bensinkransnyckeln går inte i!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Sun 19 Dec 2004, 19:51
Location: Sweden
Contact:

bensinkransnyckeln går inte i!

Post by jamerson »

Halloj. Sitter med en smallframe motovespa. Specialverktyget för att få loss muttern till bensinkranen går inte i tankhålet. Är det normalt? Måste man slipa ned verktyget för att få i det i en smallframetank, eller är jag helt galen? Eller har jag en specialtank?
Någon?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

God morgon,

Man måste slipa till verktyget för att få ner det i hålet...

När du slipar till det försök att ta så lite som möjligt annars kan det bli svårt att få grepp om muttern.

VH,
/Calle
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Bara att slipa som sagt. Slipa lite och sen prova tills det blir lagom meckigt att få ner verktyget.

Konstigt att det vart feldesignat i 100 år utan att det är ändrat på designen.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Stålis</i>
<br />Konstigt att det vart feldesignat i 100 år utan att det är ändrat på designen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Egentligen är det vanligaste eftermarknadsverktyget byggt för bensinkranen till de större vesporna och till dessa passar det prima.
Det är bara till V50 och PV man måste slipa till verktyget...
/C
Ola
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Thu 05 Aug 2004, 20:18
Location: Sweden

Post by Ola »

Hmm, jag fick ner min i V50 tanken utan slipjobb, men det gällde att hitta rätt vinkel och rörelse... Finns det olika modeller? Köpte min på EM.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola</i>
<br />Hmm, jag fick ner min i V50 tanken utan slipjobb, men det gällde att hitta rätt vinkel och rörelse... Finns det olika modeller? Köpte min på EM.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

i princip alla tillverkare av eftermarknadsdelar till vespa gör också specialverktygen (i olika kvalitet). finns säkert 10 olika typer av bensinkransnycklar om man letar runt.
Piaggio har säkert två olika verktyg för smallframe och stora ramar, men det kan nog bara serviceställen och verkstäder köpa, kollar man i gamla servicemanualer så har kranverktyget en fjäder i sig, men sådant har jag aldrig sett i kataloger.
Min eftermarknadsnyckel passade också utan att slipas till, men man måste ha rätt teknik, ungefär lika "enkelt" som att ta bort framskärmen från gaffeln på en gammal vespa.



Federico
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Chainsaw Kid »

Jaha, tack för den Federico...

Jag som måste åtgärda min skramlande framskärm på v50:n.
:wink:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chainsaw Kid</i>
<br />Jaha, tack för den Federico...

Jag som måste åtgärda min skramlande framskärm på v50:n.
:wink:


<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

hehe!

superkrångligt är det kanske inte, man får bara trixa lite.

men skrammel kanske kan avhjälpas med nya skruvar?

/F

Federico
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Chainsaw Kid »

Nä, om det var så enkelt ändå.

Infästningar och plåttjocklek är ett minne blott, så det är MIG-tajm; förstärknings- och försköningsdags..

Sprickor, spackel och bucklor ska bort!
erikh
Lärling
Lärling
Posts: 330
Joined: Fri 16 Apr 2004, 11:11
Location: Sweden
Contact:

Post by erikh »

kostar inte en ny typ 30 euro?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />kostar inte en ny typ 30 euro?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

sip tog 36.26.€ (ganska dyrt va?)
em scooters i göteborg tar 355:50 SEK vid weborder!

frakten är nog ungefär lika, skillnaden är att sip har (eller hade i alla fall) en minumgräns på ca 80€. (eller ca700SEK). EM har nog ingen minimum ordergräns.

Svetsen är nog billigast om man inte räknar tid som pengar!



Federico
Chainsaw Kid
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 76
Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Chainsaw Kid »

Ja, men det är ju originalskärmen. Och ni glömmer ju bort en viktig del i sammanhanget: ingenting är så tjusigt i början av Februari, som en rejäl MIG-solbränna !
8)
Post Reply