Bakhjul och bensinslang v50r -74

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
kejj
Mästare
Mästare

Bakhjul och bensinslang v50r -74

Post by kejj »

Sicken otur.
Jag hämtade vespan idag, den har vart på vinterförvaring.
Hade bett om lite justeringar. Och visst, de är asdyra på timpris på ehr men men orkar man inte så betalar man.

Till problemet, vid slussen fick jag dålig luft i bakdäcket. Upptäckte att bakhjulet vobblade.
Tyvärr har staten tagit bort de flesta bensinmackarna så jag fick rulla till shell macken vid ersta och fylla på.
Såg att luften gått ur lite igen på väg hem så det blir väl till att byta bakdäck.
Har ett helt att byta till.
Men frågan är hur gör man? Utan att ta bort avgasröret och med enklaste möjliga smidighet?
Vilken storlek ska det vara på nyckeln?

Till andra problemet. Såg til min förvåning att det läkte massor med bensin. Stängde av och försökte kicka igen och det forsade ut bensin. Slutade, stängde tanken och rullade den på parkering. Inget mer läckande. Öppnade under sadeln och såg detta:
Bilder:
Image
Image

Ser ut som att bensinslangen går från tanken till filtret och sen har den glidit av. Jag kan fästa tillbaka den men det verkar för enkelt. Den bara glider på utan problem och jag misstänker att den också glider av utan problem lika lätt och det är farligt med bensinindränkt motor/moped.

Annars gick den skitbra(när den gick) toppade 60lm/h, accelererade skitfort och klarade uppförsbackar vilken den inte gjorde innan. Till problemen dök up!

Får se ifall jag kan köra imorgon, beror på hur snabbt jag byter bakhjul.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

köp 4 slangklämmor
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Å andra sidan, borde det inte drypa med bensin där inne just när bilden togs? Det var 10 minuter efter att jag gjorde en pöl på gatan utanför.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

om/när slangen glider loss igen, dryper det. köp ny slang & 4 klämmor så slipper du vänta på att det händer igen....:)
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

mmm, förmodligen, ganska smart att ha en i vilket fall som.
Den där gula saken i mitten av slangen, är det bränslefilter?

Tips för byte av bakhjul?

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />gula saken i mitten av slangen, är det bränslefilter?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ja
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Du har alltså ett nytt bakdäck du ska byta? Du är förhoppningsvis medveten om att du har innerslang på dessa hjul? Inte tublöst alltså. Tänk på att du ska ha en innerslang med <b>böjd </b>ventil om du ska handla.

Jag kommer inte ihåg hur det ser ut på Vespa 50 med den nya typen av fälgar, men jag har för mig att fälgen bara sitter med fyra muttrar (eller möjligtvis 5 som på Primaveran?). Mutterhylsa 13, tror jag. Du behöver inte ta bort ljuddämparen (eventuellt bara vika undan om du har tvådelat sportblås, typ Polini).

När du ska dela fälgen får du först lossa alla muttrar som håller ihop fälghalvorna (mutterhylsa 12, skulle jag tro). Sedan brukar det alltid vara problematiskt att få av däcket, då det ofta har rostat ihop med fälgen (p g a corden i däcket). Spruta gärna på litet rostlösande medel (Coca-Cola går också bra om du inte har det förra) och låt verka en stund. Trampa på däcket runt fälgbanan så att det kommer loss, eller använd en träbit och hammare för att banka ur däcket från fälgbanans kanter.

När du sätter ihop däcket är det lättast om du först fyller slangen med lite luft och sedan pressar in denna i däcket. Sedan på med den bredare fälgbanan först (se till att trockla in slangens böjda ventil också) och sedan den smalare. Skruva ihop, fyll med luft till ca 3 bar och töm direkt så att det hamnar på 2, 25 bar (i framdäcket ska det vara 1,6 bar).

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Terraplane Blues! dig kan man alltid lita på!
Jag har alltså ett helt nytt däck med slang och allt och böjd ventil!
Jag har 4 muttrar på mina däck!
Jag har ett sportblås, så jag kan enligt dig och enligt crispin slippa ta bort avgasröret.

