Gaah! Vad är problemet?! (V50)
Gaah! Vad är problemet?! (V50)
Okej. Det verkar som att kondensatorn är kass på min Vespa. Den går fint ett tag, men sedan (när den blivit varm?) så dör den. Tänder inte alls, men om man väntar en stund så går den igång.
Det här är väl klassiskt fel på kondingen. Men: kondingen är helt ny, i princip. Så vad är det som äter upp kondingen?
Min tändplatta är ett hopkok som heter duga. Inre tändspole från en gammal Ciao och originalkonding till V50. Vespan i sig är en spansk 75-kubikare. Yttre tändspole vet jag inget om.
Givetvis är lösningen på mitt problem att köpa nytt. Rubbet. Men som det är nu finns inte pengar till det. Så om det går att lösa problemen med vad jag har, så vore det fint.
När jag snackade med en Rolf på EMscooters så sa han att för att byta till elektronisk tändning (utan brytare) så skulle jag behöva byta vevparti. Vilket vevparti ska man ha? Är det konstorleken som skiljer för detta? Hur stor är den lilla och den stora konen?
Är det SIP som gäller om man ska köpa konverteringskit? Vilket kit ska man ha och vad kostar det?
Nu är det många frågor här, men jag håller på att bli tokig!
/pelle
Det här är väl klassiskt fel på kondingen. Men: kondingen är helt ny, i princip. Så vad är det som äter upp kondingen?
Min tändplatta är ett hopkok som heter duga. Inre tändspole från en gammal Ciao och originalkonding till V50. Vespan i sig är en spansk 75-kubikare. Yttre tändspole vet jag inget om.
Givetvis är lösningen på mitt problem att köpa nytt. Rubbet. Men som det är nu finns inte pengar till det. Så om det går att lösa problemen med vad jag har, så vore det fint.
När jag snackade med en Rolf på EMscooters så sa han att för att byta till elektronisk tändning (utan brytare) så skulle jag behöva byta vevparti. Vilket vevparti ska man ha? Är det konstorleken som skiljer för detta? Hur stor är den lilla och den stora konen?
Är det SIP som gäller om man ska köpa konverteringskit? Vilket kit ska man ha och vad kostar det?
Nu är det många frågor här, men jag håller på att bli tokig!
/pelle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jamerson</i>
<br />Okej. Det verkar som att kondensatorn är kass på min Vespa. Den går fint ett tag, men sedan (när den blivit varm?) så dör den. Tänder inte alls, men om man väntar en stund så går den igång.
Det här är väl klassiskt fel på kondingen. Men: kondingen är helt ny, i princip. Så vad är det som äter upp kondingen?
Min tändplatta är ett hopkok som heter duga. Inre tändspole från en gammal Ciao och originalkonding till V50. Vespan i sig är en spansk 75-kubikare. Yttre tändspole vet jag inget om.
Givetvis är lösningen på mitt problem att köpa nytt. Rubbet. Men som det är nu finns inte pengar till det. Så om det går att lösa problemen med vad jag har, så vore det fint.
När jag snackade med en Rolf på EMscooters så sa han att för att byta till elektronisk tändning (utan brytare) så skulle jag behöva byta vevparti. Vilket vevparti ska man ha? Är det konstorleken som skiljer för detta? Hur stor är den lilla och den stora konen?
Är det SIP som gäller om man ska köpa konverteringskit? Vilket kit ska man ha och vad kostar det?
Nu är det många frågor här, men jag håller på att bli tokig!
/pelle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
är inte 100 på att du måste byta vev. ET3 tändning borde passa på din vev. det är PK XL systemet som har den stora konan.
kan du inte börja med att byta till en riktig tändplatta. det ser ut som ett Primaverasvänghjul på din 75:a. kanske passar en Primaveratändning med utanpåliggande spole, men en ny sådan kanske kostar lika mycket som elektroniskt.
Federico
<br />Okej. Det verkar som att kondensatorn är kass på min Vespa. Den går fint ett tag, men sedan (när den blivit varm?) så dör den. Tänder inte alls, men om man väntar en stund så går den igång.
Det här är väl klassiskt fel på kondingen. Men: kondingen är helt ny, i princip. Så vad är det som äter upp kondingen?
