Vespa GTS 250 i.e

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Image
Medans ni har diskuterat import eller inte så har en polare i Finland redan köpt loss en transportskadad GTV, billigt!
enda skadan är plåt å lack som ni ser.

Svenska Piaggio bestod till en stor del av ett gäng italienska strulpellar och Danskarna verkar inte vara så vettiga dom heller.

Men i Finland har man kunnat köpa nya scooters långt innan man drömt om provkörning i Sverige. Minns mycket väl hur vi gasade runt på Demoexet till Gt200:an på Tammela Motown sommaren 2003, då hade man inte ens sett den på bild i Sverige..

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
Men i Finland har man kunnat köpa nya scooters långt innan man drömt om provkörning i Sverige.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Intressant. Då kanske man skulle åka dit och handla. Undrar om det finns någon ÅF på Åland. Jag såg inga Vespor när jag åkte runt på Åland i somras men jag minns att jag tänkte att Vespa borde vara perfekt om man bor på Åland.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Hmm, skoterkryssning! Ni kan samtidigt ta med era gamla klassiker som ni säljer till oss billigt och så tar ni nya med er på återfärden. Låter inte det bra?
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Känns lite krystat att EHR skulle "uppfinna" ett skäl till att dom inte får tag i hojar...jag menar, vad vinner dom på det? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag kan tänka mig flera skäl. Det är mycket möjligt att det stämmer, som han säger, men med 13 års erfarenhet som journalist skulle jag inte lita på uppgifter från en enda källa. Speciellt inte när den källan är part i målet.
Han kan ju vilja få dig att tro, att det inte lönar sig att gå till andra återförsäljare och fråga. Med det minskar han ju risken att förlora dig som kund. Han kanske inte heller vill att du ska förstå att det bara är han som har svårigheter att få leveranser. Jag påstår inte att det är så i det här fallet, men jag skulle i alla fall kolla med flera källor innan jag accepterar hans förklaring.
Framför allt skulle jag inte sprida ut graverande påståenden om generalagenten utan att ha kollat med fler källor.

På generalagentens hemsida finns dessa återförsäljare i stockholmsområdet:

Globen MC 08-53 18 81 81

Sofielundsplan 42, JOHANNESHOV
www.globenmc.se
-------------------------------------------------------
Skärholmens Bil & traktor AB 08-7793401

Glömstav. 15, HUDDINGE
www.skarholmens.com
Stuvsta Mopedservice 08-7118085

Sjöv. 56, HUDDINGE
www.stuvstamopedservice.com
Örby MC och Motorservice AB 08-6475041

Västbergav. 24, HÄGERSTEN
www.orby-mc.se
GuzziCenter & MC-service AB 08-445 60 10

Veddestav. 23, JÄRFÄLLA
www.guzzicenter.se
GTB Trading 08-448 94 91

Telefonstigen 2, NACKA

MC Shopen 08-969300

Kuskv. 2, SOLLENTUNA
www.mcshopen.se
EHR Motor 08-342050

Tuleg. 39, STOCKHOLM
www.vespa-service.se
Östra Gummiverstaden AB 08-6623420

Linnég. 58, STOCKHOLM
www.ostragummi.se
MC Poolen 08-7355000

Vegagatan 5, SUNDBYBERG
www.mcpoolen.se
Karby Däck & Fritid 08-51010380

Karby Gård, TÄBY
www.karby.nu
Lill-Orsas Mc Service 08-878745

Vällingbyv. 183, VÄLLINGBY
www.lillorsa.com
Rydins Cykel 08-54021001

Rallarv. 11, ÅKERSBERGA
www.rydinscykel.se
Conator i Sverige AB 08-55060260

Viksängsvägen 11, SÖDERTÄLJE
www.conator.nu
Power Bike Stockholm AB 08-591 200 20

Arensbergs Brygga 39, ARLANDASTAD
www.powerbike.se
Funride 08-6126460

Valhallavägen 38, STOCKHOLM
www.funride.se
Fordonskonsulterna Stockholm AB
08-7100400
Ellipsvägen 5, KUNGENS KURVA
www.funride.se

Jag tvivlar på att alla dessa verkligen säljer maskiner, men några av dem borde väl göra det. Någon som vet?

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Vännerna på EM, här i Göteborg, brukar alltid ha både GT200 och GTS250 stående i butiken när jag besöker dem. Så de får tydligen fram maskiner. De har haft både LXV och GTV i lager också men senast jag var där var det slut på åtminstone GTV.

Det handlar väl också om att våga beställa hem maskiner, med åtföljande risk för at behöva ligga ute med pengar om de inte säljs så kvickt. EM påstår sig med viss stolthet vara Sveriges största återförsäljare av Piaggio.

Förlåt textreklamen men jag håller med tidigare skribenter, det är alltid enklast att skylla på någon annan.
/jens
Tom
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tom »

Jag har köpt fabriksny scooter vid två tillfällen. Våren 2000 blev det en Vespa ET4 150 och förra våren en GTS 250 i.e. Båda hade efter leveransen fel som behövde rättas till av återförsäljaren. Störst problem med var det med GTS:en som behövde ny programvara för att varvtalsregulatorn inte fungerade korrekt vid låga varv (i praktiken stannade scootern genom att motorn dog vid valfri plats under körning).

Med min erfarenhet är det skönt att ha haft nära till återförsäljaren och att denna tagit sig an och löst problemet som ett garantiåtagande.

Jag kanske är ensam om att ha drabbats av måndagsexemplar men jag måste undra. Två gånger av två...

Det positiva är ändå att efter det inledande problemet så har GTS:en varit väldigt kul att köra! Ser fram emot en ny säsong.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<b><font color="teal">Vespa-service, Sthlm, har nya 50 cc, 125 cc, 200 cc & 250 cc i butiken. Jag köpte min Vespa där & lär vända mig dit om jag nån gång i framtiden köper en ny.

När man köper en ny maskin kan det löna sig i längden att köpa den lokalt. Garanti, närhet till service & den ansvarskänsla en säljare ofta känner för en vara han/hon har sålt, kan visa sig vara mer värt än några sparade tusenlappar. De sparade pengarna är antagligen i allafall slut den dagen eventuella problem uppstår...</font id="teal"></b>:):D:):D
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Massade mig ner till den lokala (Linköping) Piaggio-dealern, som inte alls har några problem att ta hem en GTs eller nåt annat heller för den delen utifall jag skulle vilja ha en. Den beryktade 3-hjuliga nya "saken" befann sig där i lokalen redan förra veckan..

Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Men var den trehjuliga till salu eller var det generalagentens HEM 672 som rullar riket runt för att visas upp?

Dag
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

OT: Den var ämnad som kursmaterial! PIaggio hade utbildning på den.
Min lokale Piaggiomånglare tror dock att några kommer att gå att kränga i Sverige då de får köras på B-kort!

Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
Min lokale Piaggiomånglare tror dock att några kommer att gå att kränga i Sverige då de får köras på B-kort!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Några? Det borde gå att kränga MÅNGA! Åtminstone här i Stockholm där trängselskatten ska återinföras.
B-körkort + ingen trängselskatt = försäljning****

/Jörgen

victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ska försöka hålla mig on-topic och funderar lite på, efter att ha surfat runt lite på italienska sidor, om det finns någon egentlig anledning att köpa till ABS-bromsar om man skulle få för sig att köpa en GTS?

Kostar trots allt 5000 extra på kontinenten...
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Jag hämtade hem en bagagnad motorcykel från Tyskland för ett par år sedan, en barnlek om man bortser från säljaren som bara pratade tyska och den något tidskrävande administrationen för att få skyltar. Jag köpte en cykel för 12.000 där nere, det kostade ca 7000 att ta hem den inkl registrering, resa och hotell, två år senare sålde jag den här hemma för 21.000. Om man köper en begagnad och tar hem den på flak är det helt klart en bra affär, att köpa en ny är nog lite mer tveksamt med tanke på momsen. Dessutom så går ju alla saker sönder mest i början, om man köper en som rullat i ett halvår så har det mesta troligen "skakat på plats". Något man inte ska bortse ifrån heller är att det är roligt och lärorikt att bege sig på en importresa.

www.trimaran.nu
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by victor</i>
<br />Ska försöka hålla mig on-topic och funderar lite på, efter att ha surfat runt lite på italienska sidor, om det finns någon egentlig anledning att köpa till ABS-bromsar om man skulle få för sig att köpa en GTS?

Kostar trots allt 5000 extra på kontinenten...

Har funderat på samma sak. GTS-en har ju kanonbromsar även utan ABS. Jag har kört scooter, långt, mycket och ofta, sedan 1964 och (touch wood) aldrig på allvar behövt låsningsfria bromsar. Skillnaden mot en bil är ju att en scooter/mc är mycket enklare att styra undan i en incident. Men det är klart, you never know ...
/jens
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

EHR tycks ha två stycken för omedelbar leverans nu. I varje fall enligt deras hemsida. Så snacket om att de inte får in några tycks vara just – snack.

/Jörgen

Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Tack för den Jörgen. Nu är det ju ett tag sedan tråden skapades, så om det har tagit såhär lång tid att få fram TVÅ hojar, så tycker iaf inte jag att det var så värst mycket snack. Men du vet säkert bäst.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br />EHR tycks ha två stycken för omedelbar leverans nu. I varje fall enligt deras hemsida. Så snacket om att de inte får in några tycks vara just – snack.

/Jörgen

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br />EHR tycks ha två stycken för omedelbar leverans nu. I varje fall enligt deras hemsida. Så snacket om att de inte får in några tycks vara just – snack.

/Jörgen

stod en där för nån månad sen oxå...
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Nu är det ju ett tag sedan tråden skapades<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, det har kanske gått framåt sedan dess. Nu kan man till och med välja färg! TJOHOO! Tidigare har det alltid bara tagits in en färg. Nu väntar jag bara på den klarröda...

/Jörgen

Beppe
Drömmare
Drömmare

Post by Beppe »

Hittade just i Göteborgs-Posten...läs å njut av bilderna...

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=343793
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Vad kostar de begagnade, säg 500 mil, i Sverige?

Verkar finnas billiga som tusan i Italien... Och dit ska jag ju flytta :P
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by victor</i>
<br />Vad kostar de begagnade, säg 500 mil, i Sverige?

EHR hade en för någon månad sedan för 50000 kr. Det tycker jag är för liten prisskillnad mot en ny, även om den inte har gått långt och är i perfekt skick. Men den blev helt klart såld så...

/Jörgen

P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by P Plutt »

34000:- plus införsel?

http://subito.it/vi/1120328.htm?ca=9_s

/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Jo, det är där de ligger... Kan till och med ligga under det.

Dock, det kostar mellan 170 och 220 euro att göra ett ägarbyte, beroende på vilken "agenzia" man går till. Om det går att komma undan eftersom man ska exportera den till Sverige vet jag dock inte.

Har det gjorts några förändringar på sistone för att underlätta när man vill ta med sig Vespan hem till Svärje?
georgsiotis
Nybörjare
Nybörjare

Post by georgsiotis »

hmmmm...

man borde importera ett gäng NYA GT200:or från Grekland. Min förra arbetsgivare (looong time ago...) på hemön i Cykladerna är Piaggio-agent. Transport: kring 120 Euro per kvm yta på lastbilen, ett par kvm går åt för 2-3 st maskiner i sina kartonger, förutsätter maskin tömd på olja och bensin...

Det enda som oroar mig är hur Bilprovningen ställer sig till ett grekiskt reg.bevis (jag bävar inför tanken....). Hm... Om det är problem med UK och IT så kan ni tänka er vad som händer med GR.

Vi ska inte prata om v50:or från 70- och 80-talet och dylikt, dessa FÅR man om man är snäll (jo, det är sant....), de ligger ofta och skräpar.

Situationen liknar den i Italien för 10-15 år sedan, nu har faktist Italienarna vaknat och insett värdet av nationalskatten....

Om det finns en pappersexercisakrobat (veckans ord...) för registreringsbesiktningen från Grekland, så kan jag hjälpa till med hanteringen av inköp och transport om det finns intresse från klubben.

MVH Georg
If you think that you have things under control, then you are not driving fast enough...
(Mario Andretti)
NCR
Nybörjare
Nybörjare

Post by NCR »

Med tanke på den helt horribla broschyren från Piaggio Sverige, med en stavning som en 10-åring efter 5-6 starköl, ger ju inte direkt mersmak att handla något dyrare än 17-18 tusen i fall puttefnask-importören går och blir skadad eller lägger av (för det känns som om det är en ensam dansk som sitter på kammaren med Photoshop och leker).
Piaggio Fly
Post Reply