1959 Vespa Touring

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

1959 Vespa Touring

Post by Mancino »

Nu har jag hittat mig en till Vespa.
Fick denna skönhet för en liten slant,
och hon startade nästan direkt när jag kom hem med henne.

Den är intagen till Sverige 1982 säger papprena, men vet ej från var.


Image

Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

vacker maskin. grattis!

den kanske bara blivit avreggad och sedan återupptagen i registret igen?

snyggt baklampa! var rädd om den, det är ett mycket ovanlig GS150 baklyse som (tror jag ) satt endast på en årsmodell (1957 eller 58?... slå i böckerna Vespaco)

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Mycket stilig - grattis!

Fast att den skulle vara intagen till Sverige 1982 måste bara vara fel. Inte för att jag kan särskilt mycket om Touring (även om jag haft en -62:a ett kort tag), men den ser ut att vara i det typsikt svenska touringutförandet (kulör och passagerarryggstöd). Dessutom ser det ut som den har ett gammalt svenskt skattemärke från 60/70-talet på insidan av skölden.

Jättefin är den hursomhelst! :)

/ Fredrik
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Var det den här som gick ut för sagolika 3000 kr på blocket för ett par veckor sedan? Jag ringde efter 30 minuter men då var den redan såld...

www.trimaran.nu
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by anders2011</i>
<br />Var det den här som gick ut för sagolika 3000 kr på blocket för ett par veckor sedan? Jag ringde efter 30 minuter men då var den redan såld...

www.trimaran.nu
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nej jag fick den för 4000 i Bålstabladet. :D Han som jag köpte den av hade själv köpt den för 4000 för 10 år sen. Jag fick med kvitton på saker han bytt för närmare 4000, men sånt kan man inte räkna med. Som tur är lades annonsen ut 1 vecka för tidigt, när han var på semester, men min svärfar fortsatte ringa efter att jag tröttnat...sicken tur 8)

Nybytt kolv, samt att alla vajrar och bromsarna är bytta.

Den går bra men inte så fort, vilket den säkert inte ska göra. Ska sota ur avgasröret, rengöra förgasare och köpa lite fräscha däck, sen så. Just ja, körkort bör jag nog ha....
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Helt klart en Svenskin som gått på återregistrering:). bakom tutan sitter nummerplåtshållaren, svenskt påhitt. Innanför benskölden sitter ett tidigare besiktingsmärke från sbp. Bakljuset är nog snarare 57. 58 hade snygg-lyset med "lösnäsan" Sen ser jag inte om styrlåset bor i en utbuktning på ramen, det är bara de svenske som har. Grattis till en skön maskin må jag säga! Toruing är det bästa en man kan ha näst efter..... en Touring till isåfall!:D


"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Enligt reservdelslistan ska det bakljuset sitta på GS150 till och med ramnummer 35310 (Till och med VS3 alltså - 57 som sagt) Står inte att det är endast 57.
GS-55:an i första Technica har snikversionen, inget bromsljus i Italien kanske)
/P (Ur sprängskisserna för -55)
Image

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />Helt klart en Svenskin som gått på återregistrering:). bakom tutan sitter nummerplåtshållaren, svenskt påhitt. Innanför benskölden sitter ett tidigare besiktingsmärke från sbp. Bakljuset är nog snarare 57. 58 hade snygg-lyset med "lösnäsan" Sen ser jag inte om styrlåset bor i en utbuktning på ramen, det är bara de svenske som har. Grattis till en skön maskin må jag säga! Toruing är det bästa en man kan ha näst efter..... en Touring till isåfall!:D


