GTR-trim

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
janix
Entusiast
Entusiast

GTR-trim

Post by janix »

Hej!
Hur är trimpotentialen på en vespa GTR,någon som trimmat kan väl ge mig lite goda råd och tips för gatu-trimmning.:)

/Janne
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Jag körde min GTR med ett Olympia-trim på 177cc. Det motsvaras väl ungefär av DR177. Vespan gjorde 115 på topp och gick riktigt bra. Vred fram tändningen cirka 2 grader. Jag portade inte något och körde med en 24/24 förgasare med standard PX200 munstycke.

Trim sliter ganska bra på växellådan så jag fick byta växelkors relativt ofta.

mvh/HB
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Tack för tipset Henrik,sliter det så pass hårt på växelkorset är det kanske bättre att ge den ett lättrim och använda orginalcylinder och orginalförgasare.
Såg på mektips att Niklas hade ett stegvis trim på XP 125(GTr)jag kan kanske använda det till en lättare trimning av min GTr,eller vad tror du?:wink:

/Janne
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hur fort går den nu då?
Att planan toppen och bredda avgasporten är ju enkla ingrepp så man kan ju börja försiktigt.

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Tack för tipset Henrik,sliter det så pass hårt på växelkorset är det kanske bättre att ge den ett lättrim och använda orginalcylinder och orginalförgasare.
Såg på mektips att Niklas hade ett stegvis trim på XP 125(GTr)jag kan kanske använda det till en lättare trimning av min GTr,eller vad tror du?:wink:

/Janne

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Den gör ca:80-85km,man kan ju som du säger planan toppen och bredda avgasporten och bygga på med en lämplig effektljuddämpare,kan en "Sito Plus" 125cc passa till en vespa GTr?
Mvh/Janne
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

80-85 låter i underkant för en 125gtr, 90 borde den göra i ala fall så förgasarrengöring (inkl luftfilter) + justering av tändningen är kanske en första åtgärd.

Sito plus passar finfint på GTR men se till (som du skriver) att du får varianten som passar på PX125 och inte på PX200. Om du inte gillar det lite knattriga Sito-ljudet så är även en standard PX125 ljuddämpare mycket bättre än originalet på GTR. Jag körde min 177cc GTR med standard PX125 dämpare och det fungerade bra.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Den gör ca:80-85km,man kan ju som du säger planan toppen och bredda avgasporten och bygga på med en lämplig effektljuddämpare,kan en "Sito Plus" 125cc passa till en vespa GTr?
Mvh/Janne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

OK,jag gör som du föreslår så får jag se om det blir bättre fart på den.
Det är ganska bra drag i den på 1-2-3:an men i 4:an händer inte så mycket,det sitter 160-BE3-102 huvudmunstycke 48 lågfart verkar det rätt bestyckat?

/Janne
Post Reply