Tips kring Lambretta

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
lzon
Nybörjare
Nybörjare

Tips kring Lambretta

Post by lzon »

Hejsan,
Tyvärr hittar jag ingen passande avdelning här i formuet för allmänna scooterfrågor, så det får bli i denna (Hoppas ingen skjuter ut sig allt för mycket ;)

Jo, jag alltid haft en förkärlek till scootrar och nu är jag på G att köpa mig en. Jag kikar lite på Lambrettor. Är det bra tro!?
Jag har några frågor som nån kanske kan svara mig på?

1. Lambrettor sägs behöva mer meck än Vespor. Stämmer det?

2. En Lambretta från 50- 60-talet intresserar mig. Är de generellt bra maskiner eller gjorde Lambretta bättre maskiner något annat årtionde?

3. Något speciellt man bör kika på när man köper en 50- 60-tals Lambretta?

4. Jag är tänkt mig en scooter mellan ungefär 125-175cc. Hur kraftfulla är de egentligen (original alltså)? Vad är marchfarten med och utan passagerare? Orkar de t.ex. två fullvuxna personer + lite weekendpackning?

<b>** Edit (ny fråga)</b>
5. Det är ju självklart individuellt hur mycket pengar man lägger på sin scooter. Men hur mycket pengar räknar ni med att ni lägger i service och reperation på era pärlor under 1 år?

Tack på förhand!
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Skoj att du är sugen på Lambretta!

1. Lambrettan innehåller väldigt många fler komponenter än en vespa men om man underhåller/renoverar den väl så håller den lika bra som en Vespa, ofta är problemet att folk inte meckar korrekt...
En vanlig svag punkt är dock tändsystemet men på senare modeller (Li/SX/TV/DL/GP) kan man byta till underhållsfrittt elektroniskt tändsystem.

2. Modellerna från tidigt/mitten av 50-talet skiljer sig stort från 'modernare' Li-serien. Ingen av Lambrettans modeller är direkt dåliga men personligen gillar jag helt klart serie 3 bäst!

3. Bäst är att hitta en helt oskruvad och så lite sliten som möjligt och fixa den själv eller lämna in den till renovering hos någon rekordelig firma (finns tre i Sverige...). Kolla också att den inte är krockad. De flesta problem vi har haft med våra lambrettor har orsakats av tidigare felaktiga reparationer (försök till reparationer)..

4. Kolla Eriks mecktips på SSK's hemsida eller http://homepages.force9.net/bowden/index.html/
TV175 orkar garanterat två personer och semesterpackning!

<b>** Edit (nytt svar)</b>
5. Detta är helt beroende på i vilket skick din kommande Lambretta är i, om den är i toppskick skall du klara dig under tusenlappen i service och däck om du lämnar in den för detta. Reparationer är alltifrån 0:- och uppåt men jämfört med motorcykel är Lambretta bra mycket billigare att äga! En otrimmad Lambretta i mekaniskt toppskick håller mycket bra och skall inte vara dyr att äga, men oftast är Lambrettorna inte i mekaniskt toppskick p.g.a. tidigare klåfingriga ägare eller att man helt enkelt har hoppat över att göra korrekta servicar och reparationer i tid.

VH,
Calle - Lambretta Club Malmö http://lambrettaclub.mille.nu/index.asp
lzon
Nybörjare
Nybörjare

Post by lzon »

Finns det nån site där man kan läsa om t.ex. modellerna TV, Li och SX och på så sätt få veta skillnaderna mellan modellerna? Det verkar som om det är de modellerna som intresserar mig.

Eller är det nån som vet några konkreta modellskillnader (I första hand inte utseendet. Utan teknik, motor-, växellåda- och chassiuppbyggnad, standardutrustning etc är jag intresserad av att få veta skillnaderna)?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Ramen är i princip densamma på dessa modeller, Li har inte framdämpare, batteri och tändningslås, annars är det mest utseende och prestanda som skiljer.

Kolla på fakta om modellerna här: (och som sagt på SSK's hemsida)
http://www.scooterhelp.com/serial/lam.s ... mbers.html
http://www.lambretta.it/modelli.html

Du kan alltid ringa någon av oss i Lambretta Club Malmö om du vill diskutera Lambretta - sänd ett e-postmeddelande och du får telefonnummer.

VH/Calle
lzon
Nybörjare
Nybörjare

Post by lzon »

Tack för infon och länkarna Calle!

