Det sliter mer på kopplingssidan eftersom ett tungt hjul agerar ryckutjämnare när du ökar varvet hastigt. Med ett lätt har du mindre tröghet att övervinna, vilket gör att varvet ökar snabbare, och då hänger inte kopplingen och lamellerna med riktigt, vilket bl a gör att lamellerna 'slår' i kopplingskorgens urfasningar. T ex trimmad PX200 + Cosa-koppling med PK-svänghjul uppvisar detta problem tydligt. Lamellerna blir skrot.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Testade med ett HP4 på en PX200 och visst känns det att motorn blir varv-villigare. Som svint1 skrev så slipper man att sätta fart på så mycket järnskrot när man varvar upp.
Jag har långt bak för mig att jag fick det till 0.5-1hk "besparing" lite beroende på hur man räknar.Det är inte mer effekt från cylindern men mindre lagrad energi i svänghjulet och dennna skillnad upplevs som bättre acceleration och "högre motoreffekt".
Toppfarten ska däremot vara oförändrad enligt fysikens alla lagar. Eftersom svänghjulets tyngd fungerar som ett mekaniskt lågpassfilter så kommer mindre vikt att göra att kopplingskorgen - som ju sitter fast i växellådan- får ta alla rycken från kolvslagen. Jämför om man försökte dreja med stenhjulet ersatt av en tunn stålskiva

I gengäld minskar lasten på högra vevaxeln med lättare svänghjul, så för dem som kör smallframe med originalvev är det kanske bra ändå.
mvh/HB<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej!
Jag kan hänga med på det där resonemanget om "effektbesparing", men hur jag än försöker kan jag aldrig begripa att det skulle slita mer på kopplingssidan än på svänghjulssidan? Och dessutom vara beroende av om man har originalvev eller inte? Hmmm, skumt...

Veven är ju en homogen grej som arbetar i ett stycke oavsett hur "öppnad" den är på ena sidan - eller tänker jag galet? Jag har racingvev på min Primavera (rejält öppnad), så det skulle isåfall innebära att belastningen på högra delen av veven blir ännu mindre med lättat svänghjul? Och ännu mycket mer på kopplingen? Fattar inget, men ska prova...
Tack för ditt svar, Henrik!
/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Första lagen om tvåtaktstrimning:
1: Snabb
2: Tillförlitlig
3: Billig
Välj -två- ovanstående egenskaper.