Grrr, jag ger snart upp!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Terraplane Blues

Grrr, jag ger snart upp!

Post by Terraplane Blues »

Jag vet snart inte vad jag ska bli av! Har ett riktigt irriterande problem på en V50-motor: den vill inte gå upp i varv och känns fullständigt orkeslös. Detta har jag gjort för att försöka eliminera problemet:

- Klyvt motorn 2 ggr, bytat alla packningar och packboxar.
- Provat med två olika cylinderpaket.
- Bytat insugningsrör.
- Provat med tre olika förgasare.
- Bytat och provat med en annan tändplatta och övriga tänddelar.
- Testade att byta tank och bensinslang.
- Har satt på och testat med en annan ljuddämpare.

I övrigt syns det inget läckage någonstans, varken från topp, cylinderfot eller insugningsrör. Delarna jag har provtestat kommer från en fullt fungerande och helrenoverad Vespa 50. Men oavsett vad jag har provat blir resultatet alltid detsamma. Den vill bara inte gå upp i varv. Bensintillförseln är hur bra som helst, gnistan kommer rätt och ser fin ut, alla förgasare har varit renoverade och kalibrerade korrekt. Nu är mitt tålamod definitivt slut. Ser ni en blocketannons med en sönderslagen och nedbrunnen Vespa 50, så köp den inte! :evil:

Tack på förhand till den som kommer med konstruktiva idéer!

/ Fredrik
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Den är bergis sur..... för att du var taskig mot hans kusin :D

// Bobo
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Hur ser kompressionsplattan ut? Om den är jätterepig kanske det är reed-time... Tätar inte veven mot k-plattan så får du ju rutten vevhuskompression och lär inte varva särskilt mycket:( Borde yttra sig i ovanligt mycket bakåtspott i gasaren, men jag är osäker på hur tydligt det blir... Jag förutsätter att du kollat att du inte har för lång gasvajer eller för kort choke-vajer, så det nämner jag inte ens:D:wink:

PS. Jag kan annars lätta dina bördor och komma och hämta den om du inte vill ha den:D8) DS.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Jag vet snart inte vad jag ska bli av! Har ett riktigt irriterande problem på en V50-motor: den vill inte gå upp i varv och känns fullständigt orkeslös. Detta har jag gjort för att försöka eliminera problemet:

- Bytat insugningsrör.

I övrigt syns det inget läckage någonstans, varken från topp, cylinderfot eller insugningsrör. Delarna jag har provtestat kommer från en fullt fungerande och helrenoverad Vespa 50. Men oavsett vad jag har provat blir resultatet alltid detsamma. Den vill bara inte gå upp i varv. Bensintillförseln är hur bra som helst, gnistan kommer rätt och ser fin ut, alla förgasare har varit renoverade och kalibrerade korrekt. Nu är mitt tålamod definitivt slut. Ser ni en blocketannons med en sönderslagen och nedbrunnen Vespa 50, så köp den inte! :evil:

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
byta, bytt, bytit...:cry:
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by bengtic »

Man får inte ge upp, ofta är det skitfel som gör att det inte funkar. Back to basic, den måste ju ha bra gnista vid rätt tillfälle, hyfsad komp och rätt bränsleblandning så ska den ju bara gå.
Eller hur.
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Den är bergis sur..... för att du var taskig mot hans kusin :D

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Kan mycket väl vara så. Har inte tänkt i dessa banor tidigare. Tack för din konstruktiva tankegång, Bobo! :wink:<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Hur ser kompressionsplattan ut? Om den är jätterepig kanske det är reed-time... Tätar inte veven mot k-plattan så får du ju rutten vevhuskompression och lär inte varva särskilt mycket:( Borde yttra sig i ovanligt mycket bakåtspott i gasaren, men jag är osäker på hur tydligt det blir... Jag förutsätter att du kollat att du inte har för lång gasvajer eller för kort choke-vajer, så det nämner jag inte ens:D:wink:

PS. Jag kan annars lätta dina bördor och komma och hämta den om du inte vill ha den:D8) DS.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ser fint ut, inga nämnvärda repor eller så. Grejen är den att problemet började när jag en dag skulle byta till sportljuddämpare. Körde den till mitt mekställe och den gick precis lika bra som vanligt (helrenoverad motor med allt nytt, gått 400 mil sedan renovering). Jag plockade endast av den gamla ljuddämparen och försökte sätta dit den nya, men upptäckte att den inte passade. Monterade på den gamla igen och plötsligt gick den som en sopa. Hade alltså inte pillat på något annat än ljuddämparen vid det tillfället. Nej, inget bakåtspott i förgasaren heller, bara orkeslös och icke varvvillig. Ska låna en kompmätare av en polare och testa kompet imorgon. Vajrar OK. Tack för idéerna, bufflig! Du är den första jag ringer när jag definitivt har tröttnat (fast du får isåfall lova att aldrig blästra eller måla den) :wink:<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i><br />byta, bytt, bytit... :cry:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Vad f-n var det där för något? :?:<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bengtic</i><br />Man får inte ge upp, ofta är det skitfel som gör att det inte funkar. Back to basic, den måste ju ha bra gnista vid rätt tillfälle, hyfsad komp och rätt bränsleblandning så ska den ju bara gå.
Eller hur.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag är en extremt envis kuf normalt, men nu är snart mitt mått rågat! Saker ska vara mysiga och bara funka när man har gett dem sin kärlek. Så är det inte i detta fallet. Jag har varit back to basic femtioelva gånger nu och allt synligt är som det ska vara. Men visst hade jag önskat att det vore så enkelt att den bara kunde gå efter allt jag pårovat. Ska som sagt låna en kompmätare imorgon och se. Tack för uppslagen iallafall, bengtic! :)

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Fritte försökte säga att man inte säger "bytat" utan "bytt". Men det är kanske skånsk version av "bytt"?

Om din skoter fungerade utmärkt tills bytesförsöket av ljuddämpare så måste någonting ha ändrat sig vid bytet. Kom det in en potatis i röret eller någonting?
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Fritte försökte säga att man inte säger "bytat" utan "bytt". Men det är kanske skånsk version av "bytt"?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jotack, det förstod jag, men inte vitsen med att posta det följt av: :cry:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Om din skoter fungerade utmärkt tills bytesförsöket av ljuddämpare så måste någonting ha ändrat sig vid bytet. Kom det in en potatis i röret eller någonting?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Troligtvis. Tack för ett bra tips. Jag ska kolla om där sitter några potatisar. Det kan ju faktiskt vara det som är problemet om man har tur...

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Hmmm, avgasmek? Vaf-n - vad skulle kunnat hända då? Om det åkt in något i avgasprten och vidare in i vevhuset kanske? Verkar osannolikt att de inte skulle synas vid packboxbyte... Har du kollat att du inte får något konstigt överslag i elen någonstans? Kör den i mörker och försök varva, det kanske gnistrar vackert någonstans? Kompressionsprovare borde inte hjälpa dig jättemycket, den mäter ju bara komp i förbränningskammaren och över avgasporten, fint för att kolla om kolvringarna är OK och toppen tät, men eftersom du provat med två cylinderkit borde du ju kunna räkna bort sådana trivialiteter. Om vevhuskompet är dåligt kan man inte mäta enkelt, tyvärr... Jag antar att du också är ganska säker på att det inte läcker vid blåset och avgasknäet, du har ju haft isär den så mycket... Skurna lager är väl också otänkbart, det hade du ju lagt märke till efter två klyvningar... Nä mörkerkörning är det enda konkreta tips jag har, sedan vevbyte och lagerbyte, sedan ringer du mig, så hämtar jag den och lovar att aldrig lacka den :D, eller också väntar vi på återvändande canonball-förare eller andra av forumets proffs för bättre råd:wink::)
Terraplane Blues

Jag har alltså klyvt motorn och bytat packningar/packboxar två gånger efter att problemet uppstod. Precis allt ser bra ut. Inga konstigheter någonstans i motordelarna. Inget läckage vad det verkar. Det där med överslag har jag inte kollat. Det får bli nästa sak på listan. Funkar inte det provar jag med en annan motor. Sen ringer jag dig... :wink:

Tack för alla bra tips och uppslag!