Okej, då verkar TV vara lite mer modernare än Li. Vilken har mer prestanda då? TV misstänker jag!?

Tyvärr hittar jag ingen sida här på SSK med modellinfo. Jag har iofs hittat lite detaljer här i forumet.
lzon
Nybörjare
Nybörjare

Post by lzon »

Hej alla!
Jag läser o begrundar om scootrar här på forumet och övriga webben :)

På forum är det mycket meckar-frågor hit o dit. Jag har inte tummen mitt i handen och är van från tonåret att mecka moppe-motorer (Främst Puch, Victoria och Sachs).
Jag misstänker att scooter-motorer, oavsett om det är Vespa eller Lambretta, är i grunden uppbyggda på samma sätt som viken tvåtaktare som helst? Alltså i relativt enkla motorer!?
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hej!
Jo dom är enkla men eftersom dom är hopbyggda med hela drivlinan så är dom lite annorlunda i alla fall.
Vespa (som jag kan bäst) är lite speciella eftersom dom är slidmatade och har kugghjul som primärväxel , inga kjedjor eller remmar. Nja dom är annorlunda om man jämför med Sach, till att börja med så är V50 motorn i grund och botten en 125:a!
En sak är dock säker har man kunskap om Sach så fixar men en Vespa eller en Lambretta utan problem.:D

Lycka till!

//Leif
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by n u l l »

Nu blev jag nyfiken, när du säger att V50 är från början en 125'a, gissar jag att det är en nertrimmad Primavera, är gissningen rätt?
Om det är så, vad skiljer motorerna åt?

Bella R200 -55
Bella R204 -60
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lzon</i>
<br />Tack för infon och länkarna Calle!

Okej, då verkar TV vara lite mer modernare än Li. Vilken har mer prestanda då? TV misstänker jag!?

Tyvärr hittar jag ingen sida här på SSK med modellinfo. Jag har iofs hittat lite detaljer här i forumet.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
TV har bättre prestanda än Li och SX har bättre än TV...

Om man är medlem i SSK och loggar in på sidan så kommer man åt mektipsen, klicka på eriks mektips - lilla lambrettatabellen - här finns tabellen.

VH/Calle
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lzon</i>
<br />Hej alla!
Jag läser o begrundar om scootrar här på forumet och övriga webben :)

På forum är det mycket meckar-frågor hit o dit. Jag har inte tummen mitt i handen och är van från tonåret att mecka moppe-motorer (Främst Puch, Victoria och Sachs).
Jag misstänker att scooter-motorer, oavsett om det är Vespa eller Lambretta, är i grunden uppbyggda på samma sätt som viken tvåtaktare som helst? Alltså i relativt enkla motorer!?

Lambrettans uppbyggnad är i och för sig inte jättekomplicerad (men så tyckar men väl om allt man kan??) men lite klurigare än en mopedmotor är den allt, dock finns det nu en suveränt bra verkstadshandbok till Lambretta som verkligen tar upp ALLT man kan tänkas behöva skruva med. http://www.gritclean.co.uk/website/63.html
/C
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by n u l l</i>
<br />Nu blev jag nyfiken, när du säger att V50 är från början en 125'a, gissar jag att det är en nertrimmad Primavera, är gissningen rätt?
Om det är så, vad skiljer motorerna åt?
Primavera och Vespa50 har samma motorblock så när som på portningen av insuget.
Vad som skiljer är:
Vevparti (portning och slaglängd).
Cylle (naturligtvis).
Insug och gasare.
Utväxling.
Växellåda (på dom svenska, utländska fyraväxlade V50 har samma växellåda som PV).
Tändsystem och svänghjul (dock passar PV på V50 och vice versa).
Däckstorlek och bromstrumma (i Sverige).

F.Ö. kom Vespa 50 före Vespa 125 som den hette innan Primavera...
/Calle
Havsbris
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Havsbris »

Kul att det disskuteras lite Lambretta på forumet. Lambretta har haft ett rykte om sig att kräva mycket mekning och underhåll för att de skall fungera och tar man scootern till träffen så får man vara glad om man kommer fram över huvud taget.

Detta kan vara gårdagens verklighet. Men tack vare det stora intresset runtom i Europa för Lambrettan samt internet går det sedan ett antal år tillbaka att få tag på bra reservdelar, tillbehör samt nyframtagna produkter som förbättrar prestanda, pålitlighet och underhålls behovet. Det elektroniska tändsystemet som Calle skrev om är ett. Nu finns det tom med variabel tändning. En annan otroligt bra sak är de nytillverkade Mugello cylindrarna. En cylinder i aluminium och nickasilfoder, hur f*n nu det stavas. Har själv aldrig lyckats nypa ngn sådan slags cylinder. Däremot har förgasaren varit så felinställd att jag fått hål i kolven. Men cylindern klarade av det.

