<b>Mätaren slår vilt efter att ha gått normalt upp till 25 – 30 km/tim.</b>Har precis bytt till ny vajer/hölje, och samma symtom hade jag före bytet.
Den gamla vajern verkar vara felfri när jag tog loss den, så bytet kanske var helt onödigt?
Mätaren är liten rund cirkel, ca 53mm i omkrets, inkl sarg.
Märke: VEGLIA visar upp till 80 km.
<b>
* Någon som känner igen symtomen?
* Finns det att köpa nya mätare?
* Till vilket pris och var?</b>
Erling
Problem med H-mätare till V50S
Hej Erling!
Det är med största sannolikhet inget fel på hastighetsmätaren, utan på något av de två hastighetsmätardreven - och i ditt fall troligtsvis det lilla, nr 13 på sprängskissen nedan. Anledningen till att jag tror det lilla felar och inte det stora (nr 10), är att det förra är i plast och det senare i metall (om det inte är utbytt, för nya drev finns bara i plast, oavsett vilket det gäller). Tur i oturen är att du har en V50 S med 10-tumshjul. Det finns nämligen inte nya drev till 9-tummare att uppbringa.
http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page20.jpg
Det är enkelt att kolla om det lilla drevet är kasst i räfflorna: bara skruva loss nr 15 och dra ut det lilla drevet från sin gömma. Skulle det däremot vara det stora drevet (nr 10) är det viktigt att tänka på en sak: det stora drevet sitter <u>vänstergängat</u> på axeln och skall alltså lossas <u>medsols</u>. Du får loss det genom att öppna dammskyddet i gummi (nr 11) och lossa på muttern du ser där inne (muttern är integrerad med det stora drevet och skall alltså lossas medsols). När du återmonterar dreven, glöm inte att spruta in lite kullagerfett i utrymmet där dreven möts samt i "koppen" av dammskyddets insida (nr 11).
Länk till dreven på SIP Scootershop (EM Scooters och andra har givetvis också):
http://ww3.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
http://ww3.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Lycka till!
/ Fredrik
Det är med största sannolikhet inget fel på hastighetsmätaren, utan på något av de två hastighetsmätardreven - och i ditt fall troligtsvis det lilla, nr 13 på sprängskissen nedan. Anledningen till att jag tror det lilla felar och inte det stora (nr 10), är att det förra är i plast och det senare i metall (om det inte är utbytt, för nya drev finns bara i plast, oavsett vilket det gäller). Tur i oturen är att du har en V50 S med 10-tumshjul. Det finns nämligen inte nya drev till 9-tummare att uppbringa.
http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page20.jpg
Det är enkelt att kolla om det lilla drevet är kasst i räfflorna: bara skruva loss nr 15 och dra ut det lilla drevet från sin gömma. Skulle det däremot vara det stora drevet (nr 10) är det viktigt att tänka på en sak: det stora drevet sitter <u>vänstergängat</u> på axeln och skall alltså lossas <u>medsols</u>. Du får loss det genom att öppna dammskyddet i gummi (nr 11) och lossa på muttern du ser där inne (muttern är integrerad med det stora drevet och skall alltså lossas medsols). När du återmonterar dreven, glöm inte att spruta in lite kullagerfett i utrymmet där dreven möts samt i "koppen" av dammskyddets insida (nr 11).
Länk till dreven på SIP Scootershop (EM Scooters och andra har givetvis också):
http://ww3.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
http://ww3.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Lycka till!
/ Fredrik
<b>Terraplane Blues</b>
Först och främst en rapport! Jag har tagit loss förgasare till min V50S och rengjort, kollat packningar mm som Du gav så förnämlig instruktion på.
<b>Det fungerade klockrent, och jag måste verkligen "ta i" - Dina instruktioner är suvuränt pedagogiska och bra.</b>
TACK igen!
