Min renoverade sprint är orkeslös på låga varv. När jag köpte maskinen var den inte i kördugligt skick så jag har tyvärr inte så mycket att jämföra med. Det sitter en polini 177 cc cylinder på. Veven är öppnad och förgasaren är en 24mm. Den vill gärna takta då jag kör på halvgas och lite lägre varv. Fyran kan man inte lägga i förrän man passerara 60 km/h på grund av taktningen. Någon som vet vad det kan vara för fel.
/Albin
Orkeslös på låga varv
-
- Mästare
Du skriver att du har öppnat veven men har du även breddat och förlängt insugsporten? En sprint har ju en 20/17 förgasare som standard och vad jag minns är insugets area anpassad till detta. Sätter du på en 24mm förgasare så kommer den att vara stypt på fullgas om du inte öppnar upp i blocket också.
mvh/HB
mvh/HB
-
- Mästare
Du ska ha kvar minst 1mm på varje sida (tror jag att det stod i någon gammal Scooteristen), annars blir det Reed som ju också är kul om man inte måste ha originalförgasare.
Det kan faktiskt vara en orsak till att lågvarvet är trögt, att du har portat för hårt och får tillbakablås och dålig tätning.
Annars är läckande packboxar och slitna/nypta kolvringar ett tips.
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Albin</i>
<br />hur mycket vågar man bredda insugsporten i motorblocket. Finns det en risk att man breddar för mycket?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det kan faktiskt vara en orsak till att lågvarvet är trögt, att du har portat för hårt och får tillbakablås och dålig tätning.
Annars är läckande packboxar och slitna/nypta kolvringar ett tips.
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Albin</i>
<br />hur mycket vågar man bredda insugsporten i motorblocket. Finns det en risk att man breddar för mycket?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />på en PX är det 2mm på sidorna om insuget, alltså kan man ta 1mm på var sida, detta under förutsättning att ytan är fresh hela vägen. det är nog inte mindre än 2mm på en sprint.
vad har du för avgassystem?
Federico
Jag kör med orginalsystem då jag tycker att mitt leo vinci låter lite för mycket. Känns som att föregående ägare varit på sidorna och gjort ett jobb med filen så det blir nog inte aktuellt att avverka mer där.
Vespan är lite svårstartad när den är varm också men det beror kanske på att tändspolen behöver bytas.
<br />på en PX är det 2mm på sidorna om insuget, alltså kan man ta 1mm på var sida, detta under förutsättning att ytan är fresh hela vägen. det är nog inte mindre än 2mm på en sprint.
vad har du för avgassystem?
Federico
Jag kör med orginalsystem då jag tycker att mitt leo vinci låter lite för mycket. Känns som att föregående ägare varit på sidorna och gjort ett jobb med filen så det blir nog inte aktuellt att avverka mer där.
Vespan är lite svårstartad när den är varm också men det beror kanske på att tändspolen behöver bytas.