Allstyles scooters

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
stomper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Allstyles scooters

Post by stomper »

Jag beställde en sadel från en engelsk firma som heter Allstyles Scooters. Snabb frakt men fel sadel. Jag beställde en Corsa sportseat och fick en Super Corsa sportseat. Ok tänkte jag och kollade på deras sida igen för att se artikelnummer på sadeln. Då var plötsligt sadeln jag beställt borta. Min misstanke är att den var slutsåld och att dom skickade en annan sadel istället för att riskera att förlora ordern. Jag ringde dom och det var ok att jag skickade tillbaka den, dom saatt dom hade en rätt sadel undanlagd åt mig som dom skulle skicka direkt dom fick tillbaka den andra. Dom skulle stå för frakten så jag skickade den med "motagaren betalar". Några dagar senare ringde Schenker och s att dom inte ville lösa ut paketet för frakten var för dyr. efter mycket om och men så löste dom ut den och skulle skicka den nya sadeln dan efter. 3veckor gick och ingen sadel kom så vi ringde igen. Jodå... som jag trodde, dom hade inte skickat den än men lovade skicka den på måndagen. Efter 1 1/2 vecka hade den fortfarande inte kommit så nu ringde vi dom i tisdags och då sa dom att dom skickat den i fredags. Vi får väl se om den kommer denna gång. 2 månaders leverans, är inte det lite väl mycket? ;-) Vet iaf vart jag aldrig mer ska handla ifrån.
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Mmmmm! Ibland kan man få sig riktiga överaskningar,
när man öppnar paket.:(
Fortsättning? Berätta hur det gått!

// K
stomper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by stomper »

Jodå, den dök upp tillslut men inte corsa-sadeln som jag beställde utan en liknande Angilotti-sadel. Det får duga.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stomper</i>
<br />Jodå, den dök upp tillslut men inte corsa-sadeln som jag beställde utan en liknande Angilotti-sadel. Det får duga.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

super corsa är väl den stora "fyrkantiga" sadeln som passar bäst på en PX. men vad är skillnaden på corsa sadeln och ancillottisadeln för vespa? trodde de var lika men att corsan hade en text tryckt bakpå?

Federico
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stomper</i>
<br />Jodå, den dök upp tillslut men inte corsa-sadeln som jag beställde utan en liknande Angilotti-sadel. Det får duga.

super corsa är väl den stora "fyrkantiga" sadeln som passar bäst på en PX. men vad är skillnaden på corsa sadeln och ancillottisadeln för vespa? trodde de var lika men att corsan hade en text tryckt bakpå?

Federico

Om inte jag har fel är Corsan något kortare i bakändan och utan lås/tryckknapp.
Men det kanske finns olika varianter av de båda?

// K
Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

Helt sanslöst, fel sadel två gånger om. Du får ordna med butiksbesök...:)

mvh
Christer
stomper
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by stomper »

Ja, det stämmer. Corsan är lite rundare och har inte det fula fyrkantiga låset. Hmmm! Kompisens brorsa bor i Porthmouth, kanske ska skicka dit honom med ett yxskaft. ;-)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

För dem som undrar vad Ancillotti (som aldrig gjorde något till en Vespa) står för.
http://www.racinglambrettas.com/howthet ... rview.html
och värste konkurrenten:
http://www.motogori.it/lambretta.htm
/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />För dem som undrar vad Ancillotti (som aldrig gjorde något till en Vespa) står för.
http://www.racinglambrettas.com/howthet ... rview.html
och värste konkurrenten:
http://www.motogori.it/lambretta.htm
/P

de jag kallar ancillotti är de som liknar lambrettans ancillotti sadlar (de som guiliari tillverkade både till vespa och lambretta, alltså inte original ancillotti). till vespa smallframe heter de supercorsa och har inget lås baktill, precis som guiliarisadlarna till lambretta (slopebackmodellen).

den sadeln man köper idag är inte tillverkad av guiliari men är väldigt lik, egentligen en smallframesadel men efter modifiering av bakfästet passar de på en stor vespa.
se här på primavera133:s fina rally (tog mig friheten att kopiera från en annan tråd i forumet)

Image
och här en annan 80´s variant som är kantigare och fulare:
Image

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Image<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Klart seriös Primavera, t o m med radiator på skölden! :D Vet du något mer om den, prestanda och bästa ET eller liknande? Sorry för OT...

