Transportera en pärla (till Italien)

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

Transportera en pärla (till Italien)

Post by victor »

Ciao!

Då jag snart flyttar till l'Italia, funderar jag på om jag kanske skulle köpa en ny gammal Vespa i Sverige för att ta med till Italien, alternativt frakta ner min SS.

Frågan är, vad det kan gå lös på att sända ner en Vespa... Vilka utför den här sortens transporter, kan man lita på att inte Vespan skumpar runt och blir bucklig inne i trailersläpet samt hur "packeterar" man den på ett bra sätt?

Alla tips välkomna; autozug kanske går bort eftersom jag redan har flygbiljetten i handen ;)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Om du flyttar dit så är det inte enklare att shoppa en souvernir därifrån, som man sedan tar med sig hem? :wink:
Lucas
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lucas »

Beroende på vart i Italien du flyttar. Karlsson åkeri i Växjö 0470-405 80 kör Växjö-Verona till egen terminal där. dvs säker transport! Vespan ska stå på pall och vara surrad ordentligt. Kostnaden kan du kanske förhandla beroende på hur mycket övrigt gods de har just då.
Kolla även om det inte finns något Åkeri där du bor som kör.
Men du... varför inte besöka CasaLambretta i Milano. I Rodano alldeles bakom Linate flygplatsen, och där välja ut en raritet bland de renoveringsobjekt på gården och få dig en renoverad godisbit av en som kan. Blir garanterat en fin pralin... ok, kanske fel maskin, men iallafall. /lucas
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Många här tycker nog att du ska låta din SS få stanna här i Svedala istället för att riskera att den förstörs av ngt transportbolag. Gammel-Vespa på Export är lite som att svära i kyrkan typ :wink:

// Bobo
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by victor</i>
<br />Frågan är, vad det kan gå lös på att sända ner en Vespa... Vilka utför den här sortens transporter...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ring annars och fråga vår gode(?) scooterkollega i Malmö, Alessandro alias Cippolino2. Han om någon borde verkligen veta... 8)

/ Fredrik
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Patrik_ »

Nu tycker jag att ni är dumma.

Om Victor vill köra sin Vespa i Italien så ska han väl kunna få göra det?

Det finns väl inget egenvärde i att Vespor som en gång beträtt svensk jord absolut måste rosta ned på just denna jord?

/Patrik
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik_</i>
<br />Nu tycker jag att ni är dumma.

Det finns väl inget egenvärde i att Vespor som en gång beträtt svensk jord absolut måste rosta ned på just denna jord?

/Patrik<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag vill bara förtydliga att jag inte på något sätt menar att Victor inte skulle transportera ner sin Vespa till Italien. Klart att han ska ha med pärlan och köra där nere! I brist på kännedom om vad det kostar eller vem som vet, avlade jag det något "dumma" svaret. F'låt! :wink:

Nytt svar: hör med ASG eller SJ. De om några borde verkligen veta...

/ Fredrik
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik_</i>
<br />Nu tycker jag att ni är dumma.

/Patrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Såklart Viktor gör som han vill med sin Vespa, med all rätt.
Mitt svar syftade mera till att det kanske inte var riktigt rätt ställe att fråga om export. Det finns andra trådar i forumet där det läggs stor energi på att fördöma just det, om än mer storskalig och systematisk.

Tips! Fråga om import istället :wink:

// Bobo
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Edward »

Som Lucas säger, ring till Karlsson spedition i Växjö. Prata med Bertil där och tala om vad du ska göra så får du en offert. Passa på att fråga han hur han vill ha den emballerad. Bon voyage!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Förstår inte hur alla trådar i det här forumet alltid lyckas spåra ur...

1. Vem har snackat om export till Italien? Jag har endast frågat om vilket som är det bästa sättet att <b>ta med sig</b> sig scooter till Italien <b>medan man bor där</b>...

2. Jag köper gärna med mig både en eller två suvenirer tillbaka från Italien. Problemet är ju bara det att priserna i de flesta fall är betydligt dyrare där än hemma i Sverige, och att det dessutom existerar en registreringsbytesavgift på någonstans mellan 200 och 300 euro. Som läggs på försäljningspriset.

Tack alla ni som kommit med konkreta förslag och hjälp!
Post Reply