Vad jag kollade på macken så är det rätt tryck i däcken!

Problemet för mig är att hinna till scooterpremiären imorgon. Det krävs ju 2 pers för att lyfta upp moppen på någon form av back eller så.

Irriterande problem dagen förre premiären.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />Det krävs ju 2 pers för att lyfta upp moppen på någon form av back eller så.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Aja...så klen kan ingen människa vara. Lägg först t ex en ölback på golvet. Tvärställ Vespan med framhjulet snett framför ölbacken. Greppa tag i bakändan och baxa över mittendelev ovanpå ölbacken. Eller det enklaste av allt. Ta ur tanken (p g a bensinen) och lägg Vespan på en filt på sin högra sida, rakt ner på marken... :wink:

Hoppas du hinner!

/ Fredrik
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Nu är det brådis.. Du om det bara är pyspunka kan det funka med punkaspray och hittar du inga slangklämmor i rätt storlek funkar det åtminstone ett tag med buntband. Lycka till!

lifes a drag till you rode one
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Terra: IOFS, tänkte hela tiden att jag fysiskt måste lyfta hela och lägga på backen.
Vad är det för /brukar vara för storlek på slangklämmor? Eller hur mäter man det?

Och det är pyspunka för dess luft åker inte helt ut bara lite.

Mavio: Jag vaknade nyss så jag skippar åkandet.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br />Vad är det för /brukar vara för storlek på slangklämmor? Eller hur mäter man det?
<b>slangens ytterdia</b>:)

Och det är pyspunka för dess luft åker inte helt ut bara lite.
<b>kolla att ventilen är OK</b><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">:)
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Detta avgassystem har jag på min v50.
Image
Undrar om jag kommer åt hjulet utan att ta bort den.
Får testa!

Det var fel exhaust jag refererade till, Det är en Polini v50 som sitter på min.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Terraplane Blues

<br />Detta avgassystem har jag på min v50.

http://www.barkas.se/img/vespa/racing_e ... E_left.jpg

Undrar om jag kommer åt hjulet utan att ta bort den. Får testa!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Du behöver bara lossa bulten vid markering "X" något varv för att ljuddämparen ska gå att vinkla ut mot dig, via delningen märkt "Y". Sedan går hjulet att ta loss. Bulten "X" som håller ljuddämparen på plats och går in i svingen lossas med fast nyckel 14.

Image

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Nu sitter det slangklämmor runt bränsleslangarna! De var inte enkla att spänna åt där inne, säkert nått varv kvar!

Enda som trixades med mig var att lossa på polini blåset. Gick inte riktigt att komma åt på ett bra sätt men v50 på en back, gled man den bakåt så blev den baktung, förde man backen bakåt så kom man inte åt muttern (som inte heller var en 14 utan lite större och med 5kantigt huvud).
Sitter och läser på scooterhelp just nu.
Jag behöver lägga den ner eller lyfta den högre upp!

Tack för alla tipsen folks, får försöka igen nästa lediga dag.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<br />Nu sitter det slangklämmor runt bränsleslangarna! De var inte enkla att spänna åt där inne, säkert nått varv kvar!

Enda som trixades med mig var att lossa på polini blåset. Gick inte riktigt att komma åt på ett bra sätt men v50 på en back, gled man den bakåt så blev den baktung, förde man backen bakåt så kom man inte åt muttern (som inte heller var en 14 utan lite större och med 5kantigt huvud).
Sitter och läser på scooterhelp just nu.
Jag behöver lägga den ner eller lyfta den högre upp!

Tack för alla tipsen folks, får försöka igen nästa lediga dag.

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag pallade upp min på bakskärmen(bakom hjulet) när jag bytte fälgar, antingen med brädbitar eller med en back...men då givetvis med stödet nere för balans.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Mancino: Du har samma polini blås som jag.
Vad är det för storlek som bulten som håller fast den mot svingen har? För att köpa på min en passande nyckel, visade sig att alla mina var lite för små!
Nummer 14 som Terra rekommenderade passade inte och så verkar bulten ganska platt(1-2mm) samt som blåsets fästplåt är lite böjd nedtill(där jag kommer ifrån för att lossa den).
Sitter den gängad i svingen eller finns det någon mutter där bak?

