1. Nej, i vanliga fall har inte en otät dämpare så stor inverkan men det kan ge konstig effekt, jämför med stryprören som sitter på mopeddämpare och den effekt som de har.
2. Trodde att du körde med koniskt filter och inte original- men testa för säkerhets skull att ta bort det.
3. Elfel kan ju vara kluriga men om tändningen matas av en spole som dessutom försörjer andra delar är det ju värt ett försök att bara ha med tänd-delarna och koppla bort resten. Elfel i tändningen brukar iofs vara on/off - antingen går det eller så går det inte alls men ditt problem är ju inte heller helt enkelt
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Det är sällan slumpen....
Om problemet kom när du bytte avgassystem så skulle jag leta där. Att kröken och själva blåset skulle förändras av en demontering är osannolikt (om du inte tappat dem i marken) men däremot skulle packningarna cylinder-rör och rör-blås kunna skadas eller deformeras när du försökte sätta dit det nya blåset. Plåtbrickan som håller blåset mot röret kan ibland bockas så även om du drar skruvarna i botten så bottnar muttern på gängslutet utan att dämparen sitter riktigt fast för det.
Testa att leta läckor kring kröken med såpvatten och se till att det är supertätt. Håll för utblåsröret och se om den stannar eller om det pyser någonstans.
Har du provat med och utan luftfilter? Det kan ju ha tryckts till om du lyft motorn beroende på vilken modell du har.
mvh/HB<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej, det är säkert inte slumpen - men åtminstone Lagen om alltings jävlighet!
Skulle verkligen en otät krök kunna göra så mycket? Man kan ju ha hål på en ljuddämpare utan att ett fordon blir totalt orkeslöst för det. Jag provade att med skon trycka tätt mot utblåspipan på ljuddämparen och då vill den dö. Dettta borde väl tyda på att det är tätt? Jag ska ändå prova med ny krök och nya packningar (en har jag redan bytat, den mot krök/ljuddämpare, men inte krök/cylinder).
Har inte provat utan luftfilter (har original SHB 16/10), men väl provat med tre identiska förgasare.
Skulle det kunna vara ett elproblem tro? Vid tillfälle ska jag prova Buffligs tips om att koppla ur elen vid kopplingsdosan. Kan ett elproblem, t ex dålig isolering eller kortslutning någonstans i kabelstammen, orsaka ett dylikt fenomen?
Tackar så mycket för tankar kring detta gäckande problem, Henrik!
M V H
/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">