H-mätaren:
Har tagit loss mätaren och kollat nr 13 - "det lilla" och kunde konstatera att nylondrevet verkade helt intakt.
Innan jag ger mig på "det stora" nr 10, så har jag haft loss mätaren och på arbetsbänken kört med en lös vajer/hölje monterad till bossmaskin.
Har även kollat med en tändsticka modell större.
<b>SAMMA SYMTOM SOM TIDIGARE</b> - den går "normalt till ca 25-30 sen så drar den iväg på äventyr = rusar och kastar.
<u>Vad göra - ny mätare?</u>
Finns det att köpa sådana eller finns det nya kromsargar om jag skulle låta en instrumenttekniker kolla mätaren. (Göran i Trosa)
Det är säkert lätt att förstöra sargen om man öppnar mätaren antar jag.
Erling
Först och främst en rapport! Jag har tagit loss förgasare till min V50S och rengjort, kollat packningar mm som Du gav så förnämlig instruktion på.
<b>Det fungerade klockrent, och jag måste verkligen "ta i" - Dina instruktioner är suvuränt pedagogiska och bra.</b>
TACK igen!
H-mätaren:
Har tagit loss mätaren och kollat nr 13 - "det lilla" och kunde konstatera att nylondrevet verkade helt intakt.
Innan jag ger mig på "det stora" nr 10, så har jag haft loss mätaren och på arbetsbänken kört med en lös vajer/hölje monterad till bossmaskin.
Har även kollat med en tändsticka modell större.
<b>SAMMA SYMTOM SOM TIDIGARE</b> - den går "normalt till ca 25-30 sen så drar den iväg på äventyr = rusar och kastar.
<u>Vad göra - ny mätare?</u>
Finns det att köpa sådana eller finns det nya kromsargar om jag skulle låta en instrumenttekniker kolla mätaren. (Göran i Trosa)
Det är säkert lätt att förstöra sargen om man öppnar mätaren antar jag.
Erling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<b>SAMMA SYMTOM SOM TIDIGARE</b> - den går "normalt till ca 25-30 sen så drar den iväg på äventyr = rusar och kastar.
<u>Vad göra - ny mätare?</u>
Finns det att köpa sådana eller finns det nya kromsargar om jag skulle låta en instrumenttekniker kolla mätaren. (Göran i Trosa)
Det är säkert lätt att förstöra sargen om man öppnar mätaren antar jag.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det går åtminstone på en primmy att försiktigt bända upp sargen och få tillbaka den, det är antagligen knöligare på den lilla mätaren, men med ett milt handlag så... Jag har inte sett reservsarger, men SIP har (tyvärr svindyra) repro-mätare som kanske passar om det misslyckas totalt, eller så kanske den här funkar http://scooter-center.com/catalog/produ ... 0_446_4594?! De symptom du beskriver beror förmodligen på att den roterande magneten slår i den omgivande koppen när du kommer upp i högre hastigheter. En instrumenttekniker eller urmakare fixar det på nolltid om han/hon väl får upp den utan att förstöra sargen, värt ett försök:)!
<b>SAMMA SYMTOM SOM TIDIGARE</b> - den går "normalt till ca 25-30 sen så drar den iväg på äventyr = rusar och kastar.
<u>Vad göra - ny mätare?</u>
Finns det att köpa sådana eller finns det nya kromsargar om jag skulle låta en instrumenttekniker kolla mätaren. (Göran i Trosa)
Det är säkert lätt att förstöra sargen om man öppnar mätaren antar jag.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det går åtminstone på en primmy att försiktigt bända upp sargen och få tillbaka den, det är antagligen knöligare på den lilla mätaren, men med ett milt handlag så... Jag har inte sett reservsarger, men SIP har (tyvärr svindyra) repro-mätare som kanske passar om det misslyckas totalt, eller så kanske den här funkar http://scooter-center.com/catalog/produ ... 0_446_4594?! De symptom du beskriver beror förmodligen på att den roterande magneten slår i den omgivande koppen när du kommer upp i högre hastigheter. En instrumenttekniker eller urmakare fixar det på nolltid om han/hon väl får upp den utan att förstöra sargen, värt ett försök:)!