Idag finns det tom en firma i sthlm, Casa Lambretta Scandinavia, som ägnar sig enbart åt Lambrettor och de har en hel del delar hemma i lager om det behövs. De tar också emot en del arbeten om det skulle vara så.

Mitt förslag. Köp en lambretta och ut på vägarna. Den som gör det lär inte ångra sig. /Jonathan
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by n u l l »

Tack calle för det kompletta svaret, du är en klippa. =)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Detta kan vara gårdagens verklighet, säger du Jonathan.

Jag har funderat lite över det här med Lambrettans påstådda bristande tillförlitlighet. För det stämmer inte! Jag kör Lambretta nu, och jag körde Lambretta på 60-talet när våra maskiner var nya.

Från 1966 och några år framåt körde jag en TV175 1964 massor av mil i Sverige och runt halva Europa och den bara gick och gick, missade aldrig en tändning. Och jag mekade aldrig någonsin med den.

Så, sanningen är troligen den som Calle säger, att den bristande tillförlitligheten inte beror på Lambrettans kvalitet och konstruktion utan på alltför entusiastiska och okunniga mekare.

Lambretta regerar
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
lzon
Nybörjare
Nybörjare

Post by lzon »

Hej i vårsolen 8) !

Tiden har sin gång... och ibland en för snabb gång.
Jag har nu länge och väl letat efter en TV 175, men tyvärr utan köpresultat. Förra sommaren fann jag en, men då var jag för seg att slå till så att säljaren hann sälja den (mitt fel).
Nu i helgen fann jag en, ringde direkt men någon hade tyvärr varit snabbare så scootern var redan såld :evil:!

Jag har nu funnit en i Norge. Men eftersom jag är "ny" Lammy-diggare är jag osäker på om jag gör ett bra köp, om det är ett bra objekt.
Så nu undrar jag om någon kunnig har lust med lite äventyr och följa med till Norge över en dag :) ?

Häls Andreas, Göteborg
andreas.larsson@dof.se
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ciao!

Återuppväcker tråden då jag i mitt sökande efter en scooter att puttra runt i umbrien på under mitt boende i Italien har hittat en 125 DL i ok skick.

Frågan är hur mkt man bör lägga på en sådan, och om modellen i sig är ansedd som tillförlitlig..? Tänker speciellt på Mambas som väl är en 200 DL?

Vidare, i hur pass stor utsträckning är de samma scooter som 200-modellen? Är det endast cylinder, kolv och förgasare som skiljer, eller skiljer även ram, motorblock etc?

Vh

/.vic
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

125DL är en underbar maskin!
Motorblocket, cyllen och växellåda är annan än 200.
Men på med ett Mugello bolt on och du får en bra brukshoj.

Tillförlitlig - se tidigare svar; med rätt underhåll kan du köra en 125DL tills du blir pensionär.

/C
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Tack för svaret, Calle!

Får kanske bli en sån; lite trim så puttrar den väl på bra. Enl Marcello rekommenderades även uppgradering av fuggen och blåset, men att växellådan antagligen är lågväxlad jfrt med 200:an gör ju inte så mkt eftersom hastigheterna i Italien är lägre och motorvägen förbjuden under 250cc...

Frågan är om jag kommer bli pensionär alls...? :P
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Mugellon är konstruerad så att den skall fungera fint med originalgasare så det kan ju vara ngt att börja med.. ;)

Att växlingen är låg är egentligen bra för mugello som är ganska högvarvig!

Oj, så det är 250cc på Autostradan nu...på min tid var det 125cc.

Sorry, menade pensionärsålder ;)

/C
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Calle: Vet du var hittar man en serie 3-Lambretta som INTE är tokfixad, men som inte heller är i riktigt dåligt skick? Är sugen på att ta mig an en sådan.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Tror till och med det gäller på större SS - "strade statale" står det för, väl?

Vet att det finns en skylt utanför Terni vid påfart till den, förvisso tvåfiliga, landsvägen, kan det vara E45?, där det står 250cc...

Sket jag fullständigt i i o f sig i somras, och åkte glatt Terni <-> Viterbo på min SS :D
Post Reply