Min tändplatta är ett hopkok som heter duga. Inre tändspole från en gammal Ciao och originalkonding till V50. Vespan i sig är en spansk 75-kubikare. Yttre tändspole vet jag inget om.
Givetvis är lösningen på mitt problem att köpa nytt. Rubbet. Men som det är nu finns inte pengar till det. Så om det går att lösa problemen med vad jag har, så vore det fint.
När jag snackade med en Rolf på EMscooters så sa han att för att byta till elektronisk tändning (utan brytare) så skulle jag behöva byta vevparti. Vilket vevparti ska man ha? Är det konstorleken som skiljer för detta? Hur stor är den lilla och den stora konen?
Är det SIP som gäller om man ska köpa konverteringskit? Vilket kit ska man ha och vad kostar det?
Nu är det många frågor här, men jag håller på att bli tokig!
/pelle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
är inte 100 på att du måste byta vev. ET3 tändning borde passa på din vev. det är PK XL systemet som har den stora konan.
kan du inte börja med att byta till en riktig tändplatta. det ser ut som ett Primaverasvänghjul på din 75:a. kanske passar en Primaveratändning med utanpåliggande spole, men en ny sådan kanske kostar lika mycket som elektroniskt.
Federico
Hej!
Det låter som att inre tändspolen borde vara problemet.
Den kan uppföra sig precis så om den blir kass.
Kondensatorn borde inte strula om den är ny.
Du behöver inte byta vev för att få på ET3-tändning.
En PK50S tändning (obs ej XL etc) passar också.
Ett annat tips är att hitta en komplett V50 eller PV-tändning, dom brukar vara lätta att hitta.
Kolla på http://shorl.com/buhyprivukala
VH,
Calle
Det låter som att inre tändspolen borde vara problemet.
Den kan uppföra sig precis så om den blir kass.
Kondensatorn borde inte strula om den är ny.
Du behöver inte byta vev för att få på ET3-tändning.
En PK50S tändning (obs ej XL etc) passar också.
Ett annat tips är att hitta en komplett V50 eller PV-tändning, dom brukar vara lätta att hitta.
Kolla på http://shorl.com/buhyprivukala
VH,
Calle
Tack för svaren. Ni lugnar ner mig lite.
Tändspolen är nygammal, den inre. Det är alltså en helt oanvänd specialspole till någon gammal ciao. Men den kan givetvis strula ändå...
Nu är jag ute och letar efter nya tändningar. Men jag undrar lite med svänghjulet:
Hur känsligt är det med magneterna och var de sitter. Jag menar om jag nu har ett Primaverasvänghjul, kan jag då sätta "vad som helst" under det? Eller måste jag köpa ett nytt svänghjul också?
En annan fråga är vilket vevparti jag har. Var mäter man om man har det stora eller det lilla? Och hur stora är de respektive?
/pelle
Tändspolen är nygammal, den inre. Det är alltså en helt oanvänd specialspole till någon gammal ciao. Men den kan givetvis strula ändå...
Nu är jag ute och letar efter nya tändningar. Men jag undrar lite med svänghjulet:
Hur känsligt är det med magneterna och var de sitter. Jag menar om jag nu har ett Primaverasvänghjul, kan jag då sätta "vad som helst" under det? Eller måste jag köpa ett nytt svänghjul också?
En annan fråga är vilket vevparti jag har. Var mäter man om man har det stora eller det lilla? Och hur stora är de respektive?
/pelle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jamerson</i>
[brEn annan fråga är vilket vevparti jag har. Var mäter man om man har det stora eller det lilla? Och hur stora är de respektive?
/pelle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kolla här! http://www.scooterhelp.com/tips/parts/sf.cranks.html
Federico
[brEn annan fråga är vilket vevparti jag har. Var mäter man om man har det stora eller det lilla? Och hur stora är de respektive?
/pelle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kolla här! http://www.scooterhelp.com/tips/parts/sf.cranks.html
Federico
Jag skulle kunna utveckla lite.
Efter att ha fixat tändning och förgasare (motorn kändes så genomarbetad när jag köpte Vespan att jag lät den vara) så körde jag två dagar med Vespan. En dag till jobbet, kanske tre-fyra kilometer inalles, andra dagen bort till EMscooters och hem, kanske lika långt, ungefär, lite längre.
