V50r -74, Förmodligen elfel, ingen gnista.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
kejj
Mästare
Mästare

V50r -74, Förmodligen elfel, ingen gnista.

Post by kejj »

Den la av medans jag gasade på för fullt på 2:ans växel.
De initialla start testerna misslyckades (leka med och utan choke, bensinflöde, rulla m.m.)

Hemma kunde man testa lite olika saker men kom snabbt fram till att jag inte längre har nån gnista. Oavsett vilket tändstift jag testar med. Gammal, ny, whatever. Tändstiftet har förövrigt perfekt färg (chocolat brown). Förgasaren är ok, bensinflödet med.

Tändhatten är hel och tändkabeln sitter i, men hur jag än försöker hålla tändstiftet mot blocket och kicka så ger den ingen gnista.

Så slutsumman är väl elfel. Jag misstänker tändningen, att jag borde byta hela tändningen.

I december fixade jag krysskilen och kalibrerade tändningen och en tidigare orkeslös v50r rullade nu på som ett skott, man fick lätt fartleende och den kickade as med min plastjolle i acc-test!

Målet är att försöka lokalisera felet och fixa det utan att behöva lämna in på verkstad. Om det går snabbt att fixa och är innegårdsvänligt mek.

Piaggio Vespa V50R -74
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Uppslag över tänkbara fel:

- Trasig kondensator eller tändspole.

- Brytarspetsarna öppnar inte eller har fel avstånd (ska vara 0,40 mm). Oxidering mellan brytarspetsarna.

- Tändstift kasst eller har fel avstånd mellan "käftarna" (ska vara 0,60 mm)

- Överslag från tändkabel beroende på smuts, olja eller liknande. Brott på tändkabel eller dålig kontakt tändkabel/tändhatt.

- Krysskilen har gett sig och fört svänghjulet ur position.

- Dödarknapp har fastnat i sitt intryckta läge eller kortslutning någon annanstans.

/ Fredrik
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Att byta hela tändningen låter lite drastiskt tycker jag... Börja med att kolla så att brytarna ser bra ut och öppnar, kanske byta kondesatorn som är billig. Jag hade ett liknande fel en gång och då var det tändspolen som gett upp, den är dock lite dyrare så det bästa vore om du kunde låna en att testa med innan du springer och köper en ny...

//Anders

www.trimaran.nu
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Uppslag över tänkbara fel:
- Trasig kondensator eller tändspole. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b> Tips om vart jag hittar dessa och hur jag enklast byter ut dem? </b>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">- Brytarspetsarna öppnar inte eller har fel avstånd (ska vara 0,40 mm). Oxidering mellan brytarspetsarna. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b>Här är nog mina största misstankar men vad vet jag. </b>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">- Tändstift kasst eller har fel avstånd mellan "käftarna" (ska vara 0,60 mm)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b>Har testat med splitternya, de är i perfa skick. </b>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">- Överslag från tändkabel beroende på smuts, olja eller liknande. Brott på tändkabel eller dålig kontakt tändkabel/tändhatt. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b>Jag borde skaffa ny tändkabel/tändhat ifall att, ska se om det är dyrt eller inte. </b>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">- Krysskilen har gett sig och fört svänghjulet ur position. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b>Bytte den och fixade tändningen hos EHR i December och den har ju gått som ett skott sen dess men vad vet jag, den kan ju ha pajat igen. </b>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">- Dödarknapp har fastnat i sitt intryckta läge eller kortslutning någon annanstans.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b>Nopse, den funkar fin fint ännu. </b>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by anders2011</i>
<br />Att byta hela tändningen låter lite drastiskt tycker jag... Börja med att kolla så att brytarna ser bra ut och öppnar, kanske byta kondensatorn som är billig. Jag hade ett liknande fel en gång och då var det tändspolen som gett upp, den är dock lite dyrare så det bästa vore om du kunde låna en att testa med innan du springer och köper en ny...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b>Drastiskt och drastiskt, om det skulle lösa mina el-problem i ett svep så är det väl enklare än att ta ner tändningen i smådelar på innegården. Hastighet i bytet är en viktig faktor här.</b>