"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Enligt reservdelslistan ska det bakljuset sitta på GS150 till och med ramnummer 35310 (Till och med VS3 alltså - 57 som sagt) Står inte att det är endast 57.
GS-55:an i första Technica har snikversionen, inget bromsljus i Italien kanske)
/P (Ur sprängskisserna för -55)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />Helt klart en Svenskin som gått på återregistrering:). bakom tutan sitter nummerplåtshållaren, svenskt påhitt. Innanför benskölden sitter ett tidigare besiktingsmärke från sbp. Bakljuset är nog snarare 57. 58 hade snygg-lyset med "lösnäsan" Sen ser jag inte om styrlåset bor i en utbuktning på ramen, det är bara de svenske som har. Grattis till en skön maskin må jag säga! Toruing är det bästa en man kan ha näst efter..... en Touring till isåfall!:D


"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ah! redan 55 alltså

Federico
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Härligt med detaljnörderi! Bra med sprängskiss Dr Paka!
Kom just på att 59:ans touring är den enda som INTE harutbuktningen vid styrlåset. Plan plåt med hål alltså. Visst är det gott med ett gott forum!




"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Inte helt plant, det finns en större utbuktning, ca 10 cm hög. Låset är bortbrutet och det är inte snyggt runt hålet efter alla brytningar, men ska försöka återställa så gott det går, dvs om man finner ett komplett lås.

Såhär ser det ut:

Image


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />Härligt med detaljnörderi! Bra med sprängskiss Dr Paka!
Kom just på att 59:ans touring är den enda som INTE harutbuktningen vid styrlåset. Plan plåt med hål alltså. Visst är det gott med ett gott forum!




"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

De senare har en stoor utbuktning som en liten plåtcylinder liksom.
jösses vad dom har jobbat med brytet.:(

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Och varför hade svenskarna en utbuktning för låset???
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Hej Christel och tack för senast! Hoppas ni stod ut med dragspelsplågan:D

Troligtvis var det pga andra låskrav. Enligt Herr Vilagi i Finland så är det bara di svenske som har detta. Hade inte tänkt på det själv innan.



"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Hej Christel och tack för senast! Hoppas ni stod ut med dragspelsplågan<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Alltid lika trevligt att träffa er båda! Dragsspelsplågan hann vi bara höra en takt av för vi kom för sent. Blev förskräckligt besviken. Hoppas på en uppföljning i S&R!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Troligtvis var det pga andra låskrav.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Betyder det att ni hade helt annorlunda lås då också? Åtminstone på bilden så verkar låsets hål vara ganska så stort. Men det kan ju bara råka vara så efter lifvets tand.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">bakom tutan sitter nummerplåtshållaren, svenskt påhitt<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hur är det med den främre registerskylten? Svenskt påhitt, skylten eller fästmetoden? Vi har också haft framskyltar i Finland. Åtminstone vår SS som registrerades 68 har haft en sådan och med litet lock och pock så får vi den tillbaka från den tidigare ägaren. Bakskylten är också orginal (och den skall banne mig inte blästrar och målas om... :wink: ). Framskylten var mindre än bakskylten, antar att det varit så hos er också.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Mera nörderi... De har till och med en egen framgaffel med annat artikelnummer.
"84273 Styrrör - Till lås av svensk mod. med instickslås på Touring 61-62 nr 92623"
/P
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />De senare har en stoor utbuktning som en liten plåtcylinder liksom.
jösses vad dom har jobbat med brytet.:(

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Nördinfo, härligt! :P Det gällde för VGLB om det var 61-62. Gällde det för VGLA för år 61 också? För den här pärlan är ju en VGLA (enligt kåpornas dekoration) eller hur?

Håll vara på gaffeln! Specialgafflar hittas säkert inte alltför ofta i reproduktion om den skulle behöva ersättas.
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

