Har just läst den utmärkta artikeln i Scooteristen nr: 44 som Ola Backer har skrivit och fotograferat, om den "Svenska" Popolino.
Artikeln heter; <i>”Vespa Popolino – ett tekniskt mästerverk i racingklass”</i>Om Du inte gjort det - gör det! En intressant historia som vespister bör känna till om en "katt bland hermeliner"
<font size="2"><b>Frågor:</b></font id="size2">
<u>Chassinummer:</u> Har någon kännedom om tillverkningen – omfattning, listor mm?
Värdefullt om dessa kunde publiceras här hos SSK.
Finns ej hos Piaggio och övriga "officiella" listor.
<u>Färgkoder:</u> Det saknas tyvärr uppgifter om vilka färger som förekom, vad jag vet!
Många var mörkröda. Vet Du mera?
<u>Övrigt:</u> Har Du tips om var man kan hitta <u><b>ytterligare </b></u>fakta kring denna mycket speciella modell?
Tipsa det gärna här!
Erling
En katt bland hermeliner.....
Jag körde aldrig Popolino men många av kompisarna gjorde det, så jag minns dem väl. Och jag har givetvis läst Olas utmärkta artikel men minns inte detaljerna i den nu.
Om färger:
Tidigare årsmodeller var röda, senare ljusblå. Minns inte vilket årtal förändringen skedde.
Egenheter:
De flesta beroende på dåvarande svenska lagstiftning för "lätt mc" (= 16 år), alltså totalvikt max 75 kg fulltankad.
* kåpor och framskärm av lättmetall
* extremt liten originaltank, byttes oftast ut snabbt
* speciell sadel, byttes också oftast snabbt ut (det fanns en maxgräns på längden på sadeln, för att försvåra att ta pasagerare, det var inte tillåtet)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Om färger:
Tidigare årsmodeller var röda, senare ljusblå. Minns inte vilket årtal förändringen skedde.
Egenheter:
De flesta beroende på dåvarande svenska lagstiftning för "lätt mc" (= 16 år), alltså totalvikt max 75 kg fulltankad.
* kåpor och framskärm av lättmetall
* extremt liten originaltank, byttes oftast ut snabbt
* speciell sadel, byttes också oftast snabbt ut (det fanns en maxgräns på längden på sadeln, för att försvåra att ta pasagerare, det var inte tillåtet)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Det borde kanske finns fler som intresserar sig för modellen av rent <b>motorhistoriska </b>skäl???
Så är det för mig!
<u><b>Någon </b></u>har säkert samlat på sig uppgifter om modellen som tillverkning, antal mm, samt färgkoder o dyl., och inte minst uppgifter utöver det redan kända.
Primaveran hette också i början "felaktigt" (?) Popolino och 1965 "utrotades" den "riktiga" Popolinon och togs ur produktion.
Modellen är uppenbarligen inte speciellt eftertraktad och intressant i dag - <b>i dessa "trimtider"</b> - <u> <u>men återigen </u></u>träd fram om <b>Du </b>har ytterligare fakta, eller tips var dessa fakta kan finnas.
Erling
Så är det för mig!
<u><b>Någon </b></u>har säkert samlat på sig uppgifter om modellen som tillverkning, antal mm, samt färgkoder o dyl., och inte minst uppgifter utöver det redan kända.
Primaveran hette också i början "felaktigt" (?) Popolino och 1965 "utrotades" den "riktiga" Popolinon och togs ur produktion.
Modellen är uppenbarligen inte speciellt eftertraktad och intressant i dag - <b>i dessa "trimtider"</b> - <u> <u>men återigen </u></u>träd fram om <b>Du </b>har ytterligare fakta, eller tips var dessa fakta kan finnas.
Erling
Tack för Din INFO.
Det är bl.a. "vespister" i Finland som vill veta mera och jag försöker hjälpa till med att söka information om modellen.
<u>Ska tänka på det där med rätt & fel avdelning nästa gång.. Sorry!</u>
<b>Var </b>hittade Du info enligt Fram-King/COMO?
Är det något som Du skulle kunna publicera och lägga ut, eller skicka till mig?
Mvh
Erling
Det är bl.a. "vespister" i Finland som vill veta mera och jag försöker hjälpa till med att söka information om modellen.
<u>Ska tänka på det där med rätt & fel avdelning nästa gång.. Sorry!</u>
<b>Var </b>hittade Du info enligt Fram-King/COMO?
Är det något som Du skulle kunna publicera och lägga ut, eller skicka till mig?
Mvh
Erling
Jag menar det jag skriver.
/P

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />PIA 847 heter Kardinalröd! PIA 850 heter Monzaröd (Ferrari). Menar du 850? Sedan finns det en Corsaröd (Corsa=racing), men dess PIA-kod kommer jag inte ihåg.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
/P

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />PIA 847 heter Kardinalröd! PIA 850 heter Monzaröd (Ferrari). Menar du 850? Sedan finns det en Corsaröd (Corsa=racing), men dess PIA-kod kommer jag inte ihåg.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ett problembarn att beställa grejor till om man försöker utomlands, De flesta känner inte ens till modellen och enligt min finske författarvän så känns Piaggio inte ens vid modellen.
Kul att du tyckte om artikeln! //Skribenten
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Kul att du tyckte om artikeln! //Skribenten
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling