Hallå!
Jag har just blivit ägare till min andra Vespa. Jag har knattrat runt på en GTR -71 i några år nu, nykomlingen är en Rally 180 -70. GTR:en har skämt bort mig med många problemfria mil, men Rallyn har visat sig innebära en hel del meckande.
Jag har lyckats få fason på det mesta nu, men det finns en hel del kvar att göra. Bland annat saknas insatsen för parkeringsljuset. Den lilla lampan gör ju varken till eller från för världen, men då besiktningen närmar sig kanske jag borde ordna den ändå?
Elmeckande är ingen favorit för min del, slipper helst ge mig in i råttboet alltså. Vet någon vad besiktningsmannen/kvinnan har att säga om saknade parkeringsljus?
Tack för ett toppenforum! Jag har tjuvläst ett tag nu...
/Anders
AnalogH
Parkeringsljus
-
- Lärling
Jag har aldrig varit med om att besiktningen har ens tittat på parkeringsljusen.
Fast jag måste samtidigt påpeka att den generella rädslan för elsystem är överdriven... Med en billig elmätare och ett kopplinsschema (scooterhelp) avhjälps troligen problemet på några minuter. Mät ström och jord vid lampan och om det inte finns spänning där så mät vid ljusomkopplaren. Troligen vet du redan efter det var problemet finns och då är det bara att fixa koppling (som kan ha lossnat/ärgat) eller i värsta fall byta en kabel.
www.trimaran.nu
Fast jag måste samtidigt påpeka att den generella rädslan för elsystem är överdriven... Med en billig elmätare och ett kopplinsschema (scooterhelp) avhjälps troligen problemet på några minuter. Mät ström och jord vid lampan och om det inte finns spänning där så mät vid ljusomkopplaren. Troligen vet du redan efter det var problemet finns och då är det bara att fixa koppling (som kan ha lossnat/ärgat) eller i värsta fall byta en kabel.
www.trimaran.nu
-
- Drömmare
Tack för tipsen!
Nu kan jag känna mig lugn vid besiktningen, i alla fall på den punkten...
Vi får se om jag tar tag i parkeringsljuset. I dagsläget finns inte ens insatsen kvar, och jag hittade inte en ny sådan på EM vid en snabbkoll. Som sagt finns det mycket annat att göra på Rallyn innan jag kan börja pilla med detaljerna.
/Anders
Nu kan jag känna mig lugn vid besiktningen, i alla fall på den punkten...
Vi får se om jag tar tag i parkeringsljuset. I dagsläget finns inte ens insatsen kvar, och jag hittade inte en ny sådan på EM vid en snabbkoll. Som sagt finns det mycket annat att göra på Rallyn innan jag kan börja pilla med detaljerna.
/Anders
-
- Lärling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Icke blott amerikanska krav, Bobo. Även i England krävdes det att scootrar skulle kunna ha ljus på även med avstängd motor. Därav batterier och parkeringsljus.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okey, flera länder alltså, hade för mej att den kopplingen brukar kallas "amerikamodellen", har hört/läst det ngnstans i samband med Rally'n.
// Bobo
<br />Icke blott amerikanska krav, Bobo. Även i England krävdes det att scootrar skulle kunna ha ljus på även med avstängd motor. Därav batterier och parkeringsljus.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Okey, flera länder alltså, hade för mej att den kopplingen brukar kallas "amerikamodellen", har hört/läst det ngnstans i samband med Rally'n.
// Bobo