En katt bland hermeliner.....

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Erling

En katt bland hermeliner.....

Post by Erling »

Har just läst den utmärkta artikeln i Scooteristen nr: 44 som Ola Backer har skrivit och fotograferat, om den "Svenska" Popolino.
Artikeln heter; <i>”Vespa Popolino – ett tekniskt mästerverk i racingklass”</i>Om Du inte gjort det - gör det! En intressant historia som vespister bör känna till om en "katt bland hermeliner"

<font size="2"><b>Frågor:</b></font id="size2">
<u>Chassinummer:</u> Har någon kännedom om tillverkningen – omfattning, listor mm?
Värdefullt om dessa kunde publiceras här hos SSK.
Finns ej hos Piaggio och övriga "officiella" listor.

<u>Färgkoder:</u> Det saknas tyvärr uppgifter om vilka färger som förekom, vad jag vet!
Många var mörkröda. Vet Du mera?

<u>Övrigt:</u> Har Du tips om var man kan hitta <u><b>ytterligare </b></u>fakta kring denna mycket speciella modell?
Tipsa det gärna här!

Erling
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Jag körde aldrig Popolino men många av kompisarna gjorde det, så jag minns dem väl. Och jag har givetvis läst Olas utmärkta artikel men minns inte detaljerna i den nu.

Om färger:
Tidigare årsmodeller var röda, senare ljusblå. Minns inte vilket årtal förändringen skedde.

Egenheter:
De flesta beroende på dåvarande svenska lagstiftning för "lätt mc" (= 16 år), alltså totalvikt max 75 kg fulltankad.
* kåpor och framskärm av lättmetall
* extremt liten originaltank, byttes oftast ut snabbt
* speciell sadel, byttes också oftast snabbt ut (det fanns en maxgräns på längden på sadeln, för att försvåra att ta pasagerare, det var inte tillåtet)
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
Erling

Post by Erling »

Det borde kanske finns fler som intresserar sig för modellen av rent <b>motorhistoriska </b>skäl???
Så är det för mig!

<u><b>Någon </b></u>har säkert samlat på sig uppgifter om modellen som tillverkning, antal mm, samt färgkoder o dyl., och inte minst uppgifter utöver det redan kända.

Primaveran hette också i början "felaktigt" (?) Popolino och 1965 "utrotades" den "riktiga" Popolinon och togs ur produktion.

Modellen är uppenbarligen inte speciellt eftertraktad och intressant i dag - <b>i dessa "trimtider"</b> - <u> <u>men återigen </u></u>träd fram om <b>Du </b>har ytterligare fakta, eller tips var dessa fakta kan finnas.

Erling
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Fel avdelning i och för sig. Den Popolino du menar är ingen smallframe.
Färger (enligt Fram-King/COMO):
58 (grå samma som Elit samma år)
59 (en annan grå, samma som Elit samma år)
60-63 (röd "Racing Red (847)" samma som tidiga SS180 och VMA1T)
64-65 (ljusblå)
/P
Erling

Post by Erling »

Tack för Din INFO.
Det är bl.a. "vespister" i Finland som vill veta mera och jag försöker hjälpa till med att söka information om modellen.

<u>Ska tänka på det där med rätt & fel avdelning nästa gång.. Sorry!</u>

<b>Var </b>hittade Du info enligt Fram-King/COMO?

Är det något som Du skulle kunna publicera och lägga ut, eller skicka till mig?

Mvh

Erling
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

PIA 847 heter Kardinalröd! PIA 850 heter Monzaröd (Ferrari). Menar du 850? Sedan finns det en Corsaröd (Corsa=racing), men dess PIA-kod kommer jag inte ihåg.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jag menar det jag skriver.
/P
Image

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />PIA 847 heter Kardinalröd! PIA 850 heter Monzaröd (Ferrari). Menar du 850? Sedan finns det en Corsaröd (Corsa=racing), men dess PIA-kod kommer jag inte ihåg.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Ett problembarn att beställa grejor till om man försöker utomlands, De flesta känner inte ens till modellen och enligt min finske författarvän så känns Piaggio inte ens vid modellen.


Kul att du tyckte om artikeln! //Skribenten


"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Erling

Post by Erling »

Här ramlar det in spännande fakta...........<b>KUL!</b>Jag vidarebefodrar till Finland!

Erling
Post Reply