Hej Mancino! Kan du inte kolla chassinumret på din vespa och publicera det här så behöver får vi snabbt vet tillverkningsåret och modellen. Jag tycker det ser ut som om motorkåpan skulle vara målad i VGLA-kulör, medan resten av vespan är klart ljusare och "silvrigare", alltså VGLB-blå. Vespacos kommentar att "grodyngelet på motorkåpan skulle göra vespan till en VGLA, håller inte alls sträck. Grodynglen fanns länge nog på VGLB-vespornn. Det var först i slutet av prooduktionen (-62?) som den nyare, smala aluminiumlisterna ersatte grogynglen.
Angående den lilla monteringsfästet för framreg.skylten så användes nog en likadan i Finland så länge vi hade nummerskylt framtill. Jag vet t.o.m. att de tillverkades i Helsingfors, men kanske efter svensk modell. Nummerplåtarna var f.ö. i Finland lika stora fram och bak. Men någon tycks ha monterat nummerplåtsfästet upp och ner. Vrid det 180 grader runt tutans mittpunkt och lägg fästet istället under tutans två övre skruvar så blir det rätt. Så skall det vara. Jag har nämligen personligen monterat många tiotals av dem under somrarna 59-63, då jag sommarjobbade på importörens vespaverkstad.

HR
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

Hej Mancino! Kan du inte kolla chassinumret på din vespa och publicera det här så behöver får vi snabbt vet tillverkningsåret och modellen. Jag tycker det ser ut som om motorkåpan skulle vara målad i VGLA-kulör, medan resten av vespan är klart ljusare och "silvrigare", alltså VGLB-blå. Vespacos kommentar att "grodyngelet på motorkåpan skulle göra vespan till en VGLA, håller inte alls sträck. Grodynglen fanns länge nog på VGLB-vespornn. Det var först i slutet av prooduktionen (-62?) som den nyare, smala aluminiumlisterna ersatte grogynglen.
Angående den lilla monteringsfästet för framreg.skylten så användes nog en likadan i Finland så länge vi hade nummerskylt framtill. Jag vet t.o.m. att de tillverkades i Helsingfors, men kanske efter svensk modell. Nummerplåtarna var f.ö. i Finland lika stora fram och bak. Men någon tycks ha monterat nummerplåtsfästet upp och ner. Vrid det 180 grader runt tutans mittpunkt och lägg fästet istället under tutans två övre skruvar så blir det rätt. Så skall det vara. Jag har nämligen personligen monterat många tiotals av dem under somrarna 59-63, då jag sommarjobbade på importörens vespaverkstad.

HR
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jag har en VGLA och en VGLB och båda har(hade) den ljusblå/grå färgen. du tänker inte på VGL (57-58) som hade en mörkare blå. eller är det små nyansskillnader mellan A och B som jag inte noterat?

Federico
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Allt är i samma kulört. Bilderna är kanske lite missvisande. Enligt Scooterhelp så är det en GL 150 från 1959
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Allt är i samma kulört. Bilderna är kanske lite missvisande. Enligt Scooterhelp så är det en GL 150 från 1959
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

Visst är det skillnad på den blå nyansen för VGLA och VGLB. VGLA skall ha nyansen PIA 667 och VGLB PIA 890. Den som har tillgång till Vespa Tecnica del 2 kan kolla på parallellmodellerna VBA och VBB. Skillnaden är inte väldigt stor men klart synlig när man ser dem bredvid varandra. Färgnyansen och den fjärde växeln är eg. det enda som skiljer en tidig VGLB från en sen VGLA. Allt annat var helt identiskt. År 1961 tillverkades drygt 2000 VGLA- och nästan 8000 VGLB-vespor - alla "61:or", men till det yttre kunde man skilja dem åt bara på en pytteliten nyansskillnad i färgen och en liten 4:a på växelhandtaget.

HR
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Nu spontanköpte jag ju denna skönhet, och har inte alls grävt ner mig i dess historik. Är 4000 bananr ett okej pris för denna pjäs? Själv är jag rätt nöjd, mest med tanke på att den är väldigt fin och går. Hur mycket kan kan man skrämma upp den utan att göra den "icke orginal"? Eller....vad gjorde dessa i hastighet när de kom ut från bandet?
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Grattis till touringen Mancino!


Piaggio Vespa V50R -74
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Grattis till touringen Mancino!


Piaggio Vespa V50R -74
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Thanx :D
Post Reply