Titthålsgummi Svänghjul
-
- Lärling
Titthålsgummi Svänghjul
Är det illa att köra utan gummi i titthålet på svänghjulet? Jag kan inte hitta något som passar. Alla är för små. Törs man köra utan eller?
Du kan väl försöka lägga över en bit silvertejp annars, tills att du hittar en gummiplupp? Fukt eller skit in där låter som att be om problem. Även om det är soligt och inte regnar, är det ofta mycket fukt i luften under vår- och sommarkvällar när man kör. Jag ska se om jag har någon liggande du kan få annars. Till smallframe, va? Kollar i helgen!
/ Fredrik
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej Fredrik!
Hittar du flera gummiploppar kan du skicka en till mig också och min Primavera.
/Janne<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej!
Jag ska kolla vad jag har liggandes. Kanske bara någon/några ny(a), men säkert några begagnade. Återkommer!
(Hmmm, man kanske skulle öppna en reservdelsbutik?)
/ Fredrik
<br />Hej Fredrik!
Hittar du flera gummiploppar kan du skicka en till mig också och min Primavera.
/Janne<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej!
Jag ska kolla vad jag har liggandes. Kanske bara någon/några ny(a), men säkert några begagnade. Återkommer!
(Hmmm, man kanske skulle öppna en reservdelsbutik?)

/ Fredrik
Jag tror inte det är samma som till V50 (om det är till primaveran), men väl samma som till P125 m fl (med brytartändning alltså), har verkligen inte EM den, även om den inte är upplagd i webshoppen? SIP har http://ww3.sip-scootershop.com/pages/de ... p?ID=13632, eller är den också för liten?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Jag tror inte det är samma som till V50 (om det är till primaveran), men väl samma som till P125 m fl (med brytartändning alltså), har verkligen inte EM den, även om den inte är upplagd i webshoppen? SIP har http://ww3.sip-scootershop.com/pages/de ... p?ID=13632, eller är den också för liten?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jaså, jag hade för mig att det var samma? Kan vara möjligt att jag har ändå. Kollar till helgen...
/ Fredrik
<br />Jag tror inte det är samma som till V50 (om det är till primaveran), men väl samma som till P125 m fl (med brytartändning alltså), har verkligen inte EM den, även om den inte är upplagd i webshoppen? SIP har http://ww3.sip-scootershop.com/pages/de ... p?ID=13632, eller är den också för liten?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jaså, jag hade för mig att det var samma? Kan vara möjligt att jag har ändå. Kollar till helgen...
/ Fredrik
-
- Lärling
Verkligen schysst Terraplane Blues. Det är dock ingen större brådis att få tag på ett. Har precis fått allt att fungera och har inte besiktat eller försäkrat den än. Men har du ett som passar så spar det ju en massa krångel.
bufflig: Fick hem precis det gummit från sip igår och det var också för litet...
bufflig: Fick hem precis det gummit från sip igår och det var också för litet...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ajdå, det finns ytterligare en storlek alltså. Vad är det för mått på ditt svänghjulshål?
Ajdå, det finns ytterligare en storlek alltså. Vad är det för mått på ditt svänghjulshål?
-
- Lärling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Skulle ha mätt det när jag var i garaget ikväll. Ska bort imorgon men gör det när jag kommer hem efter helgen...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Är det ett svänghjul till V50 eller Primavera? Kolla den här tråden, där jag vägde och mätte svänghjul till de båda. Visst ser Primmysvänghjulet ut att ha ett hål som är smalare och mer avlångt?
http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1461
/ Fredrik
<br />Skulle ha mätt det när jag var i garaget ikväll. Ska bort imorgon men gör det när jag kommer hem efter helgen...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Är det ett svänghjul till V50 eller Primavera? Kolla den här tråden, där jag vägde och mätte svänghjul till de båda. Visst ser Primmysvänghjulet ut att ha ett hål som är smalare och mer avlångt?
http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1461
/ Fredrik
-
- Administrator
En anledning till att faktiskt sätta dit gummipluggen är att svänghjulet är balanserat för att ha den där, dvs mindre vibrationer med plugg = lagrena håller lite längre.
