Piaggio-märke
Piaggio-märke
Har sökt runt men inte hittat vad för Piaggio-märke som ska sitta på min Vespa Touring -59, på skölden. Tänkte beställa ett nytt på SIP, men det fins så många olika.
Måntro det skall vara samma som på aningen yngre Touring, P-bokstaven på nästan svart (blåsvart) botten. Det klarare blå är för väldigt unga modeller. Skall det vara emalj på metall för den årgången? Äh, alla viktiga böcker är hemma. Men någon lärde mig att det fina emalj-märket med Genova-texten var för 50-tals Vesporna. Men exakt när plastmärket kom istället vet jag inte?
Jasso hade emaljmärket när jag köpte den. Blev grymt besviken när jag fick veta att det var fel sort. Nu funderar jag på hurudant smycke eller annat skoj man kunde göra av det. Tror inte jag köper en ny Vespa av rätt modell för att få limma dit märket...
Jasso hade emaljmärket när jag köpte den. Blev grymt besviken när jag fick veta att det var fel sort. Nu funderar jag på hurudant smycke eller annat skoj man kunde göra av det. Tror inte jag köper en ny Vespa av rätt modell för att få limma dit märket...

Fråga gärna:
hasse.riska-creatores@multi.fi som kan detta, och har <u>även bilder </u>på olika märken.
Erling
hasse.riska-creatores@multi.fi som kan detta, och har <u>även bilder </u>på olika märken.
Erling
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Så här ser det ut på min touring -61, fast jag har ingen aning om det är samma på 59:an...

//Anders
www.trimaran.nu

//Anders
www.trimaran.nu
Vad ska du göra för fint med din 61:a då? Ska undersöka mer i Piaggio-märksträsket. <blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by anders2011</i>
<br />Så här ser det ut på min touring -61, fast jag har ingen aning om det är samma på 59:an...

//Anders
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<br />Så här ser det ut på min touring -61, fast jag har ingen aning om det är samma på 59:an...

//Anders
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vad ska du göra för fint med din 61:a då? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
hmmm... Jag hade tänkt lacka om och fixa ordning den till nyskick. Men energin tog slut och den har legat i delar i 5 år. Nu är den dock nästan ihopplockad igen, dock utan några utseendemässiga förbättringar. Fast jag har ju fått bytt ganska många slitdelar, kablar mm.
//Anders
www.trimaran.nu
hmmm... Jag hade tänkt lacka om och fixa ordning den till nyskick. Men energin tog slut och den har legat i delar i 5 år. Nu är den dock nästan ihopplockad igen, dock utan några utseendemässiga förbättringar. Fast jag har ju fått bytt ganska många slitdelar, kablar mm.
//Anders
www.trimaran.nu
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
så här ska det se ut
. bilden från en vespa 400 bil, men logon är lika
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har absolut för mig att det står "Genova" på mitt. Vespa 400 var ju tillverkad i Frankrike, därav skillnaden.
Piaggios huvudkontor låg i Genua tills bröderna Piaggio delade upp verksamheten. Det tillverkas för övrigt fortfarande Piaggio-flygplan i Genua.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
så här ska det se ut

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har absolut för mig att det står "Genova" på mitt. Vespa 400 var ju tillverkad i Frankrike, därav skillnaden.
Piaggios huvudkontor låg i Genua tills bröderna Piaggio delade upp verksamheten. Det tillverkas för övrigt fortfarande Piaggio-flygplan i Genua.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
En viss mera norrut placerat försäljare av Vespareservdelar här i Finland säljer mer än gärna Genovamärken till alla som inte aktar sig. Antagligen har han ett stort lager som han vill bli av med. Tidiga 50-tals Vespor finns ju inte speciellt mycket av i Finland... Det var orsaken att min GL hade Genovamärke.
Vid ommålningar och så hamnar man ju att ta bort orginalmärket och då ligger det nära till hands att ta ett metallmärke som inte går söner så lätt. Och så kan de kanske lossna och tappas bort också?
Vid ommålningar och så hamnar man ju att ta bort orginalmärket och då ligger det nära till hands att ta ett metallmärke som inte går söner så lätt. Och så kan de kanske lossna och tappas bort också?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />En viss mera norrut placerat försäljare av Vespareservdelar här i Finland säljer mer än gärna Genovamärken till alla som inte aktar sig. Antagligen har han ett stort lager som han vill bli av med. Tidiga 50-tals Vespor finns ju inte speciellt mycket av i Finland... Det var orsaken att min GL hade Genovamärke.
Vid ommålningar och så hamnar man ju att ta bort orginalmärket och då ligger det nära till hands att ta ett metallmärke som inte går söner så lätt. Och så kan de kanske lossna och tappas bort också?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
har inte de äldre "genova" originalmärkena små flikar som fäster i karossen? d.v.s att de inte går att montera på en nyare med slät emblemyta. de nytillverkade genovamärkena med kromkanter har inte dessa flikar och kan monteras på en nyare.
Federico

