man ska aldrig slänga något...

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

man ska aldrig slänga något...

Post by Federico »

hittade några bilder från siten racinglambrettas.

text från sidan:

Pictures From Italian Scrap yard of the 80s
These are pictures taken in the late 80s in an Italian scrap yard by Frans Hollander. Mountains on engines, new Special horn covers thrown away, if you were looking for a 200 engine you just had to go to the nearest. Just like today.

Image
Image
Image

Federico
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

En liten kyrkogård till:
Någon som känner igen skyltarna? Asien?
/P

Image
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Ser helt klart ut som indonesiska!

B står för Jakarta...

Men är det verkligen en kyrkogård? Ser ut som utanför en vespaverkstad ;)

/C
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Här är några scootrar som sett bättre dagar och verkar
vara klara för kyrkogården. Så skulle nog inte vara fallet
om de var i Sverige, de skulle tas om hand. Denna bild togs
i Goa Indien, en natt när vi var ute och irrade runt i en by för
att vi missat nattbussen hem.

Image

Bilden nedan är fotad på en busstation i Bangalore, Indien.
Att se sånt här när man är ute och reser är fantastiskt.
Man vet inte om man ska skratta eller gråta?:P:cry:

Image
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Jädrar vilket styrhuvud. Vad ställer man där - Öl?
/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Jädrar vilket styrhuvud. Vad ställer man där - Öl?
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

det går in mist två sexpack i den gigantiska handskfacksboxen

Federico
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Jädrar vilket styrhuvud. Vad ställer man där - Öl?
/P

det går in mist två sexpack i den gigantiska handskfacksboxen

Federico

Kingfisher! :D
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Härliga bilder i denna tråd! (Vem kan påstå att förfall inte är vackert?). Bidrar med ytterligare två skrotbilder. Observera SS:en på den andra bilden!

Image

Image

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vem kan påstå att förfall inte är vackert?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Försök inte! Jag tycker det är sorgligt och att förfallet inte är vackert. Så brukar det dock gå när maskinen inte mera är ny och trendig och inte tillräckligt gammal för att vara en uppskattad veteran! Hmm, menade du med SS nu igen den där plutte-SS:n och inte den riktiga SS:n (180cc)?

Och ni behöver nog inte gråta över de asiatiska "övergivna". De blir säkert uppiffade och sålda till västvärlden genast då en beställning kommer in. :)
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Härliga bilder i denna tråd! (Vem kan påstå att förfall inte är vackert?). Bidrar med ytterligare två skrotbilder. Observera SS:en på den andra bilden!

Image

Image

/ Fredrik

Er det virkelig en "ekte" SS på det andre bildet?

Etter det jeg vet, så hadde ikke SS'ene luke på venstre sideballe? Dette kom jo senere med Primavera-modellene, og ikke så tidlig som når SS'ene ble produsert.

En kan jo gå inn på www.smallframes.com og se på bildene der av SS...

Ellers er det jo kjent at det lages mange kopier av SS, da det er penger å hente på replicaer...

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Er det virkelig en "ekte" SS på det andre bildet?
Nej en ET3 Cutdown!
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vem kan påstå att förfall inte är vackert?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Försök inte! Jag tycker det är sorgligt och att förfallet inte är vackert. Så brukar det dock gå när maskinen inte mera är ny och trendig och inte tillräckligt gammal för att vara en uppskattad veteran! Hmm, menade du med SS nu igen den där plutte-SS:n och inte den riktiga SS:n (180cc)?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">He-he, jag visste att du skulle opponera dig mot det, Vespaco! :D Jag tycker förfall är oerhört estetiskt tilltalande och har fotat massor av gamla bilvrak och ödehus genom åren. Sen att det inte är nyttigt för objektet som förfaller är en annan femma - men vackert är det! Jag garanterar dig att även Jasso är hög med rost inom en tvåhundraårsperiod, oavsett hur mycket just du putsar och polerar honom under din livstid. Så enkelt är det bara! :wink:

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Vi träffas om 200 år och kollar saken! :wink:

Om Jasso (hon/han??) är en rosthög då så betyder det väl att vår gemensamma åktur fortsätter i himlen???
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Vi träffas om 200 år och kollar saken! :wink:

Om Jasso (hon/han??) är en rosthög då så betyder det väl att vår gemensamma åktur fortsätter i himlen???<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, eller att du blev osedvanligt gammal! Jag tror i övrigt definitivt att Jasso är en han, precis som att Bettan helt klart är en hona... :)

/ Fredrik
Terraplane Blues

Trevligt dikesfynd!

Hittade en bild som jag tycker passar in i denna tråd, en 50SS som någon hade turen att hitta liggandes i ett dike. Varför händer sånt aldrig mig?

Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Trevligt dikesfynd!

