Kan detta verkligen vara sant?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Terraplane Blues

Kan detta verkligen vara sant?

Post by Terraplane Blues »

Hej!

När vi under gårdagen var ute på en mc-tur, stötte vi på ett gäng grånade gentlemän på "gubbhojar". Den ene mannen och jag spårade in på gamla Vespor, varpå han berättade att han har en Vespa 50 N från 1964 (!) ståendes på hans systers gods och tillika föräldrahem. Jag frågade om det isåfall var en Vespa 50 S (lätt mc), eftersom det var en -64:a och att de första V50 N (mopeder) kom till Sverige 1966 - men mannen berättade att det var en vanlig 30-moped.

Jag stod på mig och frågade om det inte kunde vara en senare årsmodell, men mannen sa att han var helt säker på att det var en -64:a, då han det året fyllde 15 år. Han berättade att han inhandlade den ny hos Axel Månsson i Lund (f ö Sveriges första Vespahandlare) 1964. Jag frågade vidare om hur den var i skicket och om han skulle göra vid den, men han svarade att den var dålig och att han inte hade några planer på att återuppliva den. Har blivit lovad en titt på den senare i sommar... :)

Kan detta verkligen vara riktiga uppgifter? :?:

/ Fredrik
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Spännande.
Något som inte är sant är i alla fall att Axel Månsson i Lund var Sveriges
första Vespahandlare.
Ingvar Bergengren, Fordhandlaren på Lindhagensplan i Stockholm var före.
/P
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Spännande.
första Vespahandlare.
/P<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Okej, där ser man. Jag har träffat Axel Månssons son (som f ö bor kvar i det gamla huset med butik och verkstad) och han berättade iallafall att de var först i Sverige. Han hade haft kvar en hel del gamla delar och tillbehör till bara för några år sedan, men nu var allt borta, förutom en tidig Vespa (kan möjligtvis ha varit en -48:a eller -49:a någonting) och en V50-motor. Jag fick den äran att köpa denna sista kvarvarande V50-motor av honom. En hygglig prick med massor av intressanta berättelser.

Jag återkommer när jag har fått beskåda den isåfall unika Vespa 50 N från 1964 som utlovat. Vi får se vad det blir av det hela...

/ Fredrik
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Historier blir gärna bättre med åren. Vad ska man tro på?
Han kanske var den förste återförsäljaren "ute i landet"...
Den som står kvar såldes i alla fall i juli 1950 och har serienummer kring 74000. De 20 som såldes tidigare på våren i Stockholm har serienummer kring 60000.
/P
Image

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Spännande.
första Vespahandlare.
/P<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Okej, där ser man. Jag har träffat Axel Månssons son (som f ö bor kvar i det gamla huset med butik och verkstad) och han berättade iallafall att de var först i Sverige. Han hade haft kvar en hel del gamla delar och tillbehör till bara för några år sedan, men nu var allt borta, förutom en tidig Vespa (kan möjligtvis ha varit en -48:a eller -49:a någonting) och en V50-motor. Jag fick den äran att köpa denna sista kvarvarande V50-motor av honom. En hygglig prick med massor av intressanta berättelser.

Jag återkommer när jag har fått beskåda den isåfall unika Vespa 50 N från 1964 som utlovat. Vi får se vad det blir av det hela...

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Historier blir gärna bättre med åren. Vad ska man tro på?
Han kanske var den förste återförsäljaren "ute i landet"...
Den som står kvar såldes i alla fall i juli 1950 och har serienummer kring 74000. De 20 som såldes tidigare på våren i Stockholm har serienummer kring 60000.
/P
http://img516.imageshack.us/img516/8731/bild3eh6.jpg<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Eller så var han kanske generalagenten Fram Kings förste vespaåterförsäljare? Det står ju uttryckligen att Axel Månsson var den förste återförsäljaren för Vespa i Sverige enligt urklippet (och allt som står i tidningar lär alltid vara sant! :wink:) Ingvar Bergengren i Stockholm parallellimporterade kanske Vespor helt i egen regi? Jaha, då var det alltså en -50:a som sonen hade i sitt stooooora garage. Tänk att få vara son till en vespaåterförsäljare och kunna få ta del av allt godis som har sålts på den fronten... :P

/ Fredrik
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Nja, Fram-King fick ju ta över först 1963. Eller var det 1962?
I april 1962 är det i alla fall fortfarande COMO, M & T Bjerke som är generalagent.
/P
Terraplane Blues

<br />Nja, Fram-King fick ju ta över först 1963. Eller var det 1962?
I april 1962 är det i alla fall fortfarande COMO, M & T Bjerke som är generalagent.
/P<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Så kan det säkert vara. Jag har ingen susning om svensk vespistisk generalagenturhistoria, men det är alltid kul att lära sig något nytt. Jag har f ö haft en Fram King-moped från 1960 - en underbart sliten televerkare från Arvika. Ångrar mig grymt att jag sålde den. Nåja, det hör inte hit...

Du som verkar intresserad och insatt i den svenska försäljninghistoriken, Paka - har du sett dessa garantikort? Jag kom över det från en cykel- och mopedhandlare som lades ned. Sägs härstamma från tidigt 70-tal. Håll tillgodo! Jag lägger in dem som länkar då de är ganska stora:

Framsida:
http://img57.imageshack.us/img57/958/ga ... idaoh5.jpg

Baksida:
http://img134.imageshack.us/img134/3569 ... idaue8.jpg

/ Fredrik
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Kul. De här är från 1952. Ursäkta bildkvaliteten.
/P
Image
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

mera om herr månsson finns att läsa i Scooteristen, snart en tidning i en brevlåda nära dig..

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />mera om herr månsson finns att läsa i Scooteristen, snart en tidning i en brevlåda nära dig..<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Låter intressant! När är snart?

/ Fredrik
Post Reply