Kan tändinställning orsaka nyp?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Kan tändinställning orsaka nyp?

Post by Bustamente »

Hallå. behöver lite hjälp av expertisen här på forumet igen. Honade cylindern på min rally 200 för ett tag sedan. Den har fått värmenyp 2 gånger. Den första precis i början och det andra nypet kom efter 60-70 mil. Tändplattan skruvade jag bara på helt på chans. Jag har inte kollat någon som helst tändinställning eftersom jag inte har en aning hur man gör. Den låter bra och går riktigt bra. Men man har hört uttryck som att den går kallt eller varmt beroende på tändinställning. Så nu undrar jag om det skulle kunna vara att den går varmt och att det orsakar nyp. Eller måste det vara att den blivit honad med för lite spel? För efter 60-70 mil ska den väl vara så pass inkörd att den inte nyper? Tilläggas kan göras att vid senaste tillfället har jag dragit upp den i ca 100km/h i 5 min innan nypet kom (när jag släppte gasen). Annars har jag hållit mig under 80km/h och då är det inga problem.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Jo, det lär vara så, tyvärr. Det är viktigt att gnistan kommer när den ska i förhållande till övre dödpunkt, annars går kolven varm p g a felaktigt arbetsmotstånd, som jag har förstått det. Olika vespamodeller har olika förtändning i förhållande till övre dödpunkt. Eventuell trimningsgrad spelar också in.

Det är mycket lätt att ställa tändningen med hjälp av en gradskiva och ett modifierat tändstift, något som beskrivs på scooterhelp.com (se länk nedan). På gradskivan som finns där och som kan skrivas ut på skrivare, står dock inte antal grader före övre dödpunkt (<i>Before Top Dead Center = BTDC </i>på engelska) för Rally 200. Men på en annan sida hittade jag en uppgift om att Rally 200 (VSE1T electronic) skulle ha 24 graders förtändning (24 degrees BTDC). Hör gärna med någon annan så att det blir rätt.

http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html

/ Fredrik
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tackar. Då vet jag var felet kan ligga. Har lusläst scooterhelp om tändinställning men med elektronisk tändning behöver man väl en stroblampa för 1000 pix typ? Men nu vet jag att det troligen är tändningen då. Får tigga och be någon snäll om hjälp med det. Ska nog ordna sig...
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tackar. Då vet jag var felet kan ligga. Har lusläst scooterhelp om tändinställning men med elektronisk tändning behöver man väl en stroblampa för 1000 pix typ? Men nu vet jag att det troligen är tändningen då. Får tigga och be någon snäll om hjälp med det. Ska nog ordna sig...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Värmenyp kan ju bero på att motorn går för magert också, men ställa tändningen är väl en bra början! Du klarar dig nog bra med en strobe från MICRO för typ 300 (Biltema verkar ha slutat med sin biliga och bra..). 24 grader för rally 200 står det även i Niklas XP-tips i scooteristen nummer 8. (som jag kom över på scooterpremiären, riktig mysläsning med gamla scooteristen på fredagkvällen:):wink:).
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

En sån duger gott, det brukar vara så att billiga lampor inte hänger med då man vider upp varvet ganska högt.

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Se dock till att ha tillgång till 12V DC (batteri el. eliminator) då lampan behöver matning. Rallyns 6V duger nog inte.

Tips för framtida körning, du är inte ensam om att få nyp när man drar av på gasen, detta händer gärna precis i slutet på uppförsbacke när man drar av lite och är nästan uppe efter att ha pressat ganska hårt. Ta för vana att koppla ur och varva upp motorn obelastad ett par gånger istället för att bara stänga spjället så minskar risken för nyp.

// Bobo
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Motorn har 12v system (från px), räcker det?

Precis så har jag börjat göra efter sista nypet. Kör heller inte mer än högst 2 min över 90kmh...
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Kör med batteri, vanligt 12 volts bil, mc eller gräsklippar motsv.

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Manicken är inhandlad. Får gå ner till garaget och se om jag kan lista ut hur den fungerar sen ikväll när ungarna lagt sig... Tack för hjälpen.
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Har du läst denna superbra instruktion som Calle gjort? Den är kanonbra!
http://soulscooter.com/tech/ign/ign.htm
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Å ****. Där ser det ut som att man monterar ner halva scootern. Vad jag har läst på scooterhelp så behöver man max lossa svänghjulet...? Ska läsa lite mer och testa lite. Kommer säkerligen återkomma med mer irriterande frågor om jag känner mig själv rätt :)

Hmm, mitt inlägg blev censurerat. Jag är tydligen ful i munnen :twisted:
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Å ****. Där ser det ut som att man monterar ner halva scootern. Vad jag har läst på scooterhelp så behöver man max lossa svänghjulet...? Ska läsa lite mer och testa lite. Kommer säkerligen återkomma med mer irriterande frågor om jag känner mig själv rätt :)

Hmm, mitt inlägg blev censurerat. Jag är tydligen ful i munnen :twisted:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nja, halva scootern behöver du inte riva, bara fläktkåpa och svänghjul + tändstift för att hitta övre dödpunkt någorlunda korrekt (plattjärnsmetoden är nog mer exakt, men då får du pilla av toppen också - jämfört med att ställa på känn duger ett kolvstoppande moddat tändstift långt:)) Du måste förstås lossa lite på skruvarna och vrida tändplattan också, men mer är det inte. Svänghjulsavdragare, ev. svänghjulshållare om du inte har något annat bra sätt att hålla svänghjulet + kolvstoppsmoj är det enda special du behöver förutom stroben:)
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Jag såg det också när jag läste igenom lite noggrannare. Jag körde med skruv i tändstift för att kolla dödläget. Det slutade med att jag vred tändplattan ca 2 grader motsols. Innebär detta att den kommer gå kallare, eller ännu varnmare? Vet inte vilket håll som ger vad. Ska ta en provtur idag och se hur den känns...
Post Reply