köpråd?! aktiv körning, gammal och vass?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

köpråd?! aktiv körning, gammal och vass?

Post by subitus »

Hej allihopa, vet ej var jag skall ställa denna fråga
(lite udda kanske?)

Jag är sugen på italiensk tvåtakts-charm men har lite svårt att greppa alla
modeller ni pratar om smallframe eller inte osv...

Jag söker vespa med stor trimmpotential och veteranlook.
<b>Finns det någon modell som är att föredra om man söker "aktiv körning"?</b>
Vill ha en maskin att plocka ut och rasta i stan då och då...


Ahh.. jag känner redan nu när jag skriver hur det börjar lukta dyrt och att man skulle tänkt på detta i höstas, jag hoppas ni fattar vad jag söker...:cry:

Har redan tröttnat på min gsxr750 som jag köpte i januari,
talanglös hoj att glassa omkring i solen med...
knäckt rygg och inget ös under 100km/h.:cry:

Tror en potent vespa passat mig bättre...

mvh Johannes // Göteborg
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Oj, blir svårt att hitta en passande scootermodell om du inte är nöjd med flåset i en GSX-R... (förstår dock vad du menar med dess "talanglöshet").

Egentligen kan jag bara tala för just smallframes (småramar), då det är dessa jag uteslutande har haft. Av smallframe-familjen är det väl egentligen bara Primavera 125, Primavera ET3 och PK 125 som är intressant för din del. Se alla modeller här:

http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... models.htm

Primavera 125/ET3 är en liten rolig sak. Varvvilliga, små ettriga tvåhjulingar med gokartkänsla. Fanns med 4,5 eller 5,5 hk motor, går lätt att trimma till ungefär dubbel effekt, utan att det kostar skjortan. Det vanligaste är väl att man slänger på ett Polini eller Malossi 133-kit, racevev och en saftigare förgasare samt effektljuddämpare. En begagnad Primavera kostar mellan ca 6-10000 och ovan nämnda trim ca 3-5000 kr beroende på utförande, om man gör arbetet själv.

Så här ser förresten min Primavera från -71 ut:

http://www.scooterklubben.com/forum/top ... IC_ID=1415

PS. Varför inte köpa en Aprilia RS 250 om du är ute efter italiensk tvåtakts-charm? Nog den roligaste hojen pengar kan köpa... DS.

/ Fredrik
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Rekommenderar en Vespa P/PX, 125/150/200 cc. Öändliga trimmöjligheter och klassiskt stuk.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Popolino</i>
<br />Rekommenderar en Vespa P/PX, 125/150/200 cc. Öändliga trimmöjligheter och klassiskt stuk.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
håller med, den klarar motorvägsfart, och går att köra långturer med i behaglig hastighet även med passagerare.:):D:):D
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Sun 13 Aug 2006, 00:09
Location: Västerås

Post by Edward »

Kan också rekommendera p-serien. Har en trimmad p200 som är riktigt rolig att köra. Lagom klassiskt stuk på den. Men klassisk stuk är ju en definitionsfråga. Fanns för övrigt ett reportage i senaste scooteristen hur man kunde få än mer klassiskt stuk på sin p-modell.
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

60´s-look med 200cc i orginal får du om du köper en
Vespa Rally 200. Gjordes mellan 1972-77 tror jag.
Prestand och stil i samma paket. En riktigt fet beauty,
om du frågar mig.
// K
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Du sier du vil ha "aktiv kjøring".

Da mener jeg at det er smallframe som er sorten for deg!
En mye mindre og lettere scooter.

En Primavera 125 ET3 med riktig trimming, vil være ustyrtelig morsom å frese rundt på i byen!

Jeg har selv en 1960 Touring med trimmet P2-motor på nesten 20hk, men min lille V50S er lettere å håndtere i byen...

Sjekk ut www.smallframes.com så kan du lese litt om de forkskjellige smallframe'ene!:wink:

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Hej igen allihopa.... lite små stressad så...
Vill börja med att TACKA SÅ MYCKET! för alla era svar.:x

Ett par snabb frågor

*Är "180 rally" en smalframe?

*Vilken modell är den mintgröna/turkosa på filmklippet?
(malossi 180cc borde ju vara en trimcylinder till någon smallframemotor)

*Den "mintgröna" i klippet är ju enligt min lekmannamässiga uppfattning uppskrämmd!?:wink: Min fråga blir då följande är det
total ombyggnatinon som gäller för att få liknande gasrespons?

*har sett en bild tagen snett från vänster på en silvergrå nyare 70-80talare med riktig racekostym på, michelin med vit text på däcken och inslag av orange någonstans på chassiet.
Hittar den ej igen! Någon som har en länk?:cry:
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Scheisse.... glömde ju klippet jag tjötade om.... (dålig kvalite tyvärr)

http://www.youtube.com/watch?v=ZDUJMPcR ... ed&search=
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Wed 12 Apr 2006, 15:16
Location: Sweden

Post by Patrik_ »

Rally 180 är en largeframe

Den mintgröna är en smallframe.

/Patrik
Post Reply