/ Fredrik
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej

Hur uppstod felet?
Finns det någonting som hände mellan senast fungerande och första icke-fungerande tillfälle? Reparerat/ändrat/trimmat någonting? Tankat? bytt olja? tvättat? Nya lampor? Vad som helst.

Är den orkeslös i alla växlar eller bara i 3:an? Kan man relatera det till motorvarvet eller är den lika svag rakt igenom hela registret?

Inga svar ännu men det kommer kanske...
mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Jag vet snart inte vad jag ska bli av! Har ett riktigt irriterande problem på en V50-motor: den vill inte gå upp i varv och känns fullständigt orkeslös. Detta har jag gjort för att försöka eliminera problemet:

- Bytat insugningsrör.

/ Fredrik
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Hej

Hur uppstod felet?
Finns det någonting som hände mellan senast fungerande och första icke-fungerande tillfälle? Reparerat/ändrat/trimmat någonting? Tankat? bytt olja? tvättat? Nya lampor? Vad som helst.

Är den orkeslös i alla växlar eller bara i 3:an? Kan man relatera det till motorvarvet eller är den lika svag rakt igenom hela registret?

Inga svar ännu men det kommer kanske...
mvh/HB<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej!

Förmodlingen är det bara slumpen, men felet uppstod vid ett tillfälle då jag skulle byta till en sportljuddämpare. Jag körde den till mekstället (funkade perfekt dit), pallade upp den på en ölback i bakändan, tog av bakhjulet och ljuddämparen (jag skruvade även loss den lilla avgasknycken). Jag sänkte inte ned motorn överhuvudtaget, utan mekade med motorn i sitt ursprungsläge i ramen. Sedan provade jag att montera på sportljuddämparen, men upptäckte att denna inte passade eftersom ljuddämparens förlängningsrör tog i ovansidan av 10-tumshjulet. Plockade således av den igen och monterade på avgasknycken, den gamla ljuddämparen samt hjul. I övrigt pillade jag inte på någonting annat. När jag sedan ska köra iväg upptäcker jag att den är fullständigt orkeslös och bara vill varva ca 1000-1500 varv/min.

Jag har verkligen kollat allt eftersom jag sedan problemet uppstod har splittat motorn två gånger. Bytade packboxar och packningar vid båda tillfällena. Inga tecken på läckage vid cylinderfot eller topp (har dessutom provat med ett helt annat cylinderkit). Har kontrollerat att insugningsröret håller tätt mot blocket (även bytat ut det och provat med ett annat). Jag har som sagt också provat med olika förgasare och tankar vid de två splittningarna och även använt mig av olika tändplattor. Har givetvis även bytat stift, tändkabel, tändhatt, brytare, konding m m.

Oavsett konstellation cylinder/förgasare/tank/tänddelar, så beter den sig likt följande vid kallstart: inledningsvis (de första 2-3 sekunderna) vill den varva upp något, för att sedan omedelbart gå ner i varv och förbli orkeslös. Den får inte för litet bensin, då den med choke vill dö. Jag uppskattar allstå att den varavar max 1000-1500 varv/min, oavsett hur mycket man vrider på gashandtaget. Detta gäller såväl stillastående i neutral som under färd i ettans växel. Den går att köra i ettan, men då endast i gångfart (ca 5 km/h). I tvåan och trean orkar den överhuvudtaget inte ta sig framåt.

Eftersom jag har splittat motorn två gånger, har jag haft möjlighet att syna blocket rejält. Det finns inga synliga sprickor någonstans. Ventilationsventilen på motorns "rygg" har bra genomflöde. Vid de båda splittningarna har jag även bytat olja (SAE 30) och hällt i ny fräsch bensin med 2 % olja av bra kvalitét. I övrigt har jag inte tvättat den eller bytt ut några lampor eller dylikt.

Tack för att du bryr dig, Henrik!

