Parkeringsljus

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
analoghman
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Wed 02 May 2007, 20:14
Location: Linköping

Parkeringsljus

Post by analoghman »

Hallå!
Jag har just blivit ägare till min andra Vespa. Jag har knattrat runt på en GTR -71 i några år nu, nykomlingen är en Rally 180 -70. GTR:en har skämt bort mig med många problemfria mil, men Rallyn har visat sig innebära en hel del meckande.

Jag har lyckats få fason på det mesta nu, men det finns en hel del kvar att göra. Bland annat saknas insatsen för parkeringsljuset. Den lilla lampan gör ju varken till eller från för världen, men då besiktningen närmar sig kanske jag borde ordna den ändå?

Elmeckande är ingen favorit för min del, slipper helst ge mig in i råttboet alltså. Vet någon vad besiktningsmannen/kvinnan har att säga om saknade parkeringsljus?

Tack för ett toppenforum! Jag har tjuvläst ett tag nu...

/Anders

AnalogH
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

har besiktigat min P2 drygt 20 ggr, dom har aldrig visat nåt intresse för den:)
parklampan alltså..:D
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Jag har aldrig varit med om att besiktningen har ens tittat på parkeringsljusen.

Fast jag måste samtidigt påpeka att den generella rädslan för elsystem är överdriven... Med en billig elmätare och ett kopplinsschema (scooterhelp) avhjälps troligen problemet på några minuter. Mät ström och jord vid lampan och om det inte finns spänning där så mät vid ljusomkopplaren. Troligen vet du redan efter det var problemet finns och då är det bara att fixa koppling (som kan ha lossnat/ärgat) eller i värsta fall byta en kabel.

www.trimaran.nu
analoghman
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Wed 02 May 2007, 20:14
Location: Linköping

Post by analoghman »

Tack för tipsen!
Nu kan jag känna mig lugn vid besiktningen, i alla fall på den punkten...

Vi får se om jag tar tag i parkeringsljuset. I dagsläget finns inte ens insatsen kvar, och jag hittade inte en ny sådan på EM vid en snabbkoll. Som sagt finns det mycket annat att göra på Rallyn innan jag kan börja pilla med detaljerna.

/Anders
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Jag har aldrig haft något parkeringsljus. Finns det någon lag på att man ska ha det?
Vespresso
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 21
Joined: Wed 17 Jan 2007, 20:14
Location: Sweden

Post by Vespresso »

Parkeringsljus hade man i Italien för att gatlampor och trottoarer inte var så vanligt på 50, 60-talet.
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Bl.a Rally med batteri gjordes ju så för att kunna ha parkeringsbelysning utan motorn igång. Detta beroende på amerikanska krav. Så är (innan jag kopplade om den nyligen) det på min Rally 200-75, alltså inte bara på 50 & 60-talet.

// Bobo
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Icke blott amerikanska krav, Bobo. Även i England krävdes det att scootrar skulle kunna ha ljus på även med avstängd motor. Därav batterier och parkeringsljus.
/jens
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Icke blott amerikanska krav, Bobo. Även i England krävdes det att scootrar skulle kunna ha ljus på även med avstängd motor. Därav batterier och parkeringsljus.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Okey, flera länder alltså, hade för mej att den kopplingen brukar kallas "amerikamodellen", har hört/läst det ngnstans i samband med Rally'n.

// Bobo
Post Reply