Problem med bensinkran

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
miss_peel
Nybörjare
Nybörjare

Problem med bensinkran

Post by miss_peel »

Min Vespa 50 kom med själva veven till bensinkranen bortplockad och när jag ska sätta dit denna så stöter jag självklart direkt på problem :evil:

Själva bensinkranen under tanken ser ut så här:
Image
Sen är det enda jag har själva "pinnen". Känns som att jag saknar en eller flera saker. Om man tittar här: http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page14.jpg så saknar jag dels en sprint och dels något som är markerat som nr 44 på bilden? Detta lilla rör hittar jag inte att beställa någonstans och det ser inte ut som att man får med det om man beställer en helt ny bensinkran heller.

Jag är förvirrad... :?:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jag har för mig att det är en plasthylsa som tar upp vibrationer, sätt dit en bit krympslang. Den behövs inte igentligen.:wink:

Man kan montera vridpinnen på 2 sätt, kolla funktionen innan du slutmonterar!:)
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Du kan vara lugn, den där lilla delen som har nummer 44 och benämns "tube" behövs inte. Det kan mycket väl vara som Fritte säger, men jag ser inte vad den skulle ha för annan funktion och har heller aldrig sett en sådan på någon av de smallframe jag har ägt. Däremot ska du ha låssprinten (nr 47). Det funkar lika bra med en liten saxsprint tills vidare och sådana kan du hitta lite varstans.

Det kan vara litet knivigt att montera på bensinvredet och sprinten om man aldrig har gjort det tidigare. Lättast är att stänga bensinkranen, d v s att vrida nr 48 så långt det går åt höger sett framifrån. Då hamnar nämligen hålen i nr 48 horisontellt, vilket gör det lättare att trycka in sprinten från sidan. Det underlättar om man har loss tanken på sina tre fästpunkter (om man inte har äckligt små händer och armar). De extra centimetrarna man då kan spela med genom att lyfta tanken en aning underlättar betydligt.

Bensinkransvredet (nr 42) ska vara vridet åt höger sett framifrån. Sitter man på Vespan och tittar ner på vredet, ska det alltså peka åt vänster och bokstaven "C" (closed) ska vara synligt uppifrån. I detta läge hamnar även hålet (för låssprinten) i vridpinnen horisontellt. Nu kan man alltså lirka in låssprinten horisontellt genom hålen i både nr 48 och nr 42.

Jag vet inte om du har nr 43? Det är en gummipackning som ska sitta i det något mer än centimeterstora runda hålet i karossen under chockereglaget. Den ska givetvis i först av allt (håller pinnen på plats).

Lycka till!

/ Fredrik
miss_peel
Nybörjare
Nybörjare

Post by miss_peel »

Tackar åter igen för hjälpen!

Nr 48 verkar sitta som berget, går knappt alls att vrida, kan man smörja med något eller är det att köpa en helt ny bensinkran som gäller?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by miss_peel</i>
<br />Tackar åter igen för hjälpen!

Nr 48 verkar sitta som berget, går knappt alls att vrida, kan man smörja med något eller är det att köpa en helt ny bensinkran som gäller?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lossa skruvarna 41, demontera bricka 45 och dra ut 48. Byt packningen 49 innanför då du ändå håller på. När du monterar skall du inte dra skruvarna 41 i botten, dra de endast tills du kan vrida kranen med visst motstånd.:wink:
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Så länge det är bra flöde genom bensinkranen är det onödigt att köpa en ny. Troligtvis beror hårdsittandet på lång inaktivitet, eller att de två skruvarna (41) som håller den fjädrande brickan (45) på plats, är för hårt åtdragna. Prova att lossa de två skruvarna något, eller ta loss dem helt och lyft ur 45, 48 och 49 - så kan du passa på att rengöra flödesgångarna i bensinkranen med en bit ståltråd eller tryckluft. Kolla då samtidigt att gummipackningen (49) är hel och har en jämn yta med fyra "friska" hål. Byt ut annars. När du återmonterar, se till att 45 fjädrar utåt i kanterna och dra inte åt de två skruvarna mer än att vredet går att vrida utan att man blir blå i ansiktet.

EDIT: Fritte hann visst svara innan jag blev klar... :)

/ Fredrik
miss_peel
Nybörjare
Nybörjare

Post by miss_peel »

Bugar och tackar till båda två 8)
tjugiofyra
Nybörjare
Nybörjare

Post by tjugiofyra »

Härligt med en schysst sökfunktion, inte sant?
Min vespa har börjat läcka bensin. Det droppar ur de två hålen i "botten" under sadeln och förgasaren. Jag misstänker att det är min bensinkran som helt enkelt inte vill vara med längre. Den ser ut såhär. Behöver jag köpa en helt ny eller kan jag lösa det på något enklare sätt?

Image
Vespa 50 1980
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Byt packning, se ovan. :)
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

ibland kan det vara lättare att byta ut hela kranen, ingen jätteinvestering har jag för mig om man har tillgång till specialverktyget för att komma åt muttern inne i tanken.

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
tjugiofyra
Nybörjare
Nybörjare

Post by tjugiofyra »

Tänkte samma sak, ny kran verkar kosta runt 90 spänn. Verktyg har jag inte, men har en granne med plåtverkstad... Såg en bild på någon som gjort en egen.

Min kran verkar vara lite modifierad? Har den inte ett extra hål för sprinten?
Vespa 50 1980
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jo
Post Reply