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

En grej till, har du provat att köra utan att koppla in moppens övriga el, alltså bort med alla sladdar ur kopplingsboxen? Bara en tanke:)
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />En grej till, har du provat att köra utan att koppla in moppens övriga el, alltså bort med alla sladdar ur kopplingsboxen? Bara en tanke:)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag har faktiskt tänkt att prova detta. Ska se om jag hinner under denna, min lediga dag. Tack för uppslaget och all hjälp hittills, bufflig! Jäklas den lite till är den din... :wink: (Ha dock inte alltför stora förhoppningar, min vän. Jag kan nog inte skiljas från skrotet ändå...)

/ Fredrik
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by bengtic »

Har du provat att starta motorn utan ljuddämpare?
Har ju varit modellflygare med trimmade motorer, en gång hade den avstämda ljudämparen flyttat sig så att den var 5 mm kortare och då uppförde sig motorn som du beskrev. Det blev ingen resonans utan avgaserna slog till baka. Har även varit med om detta med mopeder. Det händer bara när den blir för kort. Eftersom längden är fixerad på vespan ska ju detta inte kunna hända om inte något inuti dämparen har ändrat sig eller något ramlat in.
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

när du bytt ljuddämpare, skruvade du av kröken med då? jag vill inte låta som jag tror att jag kan mer än jag kan, men sådär uppförde sig min också när jag satte tillbaks den efter avsotning. det är ju lite trångt där i trakterna, jag tyckte verkligen jag dragit åt tillräckligt, men icke... när jag tänker på det, tror jag att jag körde utan fjäderbrickor först, men det löstes när jag satte på nya.

2x v50 '81, luna 50s
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bengtic</i>
<br />Har du provat att starta motorn utan ljuddämpare?
Har ju varit modellflygare med trimmade motorer, en gång hade den avstämda ljudämparen flyttat sig så att den var 5 mm kortare och då uppförde sig motorn som du beskrev. Det blev ingen resonans utan avgaserna slog till baka. Har även varit med om detta med mopeder. Det händer bara när den blir för kort. Eftersom längden är fixerad på vespan ska ju detta inte kunna hända om inte något inuti dämparen har ändrat sig eller något ramlat in.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Har inte provat utan ljuddämpare med hänsyn till grannar, men väl bytat och provat med annan ljuddämpare och erhållit samma resultat. Jag har inte haft tid att kolla någonting idag, men jag ska prova med en annan krök/avgasknyck vid tillfälle. Tack för tips!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />när du bytt ljuddämpare, skruvade du av kröken med då? jag vill inte låta som jag tror att jag kan mer än jag kan, men sådär uppförde sig min också när jag satte tillbaks den efter avsotning. det är ju lite trångt där i trakterna, jag tyckte verkligen jag dragit åt tillräckligt, men icke... när jag tänker på det, tror jag att jag körde utan fjäderbrickor först, men det löstes när jag satte på nya.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jo, som sagt tog jag av kröken/avgasknycken när jag första gången skulle sätta på sportljuddämparen (eftersom den har ett långt rör som går direkt in i cylindern). Har verkligen sett till att allt är åtdraget, så där ligger inte problemet. Tackar så mycket för uppslaget, erikh!

/ Fredrik
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Det är sällan slumpen....:wink:

Om problemet kom när du bytte avgassystem så skulle jag leta där. Att kröken och själva blåset skulle förändras av en demontering är osannolikt (om du inte tappat dem i marken) men däremot skulle packningarna cylinder-rör och rör-blås kunna skadas eller deformeras när du försökte sätta dit det nya blåset. Plåtbrickan som håller blåset mot röret kan ibland bockas så även om du drar skruvarna i botten så bottnar muttern på gängslutet utan att dämparen sitter riktigt fast för det.

Testa att leta läckor kring kröken med såpvatten och se till att det är supertätt. Håll för utblåsröret och se om den stannar eller om det pyser någonstans.

Har du provat med och utan luftfilter? Det kan ju ha tryckts till om du lyft motorn beroende på vilken modell du har.

mvh/HB
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Det är sällan slumpen....:wink:

Om problemet kom när du bytte avgassystem så skulle jag leta där. Att kröken och själva blåset skulle förändras av en demontering är osannolikt (om du inte tappat dem i marken) men däremot skulle packningarna cylinder-rör och rör-blås kunna skadas eller deformeras när du försökte sätta dit det nya blåset. Plåtbrickan som håller blåset mot röret kan ibland bockas så även om du drar skruvarna i botten så bottnar muttern på gängslutet utan att dämparen sitter riktigt fast för det.

