hem till en polare. Kom inte alls långt. Ingen gnista när jag hade kört 500 meter. Ska det vara så här?
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 98
Joined: Mon 24 May 2004, 23:06
Location: Sweden

Post by Dag »

Kanske lite dumt att fråga men har Du kollat hur tändkabeln ser ut? Om den är smågeggig av oljig smuts och sedan får lite (behövs inte mycket) fukt på sig tjuvjordar den gärna gnistan. Om inte annat är det ju enkelt att städa av med lacknafta/sprit och kolla om det blir någon skillnad.Att försöka starta Vespan i helmörkt rum med avlyft motorkåpa kan ju oxå visa om det finns tjuvjordning...
Mvh

Dag
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Sweden
Contact:

Post by jamerson »

Ja du, Dag. Det här var verkligen roligt och lite pinsamt.
Jag tror faktiskt att det var tändkabels som var boven. Inte så att den var smutsig, men den var liksom för liten. Tänkte att jag lika gärna kan byta tändkabel, och när jag fick se hur en riktig ska se ut, så var det ganska uppenbart att den jag hade kom någon helt annan stans ifrån. Nu har jag bytt, och dessutom satt på de små gummitutorna som jag av någon anledning inte förstod skulle sitta på den yttre tändspolen. Det är lurigt att ta över söndermekade fordon när man inte vet hur de ser ut egentligen.

Men än så länge går Vespan och jag är glad! Tack för att du väckte mina tankar!

/pelle
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 98
Joined: Mon 24 May 2004, 23:06
Location: Sweden

Post by Dag »

Med förtjusning läser jag om Din ekonomiska lösning på problemet. Kör Vespa med glädje, vilja att lösa problem men utan att ruinera Dig!

Dag
Post Reply