Piaggio Vespa V50R -74
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br />Mancino: Du har samma polini blås som jag.
Vad är det för storlek som bulten som håller fast den mot svingen har? För att köpa på min en passande nyckel, visade sig att alla mina var lite för små!
Nummer 14 som Terra rekommenderade passade inte och så verkar bulten ganska platt(1-2mm) samt som blåsets fästplåt är lite böjd nedtill(där jag kommer ifrån för att lossa den).

Piaggio Vespa V50R -74

det är en mutter på baksidan så det kan vara vad som helst, hålet i svingen är något större än 8 mm.
Terraplane Blues

Kejj, jag utgick från bultstorleken på min Primmy och den är 14. Vid närmare eftertanke stämmer det nog att den egentligen ska vara 17 eller något sådant.

Bulten sitter gängad i svingen och är bara att vrida ur. Allra lättast är om du lägger Vespan ner på sin högra sida. Det brukar vara ganska tight där om man har 10-tumshjul på.

Till sist: Herregud, människa - köp dig en bunte verktyg så att du har allt du behöver till nästa gång. En kinaverktygssats på Biltema kostar i princip ingenting.

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Tufft!

Terra: Ja, jag ska köpa på mig! Har liksom aldrig haft behovet innan, men man lär snabbt få smak för det här(och oljeblandat smuts!)
Har ju köpt på mig lite nu så det blir att ordna de nyklar jag behöver :) , man borde ha en lista i en fast tråd med typ "Hej du nye vespa/lambrettaägare, gå till biltema och köp på dig dessa omedelbart, bums, genast, raus, schnell!"

Ok fritte, mutter, och terra gängad, vem har rätt?

Sist, metallplåten som blåset sitter fast i bulten med, är det ett hål som är brett nog att vinkla? Eller är det ett öppet hål man bara för in runt bulten och spänner?

Terra: jag mekar på innegården, som även är lekplats för ett dagis, att dra den sortens uppmärksamhet är inte populärt.

Tack för hjälpen hittills båda två!

Piaggio Vespa V50R -74
Terraplane Blues

<br />Ok fritte, mutter, och terra gängad, vem har rätt?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">I detta fallet jag, helt klart...

<br />Sist, metallplåten som blåset sitter fast i bulten med, är det ett hål som är brett nog att vinkla? Eller är det ett öppet hål man bara för in runt bulten och spänner?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det är en u-formad öppning, vilket medger att du endast behöver lossa bulten något varv och sedan vinkla ut ljuddämparen/fästet ur sin position.

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br />Tufft!

Piaggio Vespa V50R -74
Visst har terra rätt, jag har bara 3 block <b>utan</b> gänga..:wink:
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<br />Mancino: Du har samma polini blås som jag.

Piaggio Vespa V50R -74

På min sitter en 14-bult.... och precis som Terra säger är det tajt, men det är så det ska vara när man mekar Smallframe 8)
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Båda:) Jag har sett både nyare PK-block med genomgående bult - ingen gänga och gammalt smallframe-block med gängad bult in i blocket. Jag tror inte den bättre konstruktionen med genomgående kom förrän med PK-modellen, men kan ha fel. Min gissning är att du har den tidigare varianten. Jag har sett ett par hemmalösningar på att bulten dragits av, t ex en mindre bult gängad i den gamla fastoxiderade. När jag köpte min V50 var blåset elsvetsat fast i bultstumpen, hoppas du slipper det:D:wink:
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Aha, då får vi se hur detta slutar, hylsa är det i varjefall för trångt för.
Men den har varit av, förre ägaren hade också nyligen (innan sept förra året) fixat en punka (därav mitt extradäck).

Får hoppas att den inte hunnit rosta ihop med svingen!

Piaggio Vespa V50R -74
Post Reply