Testa att leta läckor kring kröken med såpvatten och se till att det är supertätt. Håll för utblåsröret och se om den stannar eller om det pyser någonstans.

Har du provat med och utan luftfilter? Det kan ju ha tryckts till om du lyft motorn beroende på vilken modell du har.

mvh/HB<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej, det är säkert inte slumpen - men åtminstone Lagen om alltings jävlighet! :twisted:

Skulle verkligen en otät krök kunna göra så mycket? Man kan ju ha hål på en ljuddämpare utan att ett fordon blir totalt orkeslöst för det. Jag provade att med skon trycka tätt mot utblåspipan på ljuddämparen och då vill den dö. Dettta borde väl tyda på att det är tätt? Jag ska ändå prova med ny krök och nya packningar (en har jag redan bytat, den mot krök/ljuddämpare, men inte krök/cylinder).

Har inte provat utan luftfilter (har original SHB 16/10), men väl provat med tre identiska förgasare.

Skulle det kunna vara ett elproblem tro? Vid tillfälle ska jag prova Buffligs tips om att koppla ur elen vid kopplingsdosan. Kan ett elproblem, t ex dålig isolering eller kortslutning någonstans i kabelstammen, orsaka ett dylikt fenomen?

Tackar så mycket för tankar kring detta gäckande problem, Henrik!

M V H

/ Fredrik
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

1. Nej, i vanliga fall har inte en otät dämpare så stor inverkan men det kan ge konstig effekt, jämför med stryprören som sitter på mopeddämpare och den effekt som de har.

2. Trodde att du körde med koniskt filter och inte original- men testa för säkerhets skull att ta bort det.

3. Elfel kan ju vara kluriga men om tändningen matas av en spole som dessutom försörjer andra delar är det ju värt ett försök att bara ha med tänd-delarna och koppla bort resten. Elfel i tändningen brukar iofs vara on/off - antingen går det eller så går det inte alls men ditt problem är ju inte heller helt enkelt

mvh/HB

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Det är sällan slumpen....:wink:

mvh/HB<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej, det är säkert inte slumpen - men åtminstone Lagen om alltings jävlighet! :twisted:

Skulle verkligen en otät krök kunna göra så mycket? Man kan ju ha hål på en ljuddämpare utan att ett fordon blir totalt orkeslöst för det. Jag provade att med skon trycka tätt mot utblåspipan på ljuddämparen och då vill den dö. Dettta borde väl tyda på att det är tätt? Jag ska ändå prova med ny krök och nya packningar (en har jag redan bytat, den mot krök/ljuddämpare, men inte krök/cylinder).

Har inte provat utan luftfilter (har original SHB 16/10), men väl provat med tre identiska förgasare.

Skulle det kunna vara ett elproblem tro? Vid tillfälle ska jag prova Buffligs tips om att koppla ur elen vid kopplingsdosan. Kan ett elproblem, t ex dålig isolering eller kortslutning någonstans i kabelstammen, orsaka ett dylikt fenomen?

Tackar så mycket för tankar kring detta gäckande problem, Henrik!

M V H

/ Fredrik
Terraplane Blues

<br />1. Nej, i vanliga fall har inte en otät dämpare så stor inverkan men det kan ge konstig effekt, jämför med stryprören som sitter på mopeddämpare och den effekt som de har.

2. Trodde att du körde med koniskt filter och inte original- men testa för säkerhets skull att ta bort det.

3. Elfel kan ju vara kluriga men om tändningen matas av en spole som dessutom försörjer andra delar är det ju värt ett försök att bara ha med tänd-delarna och koppla bort resten. Elfel i tändningen brukar iofs vara on/off - antingen går det eller så går det inte alls men ditt problem är ju inte heller helt enkelt

mvh/HB<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tackar, jag ska prova att byta krök och båda avgaspackningarna vid tillfälle. Testar utan filter också. Nej, det är nog inget elfel med tanke på att den varavar upp något de första sekunderna vid kallstart. Kan vara värt att prova med bortkopplat elsystem ändå. Jag återkommer när jag har haft tid att prova. Tackar så mycket för alla idéer och tips om vad det kan tänkas vara för problem.