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Image<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Klart seriös Primavera, t o m med radiator på skölden! :D Vet du något mer om den, prestanda och bästa ET eller liknande? Sorry för OT...

/ Fredrik

en zirri H2O ser det ut att vara

Federico
Terraplane Blues

<br />en zirri H2O ser det ut att vara

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, det kanske hade varit något att sätta på sin Primmy? Här i Malmö har vi en kommunfinansierad dragstrip på 201 meter och på onsdagar är där allmän körning för bilar och mc. Tänkte faktiskt släpa dit Primaveran och få en tid för skojs skull. Blir säkert utskrattad, men det bjuder jag på... 8) (Allt under 15 sekunder och jag är nöjd!).

/ Fredrik
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Federico
Javisst är det ett sådant kit, Zirri 2100...
Precis samma som jag hade tidigare. Löjligt snabbt. 84km/h på ettan!
/C
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Javisst är det ett sådant kit, Zirri 2100...
Precis samma som jag hade tidigare. Löjligt snabbt. 84km/h på ettan!
/C<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Oj, det där låter ju kul! :) Kan man inte lösa vattenkylningen på ett litet smidigare sätt än på bilden? Vad krävs mer för att nå dessa trevliga prestanda? Är det reeds, brytarlöst, rakskurna drev och bauta-förgasare som gäller?

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Nu får ni snart övergå till trimmningssidan! Det där låter inte mera speciellt orginalrenoveringsnördigt och patinadyrkande... :wink:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Nu får ni snart övergå till trimmningssidan! Det där låter inte mera speciellt orginalrenoveringsnördigt och patinadyrkande... :wink:

Renovera en pärla heter topicen som ligger under teknik och <u>TRIM.</u>

har man en sportig sadel så kan man ju föjla upp med en sportig motor!:wink:

Federico

ps.
vespaco; det är bra att ha dig som motpol här i forumet när trimning och ombyggnationer drar iväg för mycket. kul att köra fort, men är det snyggt med en 34mm fugge som hänger ut en halvmeter på sidan? kanske häftigt?
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Nu får ni snart övergå till trimmningssidan! Det där låter inte mera speciellt orginalrenoveringsnördigt och patinadyrkande... :wink:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Oj, forumspolisen....stick, grabbar! :D Trimmet är bara trevligt, men vad som stör mig är att han har målat över originallacken! :wink:

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Nu får ni snart övergå till trimmningssidan! Det där låter inte mera speciellt orginalrenoveringsnördigt och patinadyrkande... :wink:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Oj, forumspolisen....stick, grabbar! :D Trimmet är bara trevligt, men vad som stör mig är att han har målat över originallacken! :wink:

/ Fredrik

det är originallacken!

Federico
Terraplane Blues

<br />det är originallacken!

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Sant? Är sjuttiotalet inblandat tror jag dig... :wink:

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />det är originallacken!

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Sant? Är sjuttiotalet inblandat tror jag dig... :wink:

/ Fredrik

de började ju med riktigt flippade färger redan 68/69. de bästa åren, eller vad säger du terra?

Federico
Terraplane Blues

<br />de började ju med riktigt flippade färger redan 68/69. de bästa åren, eller vad säger du terra?

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hmmm... Ja, om vi även tar med 1967 är jag beredd att hålla med dig. Det året hände det mycket nydanande på alla plan, för att eskalera 1968 och sedan nå kulmen 1969. Fast den spygröna Primmyn måste bara vara sjuttiotal :wink:. Men visst, 1969 är nog det bästa och färggrannaste året trotsallt:

<center>Image</center>

/ Fredrik
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Kan det vara "Chockgrön" Färg 302, original på Primavera 1967?

Image

/P
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Kan det vara "Chockgrön" Färg 302, original på Primavera 1967?

http://img444.imageshack.us/img444/1413/bild17ia7.jpg

/P<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jisses, fanns den kulören på Vespor så tidigt som 1967? Annars är kulören tidstypiskt för 1973/74 om man sneglar på bilvärlden, t ex Saab 95/96 eller VW 1302/3. Togs dessa Primaveror in till Sverige överhuvudtaget? Har aldrig sett någon sådan iallafall.

/ Fredrik
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Äppelgrön ju!

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Absolut. Fram-King och Como har nog hittat på egna namn.
Namnet "Chockgrön" och färgnummer 302 kommer från Fram-Kings färgtabell.

/P

quote]<i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>

Äppelgrön ju!

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
[/quote]
Post Reply