Dagen därpå kom jag till Chalmers, kanske 500-1500 meter. Nästa dag ungefär lika långt, skulle jag tro. Sedan dess har jag inte vågat fortsätta.
Efter att ha fixat tändning och förgasare (motorn kändes så genomarbetad när jag köpte Vespan att jag lät den vara) så körde jag två dagar med Vespan. En dag till jobbet, kanske tre-fyra kilometer inalles, andra dagen bort till EMscooters och hem, kanske lika långt, ungefär, lite längre.
Dagen därpå kom jag till Chalmers, kanske 500-1500 meter. Nästa dag ungefär lika långt, skulle jag tro. Sedan dess har jag inte vågat fortsätta.
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 76
- Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
- Location: Sweden
- Contact:
Ska mäta upp kondingen. Går det att göra själv?
En annan fråga: Ska man ha hårdare stift än B7HS i en sån här maskin. Den är rätt stark, kan tänka mig att det är många hästar. Gör åtminstone 80 (hastighetsmätare går inte längre). Kanske ska upp på 8-9.
Hur påverkar stiftet övriga delar i tändningen? Kan de slita ut varandra. Jag har förstått att om konding och tändspole inte är synkade, så sliter det ut brytarna fortare än annars. Något om materialvandring.
En annan fråga: Ska man ha hårdare stift än B7HS i en sån här maskin. Den är rätt stark, kan tänka mig att det är många hästar. Gör åtminstone 80 (hastighetsmätare går inte längre). Kanske ska upp på 8-9.
Hur påverkar stiftet övriga delar i tändningen? Kan de slita ut varandra. Jag har förstått att om konding och tändspole inte är synkade, så sliter det ut brytarna fortare än annars. Något om materialvandring.
Nu har jag en ny konding. Fick den på "kredit" från EMscooters. Grymma killar! "Funkar det så kommer du hit och betalar. Annars kommer du ju tillbaka och köper fler grejer"
Ska plocka den på plats i morgon och kolla soppaflödet. Funkar inte det är det dags för mycket nytt till tändningen, antar jag. Trist, men vad fan.
Kan det inte töa snart?!
Ska plocka den på plats i morgon och kolla soppaflödet. Funkar inte det är det dags för mycket nytt till tändningen, antar jag. Trist, men vad fan.
Kan det inte töa snart?!
Kanske lite dumt att fråga men har Du kollat hur tändkabeln ser ut? Om den är smågeggig av oljig smuts och sedan får lite (behövs inte mycket) fukt på sig tjuvjordar den gärna gnistan. Om inte annat är det ju enkelt att städa av med lacknafta/sprit och kolla om det blir någon skillnad.Att försöka starta Vespan i helmörkt rum med avlyft motorkåpa kan ju oxå visa om det finns tjuvjordning...
Mvh
Dag
Mvh
Dag
Ja du, Dag. Det här var verkligen roligt och lite pinsamt.
Jag tror faktiskt att det var tändkabels som var boven. Inte så att den var smutsig, men den var liksom för liten. Tänkte att jag lika gärna kan byta tändkabel, och när jag fick se hur en riktig ska se ut, så var det ganska uppenbart att den jag hade kom någon helt annan stans ifrån. Nu har jag bytt, och dessutom satt på de små gummitutorna som jag av någon anledning inte förstod skulle sitta på den yttre tändspolen. Det är lurigt att ta över söndermekade fordon när man inte vet hur de ser ut egentligen.
Men än så länge går Vespan och jag är glad! Tack för att du väckte mina tankar!
/pelle
Jag tror faktiskt att det var tändkabels som var boven. Inte så att den var smutsig, men den var liksom för liten. Tänkte att jag lika gärna kan byta tändkabel, och när jag fick se hur en riktig ska se ut, så var det ganska uppenbart att den jag hade kom någon helt annan stans ifrån. Nu har jag bytt, och dessutom satt på de små gummitutorna som jag av någon anledning inte förstod skulle sitta på den yttre tändspolen. Det är lurigt att ta över söndermekade fordon när man inte vet hur de ser ut egentligen.
Men än så länge går Vespan och jag är glad! Tack för att du väckte mina tankar!
/pelle