Piaggio Vespa V50R -74
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

skruva bort fläktskyddet och dra sakta runt svänghjulet tills du ser brytarna i hålet i svänhjulet, då ska dom öppna sig/stå i öppet läge. avståndet mellan dom ska vara 0.40mm. kolla dett a med ett bladmått. finns på clas olsson.

kolla hur din tändkabel ser ut, kan vara idé att byta den kanske, likaså tändhatten. kostar ingenting hos ehr.

kolla kabel anslutningar från motorn och på tändspolen, så inget hoppat loss eller har dålig kontakt.

skruva av svänghjulet och kolla så att inget ser misstänkt ut där bakom. kolla även kilen och kilspåren i svänhjul/vevtapp när du har det borta.

tändspolen kan ju oxå ha gett upp, dom kostar lite mer pengar men troligtvis är det nått skitfel som du hittar snart.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

min kabel la av. antagligen skulle du m�rkt det tidigare om det var ett glapp som grodde, men som sagt, busenkelt att sm�lla dit en ny. t�nk p� att n�r du skruva tillbaks spolen n�r du testar, jag l�t den som den novis jag �r bara ligga utanf�r n�r jag f�rs�kte kicka ig�ng fanskapet, men jag antar att den jordar genom skruvarna.

börja i de lätta ändarna,eller vad man ska säga. min inte-så-stora erfarenhet har iaf hittills vart att jag nojar upp mig, vill riva alltihop, hittar ett litet skitfel, sen funkar det.
t.ex är ju min luna fortfarande i delar för att bensinkranspackningen hade torkat... :cry:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

kolla verkligen TÄNDHATTEN, den (läs: mässingen i infästningen) hade vibbat sönder på min Lambretta, och var tvungen att vara i ett visst läge för att funka. Med en ny hatt så funkade allt 100% igen.

Eftersom den gick fint tills dess att den la av, så måste det vara något akut fel, dvs ett inte ett fel som gradvis uppkommer. Jag säger därför tändhatt, tändkabel, tändspole. Därefter: kablage till tändspole, kablage innanför svänghjul, brytare, kondensator,spolar (lödningar OK, dom skapar ström) krysskil, och sist men inte minst något som hände en medlem i lambrettaklubben för inte så länge sedan: nitarna som fogar ihop centrum och magnet på svänghjulet lossnar. Då hamnar hjulet snett, vilket inte ger nån gnista. Brukar höras när man drar runt det.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />skruva bort fläktskyddet och dra sakta runt svänghjulet tills du ser brytarna i hålet i svänhjulet, då ska dom öppna sig/stå i öppet läge. avståndet mellan dom ska vara 0.40mm. kolla dett a med ett bladmått. finns på clas olsson.

kolla hur din tändkabel ser ut, kan vara idé att byta den kanske, likaså tändhatten. kostar ingenting hos ehr.

kolla kabel anslutningar från motorn och på tändspolen, så inget hoppat loss eller har dålig kontakt.

skruva av svänghjulet och kolla så att inget ser misstänkt ut där bakom. kolla även kilen och kilspåren i svänhjul/vevtapp när du har det borta.

tändspolen kan ju oxå ha gett upp, dom kostar lite mer pengar men troligtvis är det nått skitfel som du hittar snart.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Första lagen om tvåtaktstrimning:

1: Snabb
2: Tillförlitlig
3: Billig

Välj -två- ovanstående egenskaper.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Status. Bytte tändhat och tändning och konstaterade att brytarspetsarna var rätt.

Felet låg dock i ett kabelbrott i tändningen. Som sagt, skitfel men svårupptäckt om man inte vet hur det ska ser ut där bakom!
Fixat nu.

Tack för alla tips i denna tråd!

V50R*2
Post Reply