<br />En viss mera norrut placerat försäljare av Vespareservdelar här i Finland säljer mer än gärna Genovamärken till alla som inte aktar sig. Antagligen har han ett stort lager som han vill bli av med. Tidiga 50-tals Vespor finns ju inte speciellt mycket av i Finland... Det var orsaken att min GL hade Genovamärke.
Vid ommålningar och så hamnar man ju att ta bort orginalmärket och då ligger det nära till hands att ta ett metallmärke som inte går söner så lätt. Och så kan de kanske lossna och tappas bort också?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
har inte de äldre "genova" originalmärkena små flikar som fäster i karossen? d.v.s att de inte går att montera på en nyare med slät emblemyta. de nytillverkade genovamärkena med kromkanter har inte dessa flikar och kan monteras på en nyare.
Federico

-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
- Location: Finland
Det var faktiskt på VGLA år 1959 som Piaggio-märket av plast kom första gången till Finland. (Säkert hade parallellmodellen VBA haft det redan -57&-58, men den modellen importerades aldrig till Finland.) Detta plastmärke var sedan i bruk på alla vespor med den stora karossen ända tills det (fula) sexkantiga Piaggiomärket började användas kring 1966.
Ja, en sak till! Det går lät att lossa de gamla Piaggiomärkena av plast om man först försiktigt värmer det och sedan använder ett tunnt knivblad för att bända loss det. När man skall fästa det på nytt är det bäst att använda dubbelsidig tejp av bra kvalitet. Risken vid borttagandet är att en del av färgen blir kvar på den ursprungliga tejpen. Märkets färg ligger ju på undre ytan!!
Ja, en sak till! Det går lät att lossa de gamla Piaggiomärkena av plast om man först försiktigt värmer det och sedan använder ett tunnt knivblad för att bända loss det. När man skall fästa det på nytt är det bäst att använda dubbelsidig tejp av bra kvalitet. Risken vid borttagandet är att en del av färgen blir kvar på den ursprungliga tejpen. Märkets färg ligger ju på undre ytan!!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
<br />Det var faktiskt på VGLA år 1959 som Piaggio-märket av plast kom första gången till Finland. (Säkert hade parallellmodellen VBA haft det redan -57&-58, men den modellen importerades aldrig till Finland.) Detta plastmärke var sedan i bruk på alla vespor med den stora karossen ända tills det (fula) sexkantiga Piaggiomärket började användas kring 1966.
Ja, en sak till! Det går lät att lossa de gamla Piaggiomärkena av plast om man först försiktigt värmer det och sedan använder ett tunnt knivblad för att bända loss det. När man skall fästa det på nytt är det bäst att använda dubbelsidig tejp av bra kvalitet. Risken vid borttagandet är att en del av färgen blir kvar på den ursprungliga tejpen. Märkets färg ligger ju på undre ytan!!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tack för info om plastmärkets introduktion. Jag läste i piaggios egen bok att den nya sexkantiga (som nu är vintage!) logon skulle ha släppts officiellt i oktober 1967, vet inte om det stämmer...
Federico
<br />Det var faktiskt på VGLA år 1959 som Piaggio-märket av plast kom första gången till Finland. (Säkert hade parallellmodellen VBA haft det redan -57&-58, men den modellen importerades aldrig till Finland.) Detta plastmärke var sedan i bruk på alla vespor med den stora karossen ända tills det (fula) sexkantiga Piaggiomärket började användas kring 1966.
Ja, en sak till! Det går lät att lossa de gamla Piaggiomärkena av plast om man först försiktigt värmer det och sedan använder ett tunnt knivblad för att bända loss det. När man skall fästa det på nytt är det bäst att använda dubbelsidig tejp av bra kvalitet. Risken vid borttagandet är att en del av färgen blir kvar på den ursprungliga tejpen. Märkets färg ligger ju på undre ytan!!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tack för info om plastmärkets introduktion. Jag läste i piaggios egen bok att den nya sexkantiga (som nu är vintage!) logon skulle ha släppts officiellt i oktober 1967, vet inte om det stämmer...
Federico