M V H

/ Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Eftersom ingen nämnt det, och det har hänt mig, så passar jag på att kasta mig in i diskussionen med ett:

Har du kollat att det inte är nåt knas med gasvajer/trottel?

Ex: Min Rally började betee sig precis som du beskriver och jag var säker på tjuvluft/tänding etc etc. Alla dom stora sakerna. Det visade sig vara gasvajern som bokstavligen hängde på en tråd, vilket ledde till att trotteln inte öppnade ordenligt. Det gick att 'gasa', vajern kärvade i höljet så att det kändes OK, så det tog sin lilla tid innan jag kom på vad det var. Efter byte funkade allt som det skulle. Kan vara värt en koll?

Mvh

Guran

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />1. Nej, i vanliga fall har inte en otät dämpare så stor inverkan men det kan ge konstig effekt, jämför med stryprören som sitter på mopeddämpare och den effekt som de har.

mvh/HB<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tackar, jag ska prova att byta krök och båda avgaspackningarna vid tillfälle. Testar utan filter också. Nej, det är nog inget elfel med tanke på att den varavar upp något de första sekunderna vid kallstart. Kan vara värt att prova med bortkopplat elsystem ändå. Jag återkommer när jag har haft tid att prova. Tackar så mycket för alla idéer och tips om vad det kan tänkas vara för problem.

M V H

/ Fredrik

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Eftersom ingen nämnt det, och det har hänt mig, så passar jag på att kasta mig in i diskussionen med ett:

Ex: Min Rally började betee sig precis som du beskriver och jag var säker på tjuvluft/tänding etc etc. Alla dom stora sakerna. Det visade sig vara gasvajern som bokstavligen hängde på en tråd, vilket ledde till att trotteln inte öppnade ordenligt. Det gick att 'gasa', vajern kärvade i höljet så att det kändes OK, så det tog sin lilla tid innan jag kom på vad det var. Efter byte funkade allt som det skulle. Kan vara värt en koll?

Mvh

Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jo, gaswire funkar som sig bör. Har trots detta provat att gasa manuellt direkt på förgasaren, utan skillnad (har f ö provat med tre olika förgasare). Tackar för tips iallafall! Till helgen ska jag prova alla goda tips och idéer som jag har fått här. Vi får se vad det blir av det. Återkommer med resultatet.

Tack till alla för god hjälp!

M V H

/ Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det enda jag inte ser att du testat, är att byta veven. Ser den OK ut? Snurrar alla lager fritt?

Mvh

Guran

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Eftersom ingen nämnt det, och det har hänt mig, så passar jag på att kasta mig in i diskussionen med ett:

Mvh

Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jo, gaswire funkar som sig bör. Har trots detta provat att gasa manuellt direkt på förgasaren, utan skillnad (har f ö provat med tre olika förgasare). Tackar för tips iallafall! Till helgen ska jag prova alla goda tips och idéer som jag har fått här. Vi får se vad det blir av det. Återkommer med resultatet.

Tack till alla för god hjälp!

M V H

/ Fredrik

Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Det enda jag inte ser att du testat, är att byta veven. Ser den OK ut? Snurrar alla lager fritt?

Mvh

Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Veven är nästintill i "nyskick" och har endast gått ca 400 mil, vilket även gäller samtliga lager i motorn. Veven och lagren snurrar finfint. Dessutom tycker jag det skulle vara högst märkligt om vev eller lager skulle bli defekta i ögonblicket då jag endast skulle byta till sportljuddämpare? Vespan gick lika bra som vanligt när jag körde till mekstället och skulle byta ljuddämpare. Efteråt helt orkeslös alltså. Rörde inget annat under provbytet av sportljuddämparen än ljuddämpare och krök. Sänkte inte ens motorn och behövde således inte plocka bort förgasaren. Skumt... Tack än en gång, Hedge!

/ Fredrik
Post Reply