Hej igen!
Har heller aldrig sett nya sargar till den runda Veglia Borletti som sitter på V50. Men det går att få loss den från undersidan, om man försiktigt tvingar in t ex en tunn skruvmejsel (eller liknande) och låter den löpa ett fullt varv under sargen. Proceduren får upprepas ett antal gånger, med ett grövre och grövre verktyg för varje gång och till slut går det att föriktigt bända över sargen. OBS! Ta i ytterst lite varje gång du bänder och gör det hellre fler gånger. Jag har själv gjort just detta och slutresultatet blev ganska bra (såg riktigt bra ut på ovansidan, men lite knöligt här och var på undersidan).
Om du inte är 100 % originalkrävande, skulle du ju kunna köpa den hastighetsmätaren som bufflig föreslog från Scooter-Center (även om den inte har mätartavla likt original). Det är nog det billigaste du kan komma undan med för en ny mätare. SIP har en som är graderad till 100 km/h med den gamla Piaggiologgan (skölden, som du har), men den kostar äckligt mycket:
http://ww3.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Annars har SIP en Veglia Borletti graderad till 80 km/h med den nya Piaggiologgan (hexagonen) betydligt billigare än den förra:
http://ww3.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
PS. Skulle allting skita sig fullständigt har jag nog en gammal mätare utan mätartavla, sarg och glas som ligger och skräpar. Du kan få den gratis om du vill ha den, bara skicka ett mail. DS
/ Fredrik
Har heller aldrig sett nya sargar till den runda Veglia Borletti som sitter på V50. Men det går att få loss den från undersidan, om man försiktigt tvingar in t ex en tunn skruvmejsel (eller liknande) och låter den löpa ett fullt varv under sargen. Proceduren får upprepas ett antal gånger, med ett grövre och grövre verktyg för varje gång och till slut går det att föriktigt bända över sargen. OBS! Ta i ytterst lite varje gång du bänder och gör det hellre fler gånger. Jag har själv gjort just detta och slutresultatet blev ganska bra (såg riktigt bra ut på ovansidan, men lite knöligt här och var på undersidan).
Om du inte är 100 % originalkrävande, skulle du ju kunna köpa den hastighetsmätaren som bufflig föreslog från Scooter-Center (även om den inte har mätartavla likt original). Det är nog det billigaste du kan komma undan med för en ny mätare. SIP har en som är graderad till 100 km/h med den gamla Piaggiologgan (skölden, som du har), men den kostar äckligt mycket:
http://ww3.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Annars har SIP en Veglia Borletti graderad till 80 km/h med den nya Piaggiologgan (hexagonen) betydligt billigare än den förra:
http://ww3.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
PS. Skulle allting skita sig fullständigt har jag nog en gammal mätare utan mätartavla, sarg och glas som ligger och skräpar. Du kan få den gratis om du vill ha den, bara skicka ett mail. DS
/ Fredrik
<b>Jag tar fasta på ditt erbjudande</b> - nedan:
<i>Skulle allting skita sig fullständigt har jag nog en gammal mätare utan mätartavla, sarg och glas som ligger och skräpar. Du kan få den gratis om du vill ha den, bara skicka ett mail.</i>
Skickar min adress till Dig, och givetvis vill jag <u>minst </u>betala frakten.
Mvh
Erling
<i>Skulle allting skita sig fullständigt har jag nog en gammal mätare utan mätartavla, sarg och glas som ligger och skräpar. Du kan få den gratis om du vill ha den, bara skicka ett mail.</i>
Skickar min adress till Dig, och givetvis vill jag <u>minst </u>betala frakten.
Mvh
Erling