Post by Federico »

ser ut som en finsk veterannummerplåt
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:ser ut som en finsk veterannummerplåt
Har det någonsin funnits några 50SS på så nordliga breddgrader? Det var en surkålsätare som ägde och sedemera hade renoverat denna iallafall och i Tyskland har det som bekant funnits en "hel del" sådana. Skönt fyndskick för övrigt, trist att den blev renoverad även till det yttre.

Image
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Terraplane Blues wrote:Har det någonsin funnits några 50SS på så nordliga breddgrader?
Jens brukar tala om en som fanns i Sverige...
vad säger du ScooterDaddy?
Terraplane Blues

calle wrote:
Terraplane Blues wrote:Har det någonsin funnits några 50SS på så nordliga breddgrader?
Ja, det var väl den där historien om en rosa 50SS som framfördes på Göteborgs cykelbanor av en gammal gubbe, en moped de flesta skymtade mest varje dag i sin ensamhet, men aldrig tillsammans? Ungefär lika trovärdigt som Loch Ness-monstret eller gröna små gubbar från Mars. Man bör även notera att denna berättelse härstammar från Göteborg, en stad där man lär sig berätta torra historier om Kal, Ada och Osborn redan från födseln. I övriga Sverige kallas det "förbannad dikt och lögn", i Göteborg "dagens sanning"... (skojar givetvis bara litet) :mrgreen:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:
calle wrote:
Ja, det var väl den där historien om en rosa 50SS som framfördes på Göteborgs cykelbanor av en gammal gubbe, en moped de flesta skymtade mest varje dag i sin ensamhet, men aldrig tillsammans? Ungefär lika trovärdigt som Loch Ness-monstret eller gröna små gubbar från Mars. Man bör även notera att denna berättelse härstammar från Göteborg, en stad där man lär sig berätta torra historier om Kal, Ada och Osborn redan från födseln. I övriga Sverige kallas det "förbannad dikt och lögn", i Göteborg "dagens sanning"... (skojar givetvis bara litet) :mrgreen:
det som gör historien mer spännande är att delar från en SS (dummytank, avgasytstem m.m.) faktiskt hittats vid en utgrävning i GBG, dessa delar finns att beskåda, har själv sett dem.
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:det som gör historien mer spännande är att delar från en SS (dummytank, avgasytstem m.m.) faktiskt hittats vid en utgrävning i GBG, dessa delar finns att beskåda, har själv sett dem.
Du kanske också har göteborgsk påbrå när allt kommer omkring, Federico? (Med andra ord: du kanske heller inte vet att fantasi och verklighet är två helt skilda saker?). Skämt å sido, jag är öppen för att tro på det jag ser med egna ögon, så om du kan presentera en bild på en dummytank bredvid en dagsfärsk Göteborgs-Posten skall jag aldrig mera tvivla. Den ska vara rosa! :mrgreen:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:...jag är öppen för att tro på det jag ser med egna ögon, så om du kan presentera en bild på en dummytank bredvid en dagsfärsk Göteborgs-Posten skall jag aldrig mera tvivla. Den ska vara rosa!
Image
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:
Terraplane Blues wrote:...jag är öppen för att tro på det jag ser med egna ögon, så om du kan presentera en bild på en dummytank bredvid en dagsfärsk Göteborgs-Posten skall jag aldrig mera tvivla. Den ska vara rosa!
http://img54.imageshack.us/img54/4521/fyndetta5.jpg
He-he, det ÄR tydligen sant! Den mystiske gubben från stadens cykelbanor grävde tydligen ner sin 50SS tillsammans med sin stora samling grekiska krukor. Man kan väl lugnt påstå att vespadelarna klarade sig bättre än krukorna, då krom och lack verkar vara i nyskick. Fantastiskt! :grin:

(Det är just sånt här som skapar underlag för att gamla myter och skrönor vandrar vidare: "Jo, jag har själv sett det med egna ögon...och nej, det var ingen bild på Internet...")

Snygg bild! :wink:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

:grin:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:
Federico wrote:
http://img54.imageshack.us/img54/4521/fyndetta5.jpg
He-he, det ÄR tydligen sant! Den mystiske gubben från stadens cykelbanor grävde tydligen ner sin 50SS tillsammans med sin stora samling grekiska krukor. Man kan väl lugnt påstå att vespadelarna klarade sig bättre än krukorna, då krom och lack verkar vara i nyskick. Fantastiskt! :grin:

(Det är just sånt här som skapar underlag för att gamla myter och skrönor vandrar vidare: "Jo, jag har själv sett det med egna ögon...och nej, det var ingen bild på Internet...")

Snygg bild! :wink:
Så klart att det är sant! bilder ljuger inte.

"grekiska krukor" va? det är ju ost-india fynd, sånt som hela hamnbotten och marken är fylld med i göteborg, det är bara rena slumpen att gubbens SS delar begravdes med gammalt porslin.
Federico
Post Reply