Blocket.....wow

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling

Blocket.....wow

Post by Bluesman »

Image

http://www.blocket.se/vi/12134385.htm?ca=23_11_s

Snyggt ....(finns ingen dreglande smajley..) /R

Edit...precis när jag skickade skapades en annan tråd i ärendet...den är tydligen utlagd lite överallt :D
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Kan väl kallas "custom". Själv tycker jag att den ser ut som junk.
Ska "ACME" vara franska "ACMA" tro? Eller "acme" som i höjdpunkt, kulmen, högsta grad?
Popolino - "den allra bästa versionen"???

/P
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Den är från indonesien, det är en kille som kränger i europa via eBay...

www.trimaran.nu
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

undrar vad den är byggd av? finns det karosser med sluttande bakparti som har nya varianten på kåpor och smalt motorfäste? styren har man ju sett på bild hur de tillverkas där nere. säkert en del oljefat och någon bajaj inblandat i karossen. vad är då från 1965?
Jag har inget mot att man bygger om, men att sälja det som en specifik årsmodell är inte bra, priset är däremot säkert rätt, det är garanterat många timmar nedlagt även om det inte faller mig i smaken

Federico
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Nä, det ska nog vara ACME... Ett fint företag.

Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Nä, det ska nog vara ACME... Ett fint företag.

Image
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Brukar inte ACME leverera sprängämnen & dyligt till inspelningar av Coyote & Roadrunner?
Image
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

stön jag blir så &%#¤ trött på alla månglare som kränger asiatiska felrenoveringar under falsk flagg. "MÅSTE SES" är ju ett hederligt annonsuttryck, vem av er köper scooters för 35 papp utan att titta på dom först?
Kan hitta oändligt många fel på den så jag avstår, suck.

Acme är ju som bekant ett firmanamn som finns med i många filmer från USA, oftast de tecknade, de levererar ALLT som en animerad filmskådis behöver!

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Patrik_ »

Faktum är att ACME är det enda roliga med denna annons, och på något vis det som känns hederligast av allt... : )

/Patrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Image

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Ja, Acme är ju en klassiker! När jag surfade runt efter "Acme" stötte jag på något som kanske kan intressera Federico:

http://www.acmesystems.it/?id=21

/ Fredrik
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Hasse Riska »

För tre veckor sedan fanns en likadan Vespa till salu på marknaden. Jag mejlade några gånger med säljaren Maido Kukk - en est bosatt i Sverige - för att få klarhet i denna bastard, som han påstod var en ACMA 150 årsm. -60. Han begärde 22.000 SEK för vespan som han ett par månader tidigare hade hämtat från Vietnam, där det lär finnas massor av liknande.
Min teori är att vespans märkliga chassi - en alldeles uppenbar blandras mellan den gamla typens chassi (fr.1957 bakåt!)med den vackrt böjda sidoprofillinjen börjande under framsadeln och ända ner till vespans bakändan och den nyare chassitypen (ingen förgasarlucka nedanför sadeln, centralmattan osv. - inte alls är någon halvtokig renoverares hantverk, utan det är tänkbart att ACMA-fabriken i Paris har planerat denna kaross någon tid innan tillverkningen av vespor upphörde i Frankrike 1962. Ev. kan det hända att Piaggio aldrig accepterade skapelsen. Efter 1962 har säkert någon köpt upp pressar och annan tillverkningsutrustning från ACMA-fabriken och kanske skeppat ut allt till den gamla franska kolonin Vietnam och där återupptagit en vissproduktion, i förhoppningen att Piaggios jurister inte skulle komma och fråga efter tillstånd så långt borta från Europa. Maido Kukk hade också hört att vietnameserna sålde (tillverkade?) massor av vespor åt ameriknarna under vietnamkrigets dagar.
Att sedan den nu aktuella vespamodellen har styrstång av rörtyp och lyktan nere på framskärmen tror jag bara är ett infall av de nuvarande tillverkarna i hopp om att kunna rida på en nostalgisk 50-tals modevåg!? Motorn verkar vara av PX-typ. Kanske från Indien?

Vad tror ni andra vespanördar om min teori?

HR
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Liknar en som min kollega köpte för någon månad sedan. Han var då helt lyrisk över sin nya vespa och jag förstår inte varför han plötsligt skulle sälja den nu om han fått den reggad, besiktigad och allt. Får väl snacka allvar med honom i morgon:wink:

mvh/HB
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
<br />För tre veckor sedan fanns en likadan Vespa till salu på marknaden. Jag mejlade några gånger med säljaren Maido Kukk - en est bosatt i Sverige - för att få klarhet i denna bastard, som han påstod var en ACMA 150 årsm. -60. Han begärde 22.000 SEK för vespan som han ett par månader tidigare hade hämtat från Vietnam, där det lär finnas massor av liknande.
Min teori är att vespans märkliga chassi - en alldeles uppenbar blandras mellan den gamla typens chassi (fr.1957 bakåt!)med den vackrt böjda sidoprofillinjen börjande under framsadeln och ända ner till vespans bakändan och den nyare chassitypen (ingen förgasarlucka nedanför sadeln, centralmattan osv. - inte alls är någon halvtokig renoverares hantverk, utan det är tänkbart att ACMA-fabriken i Paris har planerat denna kaross någon tid innan tillverkningen av vespor upphörde i Frankrike 1962. Ev. kan det hända att Piaggio aldrig accepterade skapelsen. Efter 1962 har säkert någon köpt upp pressar och annan tillverkningsutrustning från ACMA-fabriken och kanske skeppat ut allt till den gamla franska kolonin Vietnam och där återupptagit en vissproduktion, i förhoppningen att Piaggios jurister inte skulle komma och fråga efter tillstånd så långt borta från Europa. Maido Kukk hade också hört att vietnameserna sålde (tillverkade?) massor av vespor åt ameriknarna under vietnamkrigets dagar.
Att sedan den nu aktuella vespamodellen har styrstång av rörtyp och lyktan nere på framskärmen tror jag bara är ett infall av de nuvarande tillverkarna i hopp om att kunna rida på en nostalgisk 50-tals modevåg!? Motorn verkar vara av PX-typ. Kanske från Indien?

HR

Att ACMA gjorde udda blandmodeller vet vi men det är nog mer troligt att den är en egen skapelse av olika ramar och oljefat. det fanns tidigare en hemsida med bilder som visade hur vissa företag i den delena av asien "renoverde", d.v.s byggde om bajaer till 50-60 talare. kåpor som svetsades om, helt nytillverkade ramar m.m. det var inga pressverktyg med där, utan rent handarbete på någon bakgård. tyvärr är hemsidan borta

Federico
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Ja, och amerikanarna var aldrig på månen heller.
Här finns det en 49:a: http://www.vespaking.com/product_info.p ... ucts_id=94
/P

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
<br />För tre veckor sedan fanns en likadan Vespa till salu på marknaden. Jag mejlade några gånger med säljaren Maido Kukk - en est bosatt i Sverige - för att få klarhet i denna bastard, som han påstod var en ACMA 150 årsm. -60. Han begärde 22.000 SEK för vespan som han ett par månader tidigare hade hämtat från Vietnam, där det lär finnas massor av liknande.

HR
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Kolla på denna bild:
http://soulscooter.com/bilder/07_04_28_ ... 050566.htm

Här bygger Kin Lik ngt liknande av en Chetak.

/C
Post Reply