/JM
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."
Philip K. Dick (1928-1982)
/JM
-
- Lärling
<br />Mätte upp ca 43,5 mm rakt över. Det är ju rundat så det är ju svårt att säga exakt, men där någonstans ligger det...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">OK. Ni får ursäkta, men jag har tyvärr inte hunnit kolla idag som jag egentligen skulle, så det får dröja till någon gång i veckan. Bra att du mätte, så att jag kan jämföra med min Primavera.
/ Fredrik
<br />Mätte upp ca 43,5 mm rakt över. Det är ju rundat så det är ju svårt att säga exakt, men där någonstans ligger det...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">OK. Ni får ursäkta, men jag har tyvärr inte hunnit kolla idag som jag egentligen skulle, så det får dröja till någon gång i veckan. Bra att du mätte, så att jag kan jämföra med min Primavera.
/ Fredrik
-
- Lärling
Jag har ingen brådska. Men hittar du ett så kan jag gärna köpa det av dig. Måste försäkra och besikta den innan jag kan börja köra längre turer ändå. Tyvärr så upptäckte jag att blinkerserna är glappa. Beroende hur man håller styret så blinkar den bara vid vissa lägen. Tror inte besiktningsgubben släpper igenom det...
-
- Lärling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by primavera133</i>
<br />En anledning till att faktiskt sätta dit gummipluggen är att svänghjulet är balanserat för att ha den där, dvs mindre vibrationer med plugg = lagrena håller lite längre.
/JM
Jag har inte tänkt på detta, Vad väger ett gummi?
C
<br />En anledning till att faktiskt sätta dit gummipluggen är att svänghjulet är balanserat för att ha den där, dvs mindre vibrationer med plugg = lagrena håller lite längre.
/JM
Jag har inte tänkt på detta, Vad väger ett gummi?
C
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />densiteten 1-2, volym c:a 2 cm3 ger max c:a 4 gram, placerat på halva radien. Räcker för att ge märkbar obalans?
Totala massan vev & svänghjul är väl 5-6 kg?:?:
med tanke på de där småbitarna man sätter på bildäck så kan det väl vara möjligt?
C
<br />densiteten 1-2, volym c:a 2 cm3 ger max c:a 4 gram, placerat på halva radien. Räcker för att ge märkbar obalans?
med tanke på de där småbitarna man sätter på bildäck så kan det väl vara möjligt?
C
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
C
jo det är sant & ett bilhjul varvar runt 1'000 rpm vid 110kph.
Ett avbrutet fläktblad borde vara likvärdigt, hur förändrar det balansen?:)
edit: 0m man har en "öppnad" vev borde skillnaden bli avsevärt större än om man kör utan gummiplupp...
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
C
jo det är sant & ett bilhjul varvar runt 1'000 rpm vid 110kph.
Ett avbrutet fläktblad borde vara likvärdigt, hur förändrar det balansen?:)
edit: 0m man har en "öppnad" vev borde skillnaden bli avsevärt större än om man kör utan gummiplupp...

-
- Administrator
Jag tror inte det spelar jättestor roll men det är nog inte försumbart. Körstilen påverkar dock säkerligen lagrenas livslängd betydligt mer.
/JM
/JM
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Har du hittat några gummiploppar till ett Primaverasvänghjul ännu?
Mvh Janne<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej, jag har tyvärr inte haft tid att leta än p g a annat som kommit emellan. Ska bort till mitt mekställe idag och kolla.
/ Fredrik
<br />Har du hittat några gummiploppar till ett Primaverasvänghjul ännu?
Mvh Janne<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej, jag har tyvärr inte haft tid att leta än p g a annat som kommit emellan. Ska bort till mitt mekställe idag och kolla.
/ Fredrik