Primavera nyper!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 16 May 2006, 21:13
Location: Sweden

Primavera nyper!

Post by bengtic »

Har ju bytt avgas på primaveran och nu nöp den i 80 km hade handen på kopplingen utifall att. Och det var ju tur det blev bara ett kort svart streck från bakhjulet. Körde försiktigt med utdragen choke så jag kom hem, det händer ingenting den sista tredjedelen på gashandtaget det var lite så förut men nu är det värre.
Har provat trixet med att köra med choken ute men det blev ingen skillnad.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Har du kollat stiftet så att den inte går för magert? Det är ju låg-, mellan- och högfartsmunstycke som kan vara för litet. Jag postar Hedges utmärkta guide från en annan tråd till att kolla stift och munstycken, hoppas du har hjälp av den:<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Ett vanligt sätt att testa om hojen går för magert, är att varva ur den samtidigt som man drar ut choken. Känner man då att den drar bättre (blir starkare), så kör man för magert. Dvs du gör detta ute på vägen, inte stillastående med friläge. Så går den bättre med choken ute, så -kan- det innebära att den går för magert. Den nervösa motorgången och svårigheter att komma ner på tomgång bekräftar ett det ganska säkert är så.

Det enda sättet att veta med 100% säkerhet, är att ställa upp hojen i dynobänk, och mäta CO-halten i avgaserna. Det orkar dom flesta inte med så då får man förlita sig på tändstiftskontroll och känsla. Tändstiftskontrollen är nog den mest pålitliga och enkla om man inte har en längre erfarenhet av tvåtaktsjettning.

Så ta ut den på en längre raksträcka, varm motor, in med choken. Varva ur den med helt öppen förgasare på t ex tvåan, och sen medans motorn varvar, in med kopplingen och stäng av motorn. Rulla sedan in till vägkanten med kopplingen inne och kolla stiftet. Svart/oljigt/blött - Den går fett. Vitt/blekt/torrt - Den går magert. Chokladbrunt - perfekt.

Gör du så, VET du hur motorn mår när den jobbar som mest på huvudmunstycket. Chansar du är du aldrig säker. Proceduren kan sedan göras för lågfartsmunstycke (kvartsgas) och nål (halvgas). Sen är det klart.

Många skippar det här steget, eftersom det upplevs som jobbigt. Därav dom många hålade kolvarna och värmenypen...

Mvh

Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

/ Fredrik
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Fler tips.

Ställ tändningen innan du börjar bestycka. Står den för tidigt kommer det spika redan innan du når optimal blandning. Står den rätt ska det vara en fin beläggning med en tydlig kant på stiftets mittelektrod nästan ända upp. Är det längre tänder det för tidigt.

Bestyckar du förgasaren i strålande solsken är risken att den skär en tidig morgon när det är mer syre i luften överhängande.

Testar du på plan mark kommer den gå snålt i uppförsbackar.

Bestyckar du för optimal förbränning dvs max effekt är det porslinet längst ner i stiftet du ska kika på. Luftkylda motorer bör bestyckas fetare än optimalt för att få lite extra kylning.

Använd ett nytt stift annars är det hopplöst.

Blyfri bensin blir ger inte alls lika brun färg på stiftet vid optimal blandning som blyad gjorde. Oljan hjäper iofs till lite med färgen.

Fina bilder: http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark ... talog.html

http://www.theultralightplace.com/sparkplugs.htm



Naturligtvis finns det andra sätt som funkar riktigt bra. Motorn går ju allra bäst med optimal blandning och måste bestyckas fetare ju högre belastningen är. Det här kan man utnyttja. Enklaste vägen till rätt munstycken är att testa vilken storlek som ger mest effekt uppför en lång backe. På plan mark kommer den gå aningen fetare och vill du ha extra marginal stoppar du i en eller två storlekar större munstycke. Testa detta på alla trottelpositioner och se till att den drar jämt både vid pådrag och avsläpp.

Lycka till! :D


lifes a drag till you rode one
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 16 May 2006, 21:13
Location: Sweden

Post by bengtic »

Jag ska försöka kolla stiftet och munstycke det verkar ju som högfartsmunstycket är för litet eftersom jag körde ett bra tag på drygt halvgas och när vred fullt hände det inte mycket och 500m senare så nöp den. Egentligen ska man väl ta isär den och putsa cylindern men jag orkar inte.
Ska kolla tändläget också den är ju lite nervös på tomgången och vill inte gå ner när den är varm - svårväxlad.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Har du demonterat och rengjort förgasaren på sistone? I en förgasare som står ett tag bildas det lätt avlagringar som gärna täpper igen munstyckena. Det kanske är läge för en förgasarrengöring om det inte är gjort på ett tag?

Det där med att den är nervös och inte vill gå ner i varv, skulle kunna bero på att den får för lite bensin, eller att den drar tjuvluft någonstans.

Förresten, har du testat att dra ut choken när du kör på fullgas? Sämre, bättre? Om bättre luktar det igensatt eller för litet högfartsmunstycke. Kolla!

/ Fredrik
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Hade just detta fenomen på Annas Vespa 50.
Den gick relativt fort på full gas,runt 35
med otrimmad orginalmotor. Men den var slö
i uppförsbackarna. När jag drog ut choken fick
den väldigt mycket mer ork och pinnade på bra
uppför. Bytte huvudmunstycket, från 48 till 52,
om jag inte minns fel. Nu går den mellan 40-45
på mätaren, kanske en glädjemätare men det känns
ändå som att den flåsar på riktigt bra.
Inte illa för en orginal Vespa 50 årsmodell - 80.
F ö bara 350 mil på mätaren

// K
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 16 May 2006, 21:13
Location: Sweden

Post by bengtic »

Ska riva förgasaren i morgon allt pekar ju på att felet ligger där, tack för alla goda råd.
Bengt
Post Reply