Kan detta vara sant?!?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
makka
Nybörjare
Nybörjare

Kan detta vara sant?!?

Post by makka »

Saxade följande ur en annons på Blocket för en V50:

"Motorn är på 50 kubik och den har en toppfart på någonstans runt 50km/h. Den klassas därför som en körkortsfri ”30 moppe” som får köras från att man fyllt 15 år. Det faktum att mopeden går i 50km/h är inget man behöver oroa sig för, den har testats av polisen helt utan anmärkningar."

Tycker det låter lite skumt.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Ja, det kan det mycket väl vara - sant alltså! Några i en veteranmopedförening jag är medlem i, har ställt en fråga till Farbror Blå angående otrimmade originalmopeder som gör över 30. Farbror Blå svarade att så länge den är original, d v s otrimmad, har de inga synpunkter hur fort den går. Svaret innefattade också att man givetvis ska följa lagstadgad hastighet där man framför sin moped. Är där 30 så är det 30 som gäller... :)

/ Fredrik
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Råkade ut för detta när jag var 15 och körde v50, gick nästan i 50 otrimmat och när polisen stoppade mig så gjorde jag mig lustig genom att säga att jag filat på tanklocket! Ett INTE uppskattat skämt som jag fick mycket skäll för av polisen.
Och de hade rätt, det var inte ens kul!

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
makka
Nybörjare
Nybörjare

Post by makka »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Ja, det kan det mycket väl vara - sant alltså! Några i en veteranmopedförening jag är medlem i, har ställt en fråga till Farbror Blå angående otrimmade originalmopeder som gör över 30. Farbror Blå svarade att så länge den är original, d v s otrimmad, har de inga synpunkter hur fort den går. Svaret innefattade också att man givetvis ska följa lagstadgad hastighet där man framför sin moped. Är där 30 så är det 30 som gäller... :)

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ok, jag trodde att man bara fick köra i 30 med en s.k. "30-moped" oavsett hastighetsbegränsingen på vägen ifråga, men så är det alltså inte?
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by makka</i>
<br />Ok, jag trodde att man bara fick köra i 30 med en s.k. "30-moped" oavsett hastighetsbegränsingen på vägen ifråga, men så är det alltså inte?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag ska ta faktiskt ta och ringa polisen imorgon och höra, så att jag levererar ett säkert svar. Återkommer imorgon, alltså.

/ Fredrik
Terraplane Blues

Så, nu har jag pratat en lång stund med en ytterst trevlig trafikpolis vid namn Sture Thelin vid Trafikgruppen i Limhamn, Malmö. Han hade följande att anföra angående veteranmopeder (mopeder över 20 år, klass 2):

Det är fullt lagligt att framföra mopeden i den hastighet mopeden gör, så länge den är original. Jag påpekade att vissa veteranmopeder kan göra över 50 km/h från fabrik, men detta är alltså inget hinder nuförtiden (dock förr, se nedan).

Även om mopeden gör 60 km/h i originalutförande, måste man givetvis hålla hastighetsbegränsningarna. Sture tog som exempel att om man kör i 60 km/h på en 50-väg med sin originala veteranmoped, kan polisen bötfälla en eftersom man kör över deras nuvarande hastighetsmarginal som är 6 km/h på 50-väg. Påföljden blir då böter samt hänvisning till Svensk Bilprovning för en typbesiktning av mopeden. Man kan också bli av med sitt körkort under max tre månader om man har tidigare trafikförseelser.

Så länge den är original är det alltså helt okej att köra så fort den går, under förutsättning att man håller hastighetsbegränsningarna. Förr var dock reglementet annorlunda. Sture berättade att på 70-80-talet hade polisen officiellt en felmarginal på 8 km/h, d v s mopeder som gjorde 38 km/h var helt okej.Men normalt ingrep de inte om mopeden gjorde upp till 45 km/h, enligt Sture. De inofficiella riktlinjerna inom polisen för vad som inte accepterades, var på den tiden 50 km/h enligt honom. Då kunde de (glatt) plocka ned motorn och kolla efter trim och "slänga det ovarsamt i grusen", som han uttryckte det. Det skulle inte på igen, för gick den över 50 km/h måste den vara trimmad, resonerade man.

Kör så det ryker, alltså! :P (Men kör aldrig mer än 6 km/h över hastighetsbegränsningarna).

/ Fredrik
makka
Nybörjare
Nybörjare

Post by makka »

Kul information! Antar att problemen polisen har med överåriga mäns fartsyndande på veteranmopeder anses vara ganska ringa. :)
Förhoppningsvis har de fullt upp med att jaga ungdomar som färdas tre och tre utan hjälm på toktrimmade EU-plastshabrak istället.
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by makka</i>
<br />Kul information! Antar att problemen polisen har med överåriga mäns fartsyndande på veteranmopeder anses vara ganska ringa. :)
Förhoppningsvis har de fullt upp med att jaga ungdomar som färdas tre och tre utan hjälm på toktrimmade EU-plastshabrak istället.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">En god vän till mig är polis och han säger att de inte har tid att jaga mopedister nuförtiden. Det är bara i undantagsfall (sådana du nämnde) som de gör ingripanden enligt honom. Sture nämnde också något liknande under telefonsamtalet, att polisyrket av idag inte medger samma idoga arbete som förr. Det finns helt enkelt inte tid för sådant i dagens effektiviserade samhälle. Sture nämnde faktiskt också att veteranmopedister (särskilt i klunga) av polisen betraktas som seriösa sällskap som mer eller mindre kan köra som de vill.

Kör så det ryker! :wink:

/ Fredrik
Terraplane Blues

Slänger in ett citat av Dartman från en annan tråd som också bekräftar att mopeder av äldre datum får gå så snabbt de går:<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dartman</i>
<br />Hallå!
På förekommen anledning vill jag verka för att få bort vanföreställningen om att man inte får åka fortare än trettio knyck på en gammal moped. Mopeden var/är typad för att med en viss belastning (farbror på 80 kg eller nå´t) göra ca trettio vilket innebär att om man sätter en sextiokilosperson på kommer moppen att gå fortare. Mopederna som typades var dessutom knappast inkörda, vilket borgar för att de gick fortare sedan. Anledningen till att jag har lite koll på det här är att jag för cirka tio år sedan hade en Puch MS 50 -56 som klockades till drygt 60 blås på planmark. Detta var i skick med orginalförgasare och pluggen kvar. Jag ringde polisen för att kolla vad som gällde och fick till svar "går den så fort får du se till att hålla hastighetsbegränsningarna".
/Kör snyggt!

Jonas<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

/ Fredrik
Post Reply